سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۸۹۷۵
يکشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳

فکرشهر: پس از بارش‌های سامانه تابستانی مونسون در بالادست استان‌های همسایه و استان بوشهر و روان شدن روان‌آب‌ها به پایین‌دست، بخش فراوانی از این آب در پشت سدها، بندها و سازه‌های آبخیزداری و تغذیه مصنوعی استان ذخیره و استحصال شد.

به‌گزارش فکرشهر از صداوسیما، ساخت سد‌های کوچک و بزرگ و بند‌ها برای ذخیره‌سازی و نگه‌داشت آب و ساخت سازه‌های آبخیزداری و تغذیه مصنوعی برای پیشگیری از سرعت و قدرت سیلاب و خسارت به زمین‌های کشاورزی و فرورفتن به زمین برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی است که استحصال نامیده می‌شود. پس از بارش‌های تابستانی مونسون آمار‌هایی از میزان ذخیره و استحصال اعلام شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: پشت سازه‌های آبی استان یعنی سد‌های بزرگ و کوچک، بند‌ها و سازه‌های تغذیه مصنوعی آب‌گیری خوبی در این فصل از سال شد.

علی محمدی افزود: در سازه‌های تغذیه مصنوعی استان نزدیک به ۴ میلیون مترمکعب آب ذخیره شد که با آن سفره‌های زیرمینی تغذیه می‌شوند و جدای از سازه‌های آبخیزداری منابع طبیعی هستند.

او اضافه کرد: در پشت سد‌های کوتاه و بهره‌برداری بلند استان مانند رئیسعلی دلواری، خاییز، تنگ ارم و سنا نیز نزدیک به ۱۲ میلیون مترمکعب آب ذخیره شد و حتی سد سنا سرریز شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گفت: با بند‌های انحرافی که در استان بود آب ورودی رودخانه‌ها وارد شبکه آبیاری نخلستان شد که سطح خوبی از آن‌ها آبیاری شدند و با هدایت آب مازاد رود دالکی به سمت حله، حجم نزدیک به ۴۰ میلیون مترمکعب آب نیز به تالاب حله روان شد که نیاز فراوانی به آب داشت.

محمدی ادامه داد: با بند انحرافی در مسیر رودخانه دالکی مانند بند سرقنات و بند انحرافی اهرم در مجموع تا کنون نزدیک به ۱۷ میلیون مترمکعب آب وارد شبکه شده است.

او اضافه کرد: سد رئیسعلی تا دوشنبه‌شب با  ۴.۵ میلیون مترمکعب ورود و ذخیره، بیشترین بهره‌مندی را داشته است که اکنون ۳۱۰ میلیون مترمکعب آب پشت این سد است و امیدواریم با مدیریت مصرفی که شده است بتوانیم کمترین مشکلی و تنش آبی را داشته باشیم.

استحصال و نگه‌داشت ۱۷ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری استان بوشهر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر هم در گفت‌وگو با خبرنگار صداوسیما گفت: در استان بوشهر ۸۶۲ سازه آبخیزداری از انواع سازه‌های خاکی و سنگ و ملاتی ساخته شده که در نگه‌داشت روان آب بارندگی‌های این چند روز نقش مهمی داشتند.

غلامرضا منتظری با اشاره به این‌که ویژگی بارندگی‌های سامانه مونسون، نقطه‌ای بودن، شدید بودن و در زمانی کوتاه بودن است که تبدیل به روان‌آب می‌شود، افزود: بیشتر بارندگی‌ها و روان‌آب‌های آمده از استان‌های همسایه در مناطقی بود که نزدیک به ۵۰ درصد سازه‌های آبخیزداری استان ساخته شده بود که این سازه‌ها ۱۷ میلیون متر مکعب آب را استحصال کرده و نگه‌داشته‌اند.

او اضافه کرد: ۳۲ سازه در بالادست برازجان و ۱۸ سازه در بالادست کنگان ساخته شده که در این نگه‌داشت نقش مهمی داشت و این آب‌ها به سفره زیرمینی استان تزریق می‌شوند.

منتظری گفت: در شهر‌های وحدتیه، دالکی، خورموج و کاکی نیز سازه‌های ساخته‌شده آبخیزداری نقش مهمی در مهار روان‌آب‌های سامانه بارشی مونسون داشته‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: اگر اعتبار تخصیص داده شود سازه‌های بیشتری در استان بوشهر ساخته می‌شود تا هم زمین‌های کشاورزی از روان‌آب‌ها زیان نبینند و هم آب در زمین فروبرود و ذخیره شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر