شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
اظهارات قابل تامل وزیر راه و شهرسازی:
فکرشهر: وزیر راه و شهرسازی گفت: مدت هاست که شهرما لگدمال رژیم قدرت شهر شده که دست سوداگران شهری است. شهرهای ما به اندازه ای بدقواره شده اند که انسان در آن فراموش شده و سنگ و کلوخ جای انسان و شهروند را گرفته است...
کد خبر: ۱۱۹۶۳
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۹

فکرشهر: وزیر راه و شهرسازی گفت: مدت هاست که شهرما لگدمال رژیم قدرت شهر شده که دست سوداگران شهری است. شهرهای ما به اندازه ای بدقواره شده اند که انسان در آن فراموش شده و سنگ و کلوخ جای انسان و شهروند را گرفته است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، عباس آخوندی در مراسم اختتامیه مسابقه نقد بنا و فضای شهری افزود: آشوب، بدقواره و بی ریخت در ساختمان های نافرم شهرما به چشم می خورد و جا گرفته است، اما به هر حال همه این ها، ایران شهر ماست و با همه کژی ها و کاستی هایش به دلیل اینکه ریشه در این خاک داریم به آن حس تعلق داریم بهتر است در جهت آراستگی و پیرایش شهرمان دست به کار شویم این کار باید توسط همگان انجام شود.

\n\n

وزیر راه و شهرسازی در آیین پایانی نخستین مسابقه عکس و کاریکاتور با موضوع نقد بنا و فضای شهری در خانه هنرمندان وظیفه نگهداری و مراقبت از فضای شهری را بیشتر به شهروندان و شهرنشینان نسبت داد.

\n\n

وی افزود: شاید ما در حوزه دولت بتوانیم فضایی برای گفت و گو فراهم کنیم تا افراد خلاقیت خود را بروز دهند وگرنه آنچه باید انجام شود توسط مردم، شهروندان و شهرنشینان است تا بتوان از شهرها مراقبت کرد .

\n\n

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : قطعا وظیفه ماست که برای بالندگی، اعتلا ، زیبایی و دلپذیری و سرزندگی شهرهای ایران اقدام کنیم، ولی ما هم برآمده از همین مردم هستیم و آن کسی که باید اراده کند، همین مردم هستند.

\n\n

آخوندی حس تعلق و مشارکت را وقتی حرکت رو به جلو دانست که از دامان هنر عبور کند و خاطر نشان کرد: جاودانگی در هنر است و خردی که پشت هنر است می تواند آن را جاوادنه سازد، وگرنه قیل و قال های مدرسه آخر کار نمی تواند به سبک زندگی تبدیل شود .

\n\n

وی ادامه داد : آن چیزی می تواند در جان ما بنشیند و تاثیرگذار باشد که با خرد همراه باشد. باید خوبی ها و زیبایی را در کنار زشتی ها نشان دهیم تا بتوانیم کاری را آغاز کرده و گامی به جلو برداریم.

\n\n

وی سپس به واژه هنر در شاهنامه اشاره و تصریح کرد: ما واژه «هنر» را به عنوان تجلی احساسات و عواطف در قالب های امروزی می دانیم و اگر بخواهیم به واژگان هنر در متون فارسی نگاه کنیم به عنوان نمونه در مجموعه شاهنامه معنی بسیار گسترده تر دارد زیرا برای فردوسی دو واژه خیلی مهم است: یکی هنر و دیگری گوهر و فردوسی با رمز و کنایه صحبت می کند و علی رغم داستان سرایی او ، هنر را برتر از گوهر و اصالت ایرانی را هنر و سبک زیبایی آن که از خردش سرچشمه گرفته می داند.

\n\n

آخوندی هنر را بیشتر از یک حس عاطفی دانست و افزود: هنر تمام سبک زندگی و حکمت و خرد ایرانی است که در حوزه نقد فضا و بنای شهری هنر زندگی کردن حمایت و حفاظت از یک میراث اجتماعی است.

\n\n

وزیر راه و شهرسازی با ارائه پرسش هایی به نقد فضای شهری پرداخت و یادآور شد: شهر را چه کسی شکل می دهد؟ آنها چه کسانی هستند؟ آیا قانون است که شکل شهرها را می سازد یا فرهیختگان یا آن که همه کسانی که با پول آن را می خرند؟ 

\n\n

وی در پایان افزود: ساخت شهر زیبا میسر نخواهد بود مگر آنکه دولت بتواند در کنار شهروندان و هنرمندان به این مهم دست یابد. 

\n\n

منبع:ایرنا

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر