شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۲۲۸۲
شنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۸

فکرشهر: نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس درباره مشکلاتی که برای زوار اربعین ایجاد شده است، می‌گوید که آنچه شما امسال به عنوان مشکل احساس می‌کنید، مربوط به درون مرزهای ما نیست چرا که تا نقطه صفر مرزی مردم مواکبی را ایجاد کرده‌اند که بی سابقه بوده است. همچنین در طول مسیر و منتهی به مرزها حرکت‌های بسیار روان و ساماندهی شده‌، مدیریت شده است. آنچه مشکل است از نقطه صفر مرزی به داخل عراق است. متاسفانه عراق نتوانست حمل و نقل و امکاناتی که در طول مسیر زوار نیاز است را تامین کند.

به گزارش فکرشهر، قاسم ساعدی در گفت و گو با «انتخاب» در واکنش به مشکلات پیش آمده برای زوار اربعین و نحوه عملکرد دولت در این خصوص، گفت: «حرکت اربعین حسینی یک فرهنگ بسیار موثری در جامعه است و سال‌های سال مردم به صورت خودجوش و بر حسب اعتقاد راسخی که به ائمه داشته‌اند، آن را برگزار کرده‌اند. دولت‌ها در طول این چند سال زمینه‌ها و بسترهای خوبی را برای تسهیل پیاده‌روی اربعین ارئه می‌کردند. امسال هم ستاد اربعین حسینی کشور با تمام امکانات و زیرسخت‌ها در گذرگاه‌های اصلی حضور پیدا کرد تا مشکلی برای زوار ایجاد نشود.»

 وی افزود: «من عینا در مرزهای چذابه و شلمچه دیدم که دولتمردان با تمام امکانات و بایدهایی که در خدمت زوار و تسهیل رفت و آمد زوار ایجاد کرده‌اند، حضور داشتند و از این بابت باید تقدیر و تشکر کنم. اما آنچه شما امسال به عنوان مشکل احساس می‌کنید، مربوط به درون مرزهای ما نیست چرا که تا نقطه صفر مرزی مردم مواکبی را ایجاد کرده‌اند که بی سابقه بوده است. همچنین در طول مسیر و منتهی به مرزها حرکت‌های بسیار روان و ساماندهی شده‌، مدیریت شده است.»

این نماینده مجلس ضمن بیان اینکه حضور مسئولین و دولتمردان در بین زوار مایه دلگرمی بوده است، اضافه کرد: «آنچه مشکل است از نقطه صفر مرزی به داخل عراق است. متاسفانه عراق نتوانست حمل و نقل و امکاناتی که در طول مسیر زوار نیاز است را تامین کند. البته مردم جنوب عراق در طول مسیرهای منتهی به نجف و کربلا، مواکب بسیار متراکمی را بر پا کرده و استقبال بسیار بالایی از زوار دارند ولی بحث حمل و نقل، با توجه به گرمای هوا 50 درجه و منتظر ماندن زوار در قسمت عراقی، منجر به ایجاد مشکلاتی شده است.»

ساعدی ادامه داد: «ستاد اربعین کشور برای محافظت از سلامت زوار حسینی و برای تامین امکانات حمل و نقل توسط دولت عراق، اعلام کردند که فعلا خروجی صورت نگیرد تا آن‌هایی که در پایانه‌های مرزی قرار دارند، متقل شوند و بعد به صورت تدریجی حرکت زوار ادامه پیدا کند. همچنین دولت توانست 32 اتوبوس را با مجوز دولت عراق از مرز چذابه به استان الاماره، فراهم کند که به طور رایگان زوار را جا به جا می‌کردند، چون حرکت نقلیه در عراق خیلی کند بود. در داخل مرزها، دستکم در خوزستان، می‌توانم بگویم که نه مشکل ترافیکی ایجاد شده و نه خدایی نکرده مشکل کمبود امکانات است. امکانات به برکت پذیرایی خودجوش مردم تامین شده است.»

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ترافیک 15 کیلومتری و گرمازده شدن زوار چه ارتباطی به عراق دارد و آیا فراهم کردن امکانات توسط دولت، قابل پیش‌بینی نبود، گفت: «پیش‌بینی‌هایی انجام گرفته است ولی عراق محدودیت امکانات دارد و با توجه به اینکه اوضاع عراق از بعد امکانات ضعیف است، نتوانستند در بحث نقل و انتقال به این حجم از زوار جواب دهند. در بحث خوراک و مایحتاج زوار، خود مردم جنوب عراق بازهم پرشرور، پای کارند و مواکب‌شان را با فاصله‌های نزدیک و در طول مسیر ما می‌بینینم. بنابراین در اینجا دولت عراق مشکل ندارد بلکه مشکل، بحث وسایل نقلیه است. چون5 الی 7 مرز در ایران گشوده شده است، رساندن امکانات نقلیه عراق به این مرزها سخت شده است.»

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان افزود: «با توجه به تجهیزات وزارت کشور و وزارت امورخارجه و اتفاق‌هایی که بین کشور ما و عراق صورت گرفته است، از جمله اینکه گذرنامه‌ها اگر باطل شده باشند برگه تردد صادر می‌شود و همچنین جمعیت که نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است، از این بابت مبنای عراق بر حسب سال‌های گذشته بوده و تسهیلات ورود زوار را که بین دو کشور به توافق رسیده‌اند و با برگه تردد می‌توان وارد شد، حجم آمار زوار را بیشتر کرده و این باعث شده است که کند شدن حرکت در عراق شده است.»

ساعدی در پایان خاطرنشان کرد: «اتوبوس‌های عراق شبانه روزی دارند کار می‌کنند ولی نتوانسته‌اند که این حجم از زوار را در داخل مرزهای‌شان جواب دهند. ایران هم به دلیل اینکه دمای هوا مناسب نیست و ترافیک جمعیتی خیلی بالاست و احتمال اینکه زوار ما با مشکلات جسمی و بهداشت و درمان مواجه شوند، گفتند که فعلا مرزها را ببندیم و در بعضی مرزها حرکت را روان‌تر کردند تا متناسب با امکانات داخل عراق زوار را جا به جا کنند.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر