پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: حضور شش واحد سنگ‌شکن و انجام تخلفات گوناگون باعث است تا رودخانه و طبیعت بخش ریز شهرستان جم دستخوش تغییراتی غیرقابل جبران شود.\n\nبه گزارش فکرشهر، در شرایط فعلی یکی از موضوعات مهم عرصه طبیعت شهرستان جم، حضور شش واحد صنعتی شن و ماسه در بخش ریز این شهرستان است.\n\nاین واحدهای صنعتی باعث تخریب رودخانه جم و ریز، تخریب طبیعت، آلودگی‌های محیط و خالی‌شدن سفره‌های زیرزمینی آب شده‌اند و نیازمند است در مجوزهای این واحدهای شن و ماسه بازنگری شود.
کد خبر: ۱۱۹۳۶
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶

فکرشهر: حضور شش واحد سنگ‌شکن و انجام تخلفات گوناگون باعث است تا رودخانه و طبیعت بخش ریز شهرستان جم دستخوش تغییراتی غیرقابل جبران شود.

\n\n

به گزارش فکرشهر، در شرایط فعلی یکی از موضوعات مهم عرصه طبیعت شهرستان جم، حضور شش واحد صنعتی شن و ماسه در بخش ریز این شهرستان است.

\n\n

این واحدهای صنعتی باعث تخریب رودخانه جم و ریز، تخریب طبیعت، آلودگی‌های محیط و خالی‌شدن سفره‌های زیرزمینی آب شده‌اند و نیازمند است در مجوزهای این واحدهای شن و ماسه بازنگری شود.

\n\n

ورود پساب‌های این واحدهای سنگ شکن و تخریب بستر و حریم رودخانه‌ها، سبب صدمات غیرقابل جبرانی به منطقه شده است که گلایه‌های شدید مردم را در پی داشته است.

\n\n

سنگ‌شکن برداشت از بستر رودخانه

\n\n

استفاده غیرمنصفانه از منابع طبیعی

\n\n

نائب رئیس شورای اسلامی شهرستان جم اظهار داشت: شاهد حضور شش واحد سنگ شکن در بخش ریز و استفاده غیرمنصفانه از منابع طبیعی هستیم.

\n\n

حسین محدثی افزود: بستر رودخانه‌ها در جم، منبع تامین‌کننده شن و ماسه این واحدهای صنعتی است و درحالی که می‌دانیم برداشت از بستر رودخانه‌ها ممنوع شده است.

\n\n

محدثی تصریح کرد: سهولت برداشت منابع از بستر رودخانه، کیفیت بسیار خوب این منابع، آب کافی در مجاورت رودخانه‌ها و سودآوری فراوان، سبب ایجاد قارچ گونه واحدهای شن و ماسه در بخش ریز شده است.

\n\n

صدمات جبران ناپذیر واحدهای شن و ماسه به منطقه

\n\n

نائب رئیس شورای اسلامی شهرستان جم ادامه داد: این واحدهای شن و ماسه، سبب تخریب طبیعت شدند و مشکلات زیادی را ایجاد کرده‌اند.

\n\n

محدثی آلودگی هوای بخش ریز را نیز از دیگر اثرات منفی این واحدهای صنعتی عنوان کرد و گفت: نیازی به حضور این تعداد واحد نیست.

\n\n

http://media.mehrnews.com/d/2015/05/30/4/1723091.jpg

\n\n

حسین محدثی ادامه داد: مسئولان استان نسبت به این برداشت‌های بی‌رویه نظارت و کنترل اصولی داشته باشند، مجوزهای مدت‌دار این واحدهای شن و ماسه را تمدید نکرده و محدودیت‌های خاص و دقیقی اعمال دارند.

\n\n

نائب رئیس شورای اسلامی شهرستان جم در پایان تاکید کرد: باید کاهش فعالیت این واحدهای صنعتی و تعطیل شدن تعدادی از آنها در دستور کار قرار گیرد؛ چرا که فردا خیلی دیر خواهد شد.

\n\n

طبیعت بخش ریز به سمت نابودی می‌رود

\n\n

رئیس شورای اسلامی بخش ریز اظهار داشت: حضور این تعداد سنگ‌شکن‌ها در ریز، بسیار نگران کننده است.

\n\n

محمد فتوحی افزود: با این روند برداشت، این واحدهای شن و ماسه و تخریب محیط، بخش ریز شهرستان جم به سمت نابودی پیش می‌رود.

\n\n

فتوحی ادامه داد: باغات لیمو در روستای دره‌بان نابود شده است و سفره‌های آب زیرزمینی نیز خالی شده است.

\n\n

رئیس شورای اسلامی بخش ریز بیان داشت: مسیر رودخانه در ریز تغییر کرده است و خطر سیلاب مردم را تهدید می‌کند، جان مردم در خطر است.

\n\n

فتوحی در پایان تاکید کرد: از مسئولان خواهشمندیم در این زمینه اقدامات جدی انجام دهند و در مجوزهای صادر شده، حتما بازنگری شود.

\n\n

واحدهای صنعتی شن و ماسه ریز دچار تخلفات شدند

\n\n

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر اظهار داشت: در شهرستان جم شش واحد شن و ماسه وجود دارد که همه آنان در بخش ریز واقع شدند.

\n\n

شاپور رجایی افزود: براساس مطالعات شرکت آب منطقه‌ای، این واحدها می‌توانند در محدوده خاص و میزان برداشت شن، ماسه و آب مشخصی فعالیت کنند ولی متاسفانه این واحدها دچار تخلفاتی شدند.

\n\n

http://media.mehrnews.com/d/2015/05/30/4/1723093.jpg

\n\n

رجایی با بیان اینکه طبق دستور وزرات نیرو برداشت از سطح رودخانه‌ها ممنوع است، ادامه داد: در بستر رودخانه‌های بخش ریز، اقداماتی توسط این واحدها انجام شده است که سبب تغییرات در مسیر رودخانه و سیلاب می‌شود.

\n\n

سنگ‌شکن‌ها ۷۰ درصد بیش از حد مجاز آب استفاده می‌کنند

\n\n

این مسئول افزود: در سال‌های اخیر که خشکسالی بوده است، بستر رودخانه‌ها ترمیم نشده است و این واحدهای سنگ شکن اضافه برداشت نیز دارند.

\n\n

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر تصریح کرد: واحدهای سنگ شکن بخش ریز ، ۷۰درصد بیش از مقدار مجوز آب مصرف می کنند.

\n\n

رجایی بیان داشت: شهرستان جم با کمبود آب دست و پنجه نرم می کند این اضافه برداشت، غیرقابل جبران است.

\n\n

ورود پساب ها به رودخانه بسیار خطرناک است

\n\n

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر ادامه داد: موضوع مهم فعلی که باید در دستور کار قرار گیرد، پساب واحدهای شن و ماسه بخش ریز است.

\n\n

رجایی گفت: ورود این پساب ها به رودخانه ها، بسیار خطرناک است این پساب ها سبب تخریب و تغییر مسیر رودخانه ها و تغییر اکوسیستم محیط  می شود باید در این زمینه بازنگری شود.

\n\n

شاپور رجایی در پایان تاکید کرد: باید برای برداشت شن و ماسه این واحدها را ملزم کرد که از واریزهای کوهی استفاده کنند.

\n\n

نظم اکوسیستم‌ها به هم ریخته شده است

\n\n

فرماندار جم اظهار داشت: سال‌های قبل مجوزهایی در زمینه سنگ‌شکن‌ها در شهرستان جم داده شد که در برخی از مجوزها، مطالعات کامل انجام نشده است.

\n\n

عبدالله نادری با بیان اینکه میزان برداشت فعلی شن و ماسه در جم خیلی زیاد است، افزود: نیاز شهرستان جم به حداکثر دو واحد سنگ شکن است و شش واحد سنگ شکن اضافی است.

\n\n

http://media.mehrnews.com/d/2015/05/30/4/1723090.jpg

\n\n

وی ادامه داد: رها کردن پساب‌های این واحدها در رودخانه‌ها، اضافه برداشت شن و ماسه در ریز و همچنین اضافه برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی از تخلفات این واحدهای شن و ماسه است.

\n\n

فرماندار جم گفت: سوال این است این برداشت‌ها باید تا کی ادامه یابد؛ در حالی که نظم اکوسیستم‌ها به هم ریخته شده است. مثلا در مسیر گندمزار، گودهای عمیق ایجاد شده است.

\n\n

نظارت‌ها باید جدی‌تر شود/ لزوم برخورد با متخلفان

\n\n

نادری ادامه داد: باید نظارت ها جدی تر شود و در زمینه ورود پساب ها به رودخانه هم برخورد قانونی شود تا از این روند جلوگیری شود.

\n\n

فرماندار جم در پایان تصریح کرد: باید اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تدابیری اتخاذ کند تا این واحدهای شن و ماسه، از واریزهای کوهی استفاده کنند.

\n\n

واحدها ملزم به رعایت مجوزها می‌شوند

\n\n

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال‌های قبل، مجوز واحدهای شنگ شکن جم توسط دفتر فنی استانداری صادر شده است و از سال ۹۱، مجوزها توسط اداره کل صنعت، معدن و تجارت صادر می شود.

\n\n

سیدمحمد حسینی ادامه داد: این واحدها، زمینه اشتغال عده‌ای را فراهم کرده‌اند و در زمینه تخلفات، باید آنها را ملزم به رعایت مجوزها کنیم.

\n\n

با واحدهای متخلف برخورد قانونی می‌شود

\n\n

وی خاطرنشان ساخت: تخریب محیط زیست و همچنین برداشت بیش از حد آب سفره‌های زیرزمینی از خط قرمزهای این اداره کل است.

\n\n

حسینی با بیان اینکه بر برداشت‌ها نیز به‌صورت دوره‌ای و مکرر نظارت می‌شود، تاکید کرد: در زمینه آلایندگی، به واحدهای سنگ‌شکن دستور دادیم که اقداماتی انجام دهند.

\n\n

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر با بیان اینکه با متخلفان این واحدها، برخورد قانونی می‌شود، تاکید کرد: باید این واحدها را تشویق کنیم از واریزهای کوهی استفاده کنند.

\n\n

منبع:مهر

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر