پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۷۱۸۲
جمعه ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۱

فکرشهر: در راستای تسهیل صادرات از استان بوشهر به کشور قطر، توسعه زیرساخت‌های بندری در دستور کار است که بندر دیر به عنوان نزدیک‌ترین نقطه به قطر در اولویت قرار دارد.

به گزارش فکرشهر از مهر، استفاده از ظرفیت همسایگان برای صادرات محصولات و کالاها از بنادر استان بوشهر به عنوان یک اولویت در دستور کار است و تلاش‌های گسترده‌ای در این زمینه صورت گرفته است.

بازار کشور قطر به ویژه در دوران برگزاری جام جهانی یک فرصت مناسب برای صادرات کالا از استان بوشهر و دیگر نقاط کشور است که در این راستا بندر دیر به علت داشتن کمترین فاصله با بنادر قطر دارای بهترین موقعیت است.

تلاش‌های گسترده‌ای به منظور توسعه زیرساخت‌های بندر دیر آغاز شده است و طرح‌های عمرانی متعددی در این بندر در دست اجرا است تا شاهد تسهیل روند صادرات به کشور قطر باشیم.

در همین راستا مسئولان استان بوشهر رایزنی‌هایی را با هیئت‌های اقتصادی کشور قطر و همچنین سازمان بنادر و دریانوردی ایران داشته‌اند و طرح‌های متعددی در دستور کار قرار گرفته است.

قطر فرصت مناسبی برای صادرات

استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، کشور قطر را فرصت مناسبی برای توسعه صادرات استان بوشهر دانست و اظهار داشت: در راستای آماده‌سازی بندر دیر برای صادرات به کشور قطر اقدامات خوبی صورت گرفته است.

احمد محمدی‌زاده تقویت زیرساخت‌های بندر دیر را ضروری دانست و بیان کرد: در این راستا شاهد اجرای طرح‌های بسیار خوبی هستیم که تلاش می‌شود با تأمین اعتبارات مورد نیاز، زمینه تسریع در اجرای آن فراهم شود.

وی اضافه کرد: هزینه استقرار دستگاه ایکس ری بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان، هزینه آسفالت و محوطه سازی ۴۰ میلیارد تومان، ایجاد رمپ ها ۱۴۰ میلیارد تومان و احداث ساختمان ۲۰ میلیارد تومان بوده است.

استاندار بوشهر تاکید کرد: جمعاً بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در همین چند ماه اخیر اختصاص داده شده است.

تأمین تجهیزات تخلیه و بارگیری اسکله

فرماندار دیر با اشاره به رایزنی با هیئت قطری و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: قرارداد سازمان بنادر با بخش خصوصی برای محوطه سازی و آسفالت سه هکتار زمین و تأمین تجهیزات تخلیه و بارگیری اسکله، معادل ۳۵ تا ۴۰ میلیارد تومان منعقد شده است.

یونس باربرز با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش خصوصی با شدت و سرعت در حال انجام تعهدات خود است بیان کرد: ارزیابی به عمل آمده از عملیات خاکبرداری و خاکریزی مجدد در چندین لایه، حکایت از پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه فوق دارد.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال سفر مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران به بندر دیر و قول مساعد وی برای احداث ساختمان ۳۰۰ متری و تعداد پنج اسکله رمپی، خوشبختانه یک هفته پیش مناقصه رمپ ها به ارزش ۱۴۰ میلیارد تومان برگزار و به زودی پیمانکار آن تعیین خواهد شد.

استقرار دستگاه ایکس ری

فرماندار دیر افزود: طبق اظهارات مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر مناقصه ساختمان ۳۰۰ متری نیز به ارزش ۲۰ میلیارد تومان حداکثر تا پایان همین ماه برگزار و پیمانکار آن تعیین و معرفی خواهد شد.

وی ادامه داد: در خصوص استقرار دستگاه ایکس ری نیز، مدت دو ماه است که در اسکله مستقر شده و زیرساخت‌های این دستگاه نیز از محل جذب کمک‌های خیرین و شرکت‌های مستقر در منطقه معادل ۱.۲ میلیارد تومان انجام شده که سوله فلزی با سقف شیب دار آن نیز در حال ساخت است و ظرف یکی دو هفته آینده به اتمام خواهد رسید.

باربرز گفت: در زمینه ترانزیت و صادرات کالا در سه ماهه گذشته، طبق بررسی‌های صورت گرفته با احتساب میانگین ماهانه تعداد هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۵۰۰ کانتینر یخچالی، حدود چهار هزار کانتینر از این بندر بارگیری و به مقصد بندر الرویس صادر شده است.

تردد شناورهای چوبی

وی تاکید کرد: اداره گمرک و اداره بندر دیر به همراه تجار منطقه ظرفیت و آمادگی بسیار بالاتری برای افزایش این تعداد کانتینر برای صادرات ماهانه دارند اما چون بندر الرویس قطر اجازه تخلیه بیش از ۴۰ کانتینر یخچالی در روز نمی‌دهد متأسفانه شاهد کاهش صادرات محصولات یخچالی معادل هفت یا هشت درصد در سه ماهه اخیر به کشور قطر بوده ایم.

فرماندار دیر اظهار داشت: برای از سرگیری تردد شناورهای چوبی به کشور قطر، بنا به اظهارات مدیر کل بنادر استان در حال حاضر به غیر از مواد غذایی هیچ منعی برای سفر شناورها به قطر وجود ندارد اما بندر الرویس قطر برای صادرات مواد غذایی که عمده ترین دلیل تردد شناورهای چوبی به آن کشور است تاکنون مجوز نداده و گویا اداره استاندارد آن کشور برای ورود محصولات غذایی به توافق نرسیده است.

انتظار می‌رود با تلاش همه مسئولان استان بوشهر و مسئولان کشوری شاهد تسریع در اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها باشیم تا این فرصت مناسب به ویژه در آستانه جام جهانی از دست نرود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر