چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: کشاورزان و مسوولان ارم دشتستان می گویند: این بخش به دلیل داشتن اقلیم جغرافیایی و آب و هوای مناسب برای توسعه باغ های مرکبات به شیوه های نوین و کارشناسی شده مستعد است.\n\nبه گزارش فکرشهر، بخش ارم دشتستان بلندترین و خوش آب و هواترین منطقه شهرستان دشتستان و یکی از مناطق مستعد و با قابلیت بالای کشاورزی است.\n\nشرایط مساعد آب و هوایی و خاک مناسب این بخش را مستعد پرورش گونه های مختلف محصولات کشاورزی زراعی و باغی و کوهی کرده است.\n\n
کد خبر: ۱۲۱۳۷
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۳

فکرشهر: کشاورزان و مسوولان ارم دشتستان می گویند: این بخش به دلیل داشتن اقلیم جغرافیایی و آب و هوای مناسب برای توسعه باغ های مرکبات به شیوه های نوین و کارشناسی شده مستعد است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، بخش ارم دشتستان بلندترین و خوش آب و هواترین منطقه شهرستان دشتستان و یکی از مناطق مستعد و با قابلیت بالای کشاورزی است.

\n\n

شرایط مساعد آب و هوایی و خاک مناسب این بخش را مستعد پرورش گونه های مختلف محصولات کشاورزی زراعی و باغی و کوهی کرده است.

\n\n

\n\n

یکی از کشاورزان منطقه ارم گفت: در این بخش ظرفیت تولید و کشت و عمل آوری انواع محصولات کشاورزی وجود دارد.

\n\n

لهراست حیدری افزود: اگر دولت و جهاد کشاورزی بجد حمایت کنند دربخش ارم کشت محصولاتی نظیر انگور، سیب ترش و حتی زردالو و پسته درسطح بالا امکان پذیر است.

\n\n

وی اضافه کرد: ازمسوولان می خواهیم که توجه جدی به کشاورزان و کشاورزی منطقه داشته باشند.

\n\n

حیدری گفت: دربخش ارم با وجود ظرفیت های خوب منطقه درکشت مرکبات، باغ های این درختان رو به کاهش است و کشاورزان بیشتر به سمت صیفی جات رو آورده اند.

\n\n

حیدری همچنین خواستار حمایت دولت در اجرای طرح های آبیاری قطره ای در این منطقه شد.

\n\n

رییس شورای اسلامی بخش ارم گفت: در تولید مرکبات هم از لحاظ کمی و هم کیفی ت سال های اخیر بخش ارم دراستان بوشهر سرآمد بود حتی محصول لیمو ترش این منطقه بالاترین میزان را در جنوب کشور بین استانهای فارس، خوزستان و بوشهر داشت.

\n\n

ناصر زارعی افزود: کشت و تولید انواع مرکبات از جمله پرتقال، نارنگی، انار، لیمو ترش و انگور در بخش هایی از تنگ سوک، خیرک و شکرک، جمیله و تنگ فاریاب مرسوم بوده و اکنون نیز تا حدودی وجود دارد. 

\n\n

وی اضافه کرد: بخش عمده ای از باغ های لیمو ترش این منطقه در اواسط دهه 70 به دلیل آفت زدگی نابود شد و پس از آن کشاورزان نخیلات را جایگزین آن کردند.

\n\n

زارعی ادامه داد: هم اکنون کشاورزان منطقه تمایل زیادی دارند در صورت حمایت دولت از لحاظ آموزش و ترویج الگوی صحیح کشت و گونه سازگار با محیط و اجرای شیوه نوین آبیاری، به لحاظ قیمت خوب محصول لیمو کشت آن را از سر گیرند.

\n\n

وی گفت: از سویی به دلیل کوهستانی بودن بیشتر مناطق بخش ارم امکان زراعت در سطوح شیب دار کمتر از تولید مرکبات است که همین باعث رغبت بیشتر باغداران به کشت انواع مرکبات شده است.

\n\n

رییس مرکز ترویج جهاد کشاورزی بخش ارم دشتستان گفت: این بخش با توجه به قابلیت های خاکی و آب و هوایی، مستعد تولید انواع مرکبات است. 

\n\n

غلامحسین آذرشب افزود: شرایط کنونی منطقه و کشور به گونه ای است که نباید بی گدار به آب زد و با یک اشتباه و از بین بردن منابع خدادادی در حق آیندگان جفا کرد و بدون مطالعه و در نظرگرفتن جوانب کار به دنبال توسعه و منفعت مقطعی بود.

\n\n

وی اظهارکرد: محصولات باغی مرغوب و با کیفیت نشان از استعداد این بخش برای توسعه این محصولات است که منجر به افزایش تولیدات داخلی کشور و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی زندگی مردم منطقه خواهد شد.

\n\n

آذرشب با اشاره به محدودیت منابع آبی گفت: اکنون آبیاری باغ های موجود دربخش به شکل غرقابی و سهمیه ای است که با مشکلاتی از جمله افزایش عمق چاه ها برای دسترسی به آب از 20متر به 100متر و مدار چرخشی برای آبیاری از 14روز به 20روز رسیده است.

\n\n

رییس مرکز ترویج جهاد کشاورزی بخش ارم دشتستان اضافه کرد: اکنون باید به گونه ای بازنگری در امر کشت انواع محصولات صورت گیرد و به جای افزایش سطح زیرکشت به دنبال اصلاح الگوی کشت و ارتقای تولید سطح از طریق بهزراعی بود.

\n\n

آذرشب افزود: باید به دنبال توسعه پایدار بود و به شیوه هایی این تجربه از بین رفتن باغ های لیمو ترش به علت سرمازدگی را مد نظر قرارداد و هر محصولی که قصد کشت آن را داریم از نوع مرغوب و سازگار با محیط باشد.

\n\n

وی افزود: بهره وری بیشتر بدون خسارت به منابع خدادادی که میراث آیندگان است باید با اجرای طرح مطالعاتی دقیق با بررسی زوایای مختلف آب، خاک، نوع محصول و رقم خاص سازگار با شرایط یک الگوی کشت مناسب به کشاورزان معرفی شود. 

\n\n

آذرشب ادامه داد: دراین زمینه پیگیر جذب اعتبار لازم برای اجرای طرح مطالعاتی جامع با استفاده از کارشناسان در حوزه های مرتبط هستیم که نتیجه آن تدوین یک برنامه جامع و معرفی الگوی کشت مناسب هم از لحاظ میزان مصرف آب و هم باردهی برای منطقه باشد.

\n\n

وی اضافه کرد: در این ارتباط مدتی پیش یک گروه مطالعاتی از استان فارس روی منطقه کار کردند اما خروجی مدونی نداشت. 

\n\n

آذرشب، تغییر شیوه آبیاری را یکی از برنامه های اساسی این مرکز عنوان کرد و گفت: از دولت درخواست شده برای اجرای 42کیلومتر لوله گذاری برای آبیاری تحت فشار دراین منطقه کمک کند.

\n\n

وی با اشاره به این که باغداری درسطوح شیب دار درصورتی که با آبیاری صحیح مانع هدر رفت آب شود، امکان پذیر است افزود: استفاده از ظرفیت این بخش در حوزه کشاورزی و دامداری نقشی مهم دراشتغال زایی و آبادانی و توسعه منطقه دارد.

\n\n

رییس مرکز ترویج جهاد کشاورزی بخش ارم دشتستان افزود: با استفاده از شیوه های نوین کشاورزی و فنون کارشناسی در زمینه کشاورزی امکان تولید انواع گیاهان و رونق زندگی کشاورزان فراهم خواهد شد.

\n\n

بخشدار ارم دشتستان گفت: بخش ارم با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی آن به عنوان یکی از قطب های مهم کشاورزی و دامداری استان به شمار می رود. 

\n\n

مسعود صیادی افزود: در حوزه کشاورزی این منطقه قابلیت کشت و رویش انواع محصولات صیفی، مرکبات حتی مرکبات مناطق سردسیر را دارد. 

\n\n

وی اضافه کرد: با توجه به خشکسالی های چند ساله اخیر کشاورزی بخش ارم نیز با چالش هایی بویژه در حوزه آب روبرو شده است که باید بدنبال برنامه مدونی برای توسعه بخش کشاورزی منطقه باشیم.

\n\n

صیادی گفت: برای برطرف کردن مشکل کم آبی در بخش ارم سد تنگ ارم در دست احداث است و امسال نیز تامین اعتبار لازم برای تکمیل صورت گرفته که امیدواریم تا پایان سال این سد به مرحله بهره برداری برسد.

\n\n

وی همچنین خواستار توسعه سازه های حوزه آبخیزداری در بخش ارم شد و افزود: با توسعه زیرساخت ها در حوزه آبخیزداری با محوریت تامین آب و تقویت منابع آبی می توان کمک بزرگی به توسعه کیفی و کمی انواع تولیدات کشاورزی و مرکبات کرد.

\n\n

بخش ارم دشتستان با 20 هزارنفر جمعیت 27 هزارهکتار سطح زیرکشت محصولات زراعی و باغی آبی و دیمی دردو منطقه تنگ ارم و دهرود دارد. 

\n\n

دراین دو منطقه کشاورزی بخش ارم سالانه 143هزارتن محصولات زراعی و باغی تولید می شود. 

\n\n

60 درصد مردم بخش ارم دشتستان در زمینه کشاورزی و مابقی به دامداری و دیگر کارها فعال هستند.

\n\n

منبع:ایرنا

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر