جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۸۷۷۶
جمعه ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۴

فکرشهر: مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر گفت: در سامانه بارشی موسوم مونسون ۵۰ درصد سازه های آبخیزداری این استان آبگیری و حجم تقریبی استحصال آب به میزان ۱۷ میلیون مترمکعب انجام شد.

به گزارش فکرشهر، غلامرضا منتظری روز جمعه در گفت وگو با ایرنا افزود: سازه هایی که آبگیری کردند در شهرستان‌های عسلویه، کنگان، دیر، دشتی، تنگستان و دشتستان واقع شده است.

وی بیان کرد: سازه هایی که در حوزه آبخیز  شهرهای کنگان، خورموج و برازجان احداث شده است در این بارندگی عملکرد مطلوبی داشته و تاثیر مثبتی در جلوگیری از بروز خسارت به زیر ساخت ها در مناطق شهری داشته است.

منتظری ادامه داد: این سازه های شهری آبخیزداری علاوه بر کاهش خطر سیل تاثیر مهم و مستقیمی بر تغذیه سفره های زیر زمینی آب دارند.

مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر۸۶۲ سازه آبخیزداری در این استان وجود دارد که ظرفیت کنترل و استحصال حدود ۳۵ میلیون مترمکعب رواناب را دارند.

منتظری افزود: باتوجه به اینکه سازه های آبخیزداری استان بوشهر در زمان دبی آبراه‌ها اقدام به آبگیری می کنند نقش مهمی در کنترل سیل دارند.

وی اظهار کرد: از جمله مناطقی که این سازه‌ها می‌توانند خیلی تاثیر گذار باشند حوضه‌های آبخیز شهری است که از جمله آنها ۳۲ سازه آبخیزداری در حوضه‌های آبخیز برازجان، ۱۷ سازه شهری در حوضه آبخیز کنگان و در حوضه آبخیز شهری خورموج نیز به تازگی شروع شده است.

منتظری یادآور شد: همچین در خصوص حوضه های آبخیزداری شهرهای کاکی و وحدتیه نیز اقداماتی صورت گرفته که این اقدامات می تواند نقش موثری در کنترل سیلاب داشته باشد.

وی ادامه داد: در همین راستا اطلاع رسانی لازم در خصوص احتمال وقوع سیلاب به جامعه هدف شامل مرتعداران انجام و تمهیدات لازم نیز اندیشیده شده است.

منتظری گفت: بیشتر پروژه های آبخیزداری در مسیر آبراهها قرار دارند همچنین بیشتر پروژه های آبخیزداری سال گذشته به پایان رسیده و برای بخش کمی که باقی مانده نیز به پیمانکاران اطلاع رسانی لازم انجام شده است.

مدیر کل منابع طبیعی استان بوشهر گفت: حوضه آبریز جم -  ریز و باغان که بیشتر بارشها در این سامانه برای این ناحیه پیش بینی شده است در مجموع در سال‌های اخیر ۳۵۰ سازه احداث شده و با توجه به فعال بودن این سازه ها خطر وقوع سیل در این مناطق به کمترین میزان می رسد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر