جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۷۷۶۲
شنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۶

فکرشهر: مدیر گروه بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می‌گوید: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های انگلی-روده‌ای، باید سبزی‌هایی را که به صورت خام مصرف می‌کنید از انگل و میکروب پاک کنید.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، میمنت توبه‌خاک بیان کرد: احتمال شیوع بیماری‌های انگلی در فصل گرما بیشتر و یکی از روش‌های انتقال و ابتلا به این بیماری‌ها خوردن سبزی‌های خام است.
 
وی با بیان اینکه به دو صورت می‌توان انگل‌ها و میکروب‌ها را از سبزی‌ها پاک کرد، افزود: ابتدا سبزی را با آب سالم بشویید تا گل‌ولای و مواد زائد آن برطرف شود و بعد آن را در یک ظرفِ پنج لیتری ریخته و به ازای هر لیتر، ۳ تا ۵ قطره مایع ظرف‌شویی معمولی به آن اضافه شود و ظرف را از آب پر کنید تا تمام سبزی در داخل کفاب قرار گیرد.
 
مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: سبزی را ۵ دقیقه در کفاب نگهدارید، بعد آن را جمع‌آوری و کفاب را تخلیه کنید و ظروف و سبزی را دوباره با آب سالم شستشو دهید تا تخم انگل‌ها و باقی‌مانده مایع ظرف‌شویی از آن‌ها جدا شود.
 
وی در خصوص روش از بین بردن میکروب سبزی‌ها نیز گفت: یک گرم (نصف قاشق چای‌خوری) پودر پرکلرین ۷۰ درصد را در ظرف ۵ لیتری پر از آب قرار دهید تا میکروب‌های آن کشته شوند.
 
توبه‌خاک عنوان کرد: اگر پرکلرین در دسترس نداشتید می‌توانید از یک قاشق مرباخوری آب ژاول ۱۰ درصد یا دو قاشق مرباخوری آب ژاول ۵ درصد (به‌جای پرکلرین) و یا هر ماده ضدعفونی‌کننده مجاز دیگر که در داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها وجود دارد طبق دستورالعمل مصرف آن استفاده کنید.
 
وی ادامه داد: سبزی ضدعفونی شده را دوباره با آب سالم بشویید تا باقیمانده مواد ضدعفونی‌کننده از آن جدا شود و سپس مصرف کنید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر