شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تأکید کرد که دولتش نمی‌تواند شروط حماس برای پایان دادن به جنگ و خروج نیرو‌های اسرائیلی از غزه را بپذیرد؛ چرا که پذیرش چنین خواسته‌هایی به معنای به پذیرش در قدرت ماندن حماس در غزه است. وی خاطرنشان کرد: «پیش‌شرط‌های حماس به معنای تسلیم شدن مقابل ایران است»...
کد خبر: ۲۰۰۶۸۰۶
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۰

فکرشهر: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تأکید کرد که دولتش نمی‌تواند شروط حماس برای پایان دادن به جنگ و خروج نیرو‌های اسرائیلی از غزه را بپذیرد؛ چرا که پذیرش چنین خواسته‌هایی به معنای به پذیرش در قدرت ماندن حماس در غزه است.

به گزارش فکرشهر از انتخاب به نقل از العربیه، نتانیاهو، در سخنرانی ویدئویی که یکشنبه ۱۵ اردیبهشت توسط دفترش منتشر شد، خاطرنشان کرد: «پیش‌شرط‌های حماس به معنای تسلیم شدن مقابل ایران است».

تن دادن به حماس

نتانیاهو در ادامه گفت که دولتش، بازگشت به وضعیت قبلی در غزه «که خروج تیپ‌های حماس از مخفیگاه‌های خود، کنترل مجدد قدرت در نوار و بازسازی زیرساخت‌های نظامی آن را تسهیل می‌کند، نمی‌پذیرد».

نخست‌وزیر اسرائیل افزود: «تن دادن به این خواسته‌ها، بسترساز تهدیدی دیگر برای اسرائیلی‌ها در شهرک‌های اطراف غزه، جنوب و تمامی مناطق است».

به نظر نتانیاهو، قبول خواسته‌های حماس به این معنا است که وقوع حمله دوم مشابه ۷ اکتبر گذشته، صرفا مسئله زمان است.

او در عین حال خاطرنشان کرد که اسرائیل برای پایان موقت جنگ در ازای آزادی اسرا، آمادگی دارد.

پایبندی حماس به خواسته‌هایش

از سویی حماس با اعلام پایبندی به خواسته‌های قبلی خود و در راس آن‌ها بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه و توقف دائمی جنگ، تاکید ورزید.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در بیانیه‌ای تأکید کرد که این گروه «به دستیابی به توافق فراگیر شامل تضمین خروج اسرائیل از غزه و انجام معامله جدی تبادل اسرا، تمایل زیادی دارد».

این گفته هنیه نشان می‌دهد که بر خلاف شایعات ساعاتی پیش در خصوص حصول پیشرفتی جدی در مذاکرات، پیشرفت‌های چندانی در راستای عملی شدن مواضع دو طرف حاصل نشده است.

از سویی به گزارش کانال «القاهره الیوم»، یک منبع بلندپایه مصری، یکشنبه، ۱۵ اردیبهشت ضمن اعلام پیشرفت در این مذاکرات، افزود که بازگشت آوارگان از جنوب باریکه به شمال آن نیز از جمله مفاد این توافق است.

این در حالی است که سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل به نقل از منابع آگاه اسرائیلی گزارش داد که ساعات آینده بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.

این اظهارات در حالی است که نتانیاهو در معرض فشار‌های شدید داخلی قرار دارد و خانواده گروگان‌های اسرائیلی نیز با تظاهرات شبه‌روزانه، خواستار سرگرفتن معامله تبادل اسرا برای بازگردادن گروگان‌های نزد حماس هستند.

همچنین فشار‌هایی از سوی محافل افراطی اسرائیلی بر کابینه نتانیاهو در مورد لزوم انجام عملیات در رفح و عدم قبول پیش‌شرط‌های حماس اعمال می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر