پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مسوولان دشتستان استان بوشهر می گویند: خشکسالی های پیاپی، برداشت بی رویه آب از سفره های زیر زمینی و تشنگی باعث نشست محسوس و گسترده زمین در دشت های بوشکان و فاریاب این شهرستان شده است...
کد خبر: ۱۲۲۷۵
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۷

فکرشهر: مسوولان دشتستان استان بوشهر می گویند: خشکسالی های پیاپی، برداشت بی رویه آب از سفره های زیر زمینی و تشنگی باعث نشست محسوس و گسترده زمین در دشت های بوشکان و فاریاب این شهرستان شده است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، بخشدار بوشکان اظهارکرد: تداوم خشکسالی ها، برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی و اجرا نشدن طرح های کنترل روان آبها، سازه های آبخیزداری، آبخوان داری، تثبیت خاک و توسعه نیافتن پوشش گیاهی وضعیت دشت های این منطقه را بحرانی کرده است.

\n\n

سید کاظم موسوی افزود: بخش بوشکان با 15 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی سالانه انواع تولیدات کشاورزی را وارد بازار عرضه می کرد که امروز شاهد کاهش شدید تولید صیفی جات، از بین رفتن مزارع کلزا و ذرت و رها شدن کشت کنجد هستیم.

\n\n

موسوی با اشاره به این که در این بخش هیچ سدی وجود ندارد و تنها در چند نقطه سیل بند احداث شده بیان کرد: احداث سازه های آبخیزداری و احداث سد در دشت چنیر و تنگ خرسو بالای روستای درنگ و آبپای ارغون برای نجات این دشت ها که برداشت آب از سوی وزارت نیرو در آنها ممنوعه شده، ضروری است.

\n\n

بخشدار بوشکان با اشاره به وجود 350 حلقه چاه غیرمجاز درمنطقه ادامه داد: برخورد با این گونه استحصال غیرمجاز آب و آسیب رساندن به سفره های زیرزمینی که سرمایه همه مردم است باید به طور جدی صورت گیرد.

\n\n

موسوی اضافه کرد: علاوه بر اقداماتی نظیر احداث سد و سازه، توسعه جنگلکاری، تشویق و حمایت کشاورزان در زمینه اجرای آبیاری نوین، کشت مکانیزه، پیگیری جدی نصب کنتورهای هوشمند و نظارت بیشتر بر آنها می تواند راه علاج این معضل باشد.

\n\n

وی گفت: یکی از مشکلات کشاورزان نبود دوره های آموزشی ترویجی در زمینه پیروی از الگوی کشت مناسب با منطقه و بازار عرضه است.

\n\n

موسوی گفت: در این مورد نیز به علت کشت خودسرانه و سنتی بدون در نظرگرفتن شرایط تولید نوع گیاه سازگار با کم آبی ونامتناسب بودن محصول با بازار عرضه و صنایع تبدیلی موجود سالانه منابع آبی زیادی علاوه بر متضرر شدن کشاورزان، هدر می رود.

\n\n

رییس منابع آب دشتستان گفت: محدوده اراضی دشت طلحه و فاریاب به علت برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی دچار افت سطح آب زیرزمینی و بدنبال آن نشست سطح زمین دربخشی از این اراضی شده است.

\n\n

حسین تقی زاده افزود: نشست زمین در50 هکتار این محدوده مشهود است که به طور کلی بین نیم متر یا یک متر زمین فرونشسته است.

\n\n

وی یادآور شد: در محدوده بخش بوشکان یکهزارو 150 چاه مجاز و غیرمجاز وجود دارد که در دشت طلحه و فاریاب 630 چاه آبیاری اراضی کشاورزی به صورت مجاز و غیرمجاز وجود دارد و فعال است.

\n\n

تقی زاده اظهار کرد: نشست سطح زمین دراین محدوده به عمق بین نیم متر تا یک متر مشهود است و این به معنای مرگ بخشی از مخزن آب زیرزمینی است.

\n\n

وی گفت: حتی درصورت بارندگی مناسب دراین منطقه به علت این که بخشی از مخزن آب زیرزمینی از دست رفته حجم ذخیره آب کاهش دارد.

\n\n

رییس منابع آب دشتستان با اشاره به این که در این شهرستان سه هزار چاه مجاز و سه هزارو 25 چاه غیرمجاز وجود دارد افزود: وجود چاه های غیرمجاز و دارای اضافه برداشت از عوامل مهم نشست زمین دراین منطقه است.

\n\n

تقی زاده اضافه کرد: در دشت بوشکان نیز که روزی در امر کشاورزی و پرآبی مثال زدنی بود وضعیت منابع آبی و اراضی آن بشدت بحرانی است که اگر به همین منوال ادامه یابد و استحصال آب از منابع به همین میزان باشد تا هفت سال آینده هیچ گونه کشاورزی در دشت بوشکان امکان پذیر نخواهد بود.

\n\n

وی گفت: برخورد قانونی با برداشت کنندگان غیرمجاز آب هم از لحاظ میزان آب از سوی بهره برداران مجاز و هم چاه های غیرمجاز اولین راه مقابله با این بحران جدی است. 

\n\n

رییس منابع آب دشتستان اظهارکرد: پرکردن چاه های غیرمجاز، قطع برق چاه هایی که غیرمجاز برقی شده اند و نصب کنتورهای هوشمند مانع بهره برداری غیرمجاز آب و در نتیجه مرگ تدریجی زمین خواهد شد.

\n\n

تقی زاده گفت: در دو سال گذشته سه چاه غیرمجاز در دشت چنیر بوشکان پلمپ شد و مهر و موم تعدادی دیگر از چاه های این بخش در دستور کار است که با هماهنگی و همکاری فرماندار مقدمات آن در دست پیگیری است.

\n\n

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر درارتباط با دشت های استان بوشهر اظهارکرد: همه دشت های این استان با بیلان منفی آبدهی روبرو هستند و سالانه حدود 30 میلیون مترمکعب کمبود مخزن دارند.

\n\n

شاپور رجایی افزود: دشت بوشکان به عنوان یکی از غنی ترین دشت های استان بوشهر از لحاظ آب ذخیره زیرزمینی بود که اکنون 20 متر افت سطح ایستابی داشته است.

\n\n

وی یادآور شد: شهرستان های دشتستان، بوشهر، تنگستان، عسلویه و جم بجد با مشکل کمبود آب روبرو هستند و سایر شهرستان های این استان نیز با تنش آبی همراه شده اند ولی مشکلات آنها به اندازه پنج شهرستان یاد شده نیست.

\n\n

رجایی افزود: از 30 دشت آبی استان بوشهر 14 دشت ممنوعه و بحرانی، 10 دشت در حال افت مستمر و شش دشت نیز ساحلی شور و لب شور هستند که جزو آب های متعارف محسوب نمی شوند.

\n\n

وی با بیان این که این آمارها نشان دهنده کاهش زیاد میزان آب های زیرزمینی و سطحی استان بوشهر است ادامه داد: شتاب از دست دادن منابع آبی در استان بوشهر به مراتب بیشتر از توسعه ای است که در زمینه منابع آبی این استان ایجاد می شود.

\n\n

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری دشتستان در باره تلاش برای نجات این اراضی گفت: از سال 88 تاکنون 26 مورد بند خاکی و سنگی ملاتی در بخش بوشکان اجرا شده که حجم مخزن آنها حدود یک میلیون و 600 هزار متر مکعب است و با چهار بار آبیگیری درسال شش میلیون و 400 متر مکعب استحصال آب انجام می شود.

\n\n

ابوالقاسم محمدی افزود: مطالعات حوزه آبخیز بوشکان مربوط به سال 1380 است که با توجه به گذشت 14 سال نیاز به بازنگری دارد اکنون مطالعات از سوی شرکت سازه پردازان خوزستان در سطح 21 هزار هکتار در دست اجراست.

\n\n

وی اضافه کرد: احداث هلالی آبگیر در400 هکتار، جنگل کاری در 635 هکتار، قرق مراتع در سه هزارو 443 هکتار، مراقبت و آبیاری از 500 هکتار از عرصه های جنگلی از برنامه های مهم این مجموعه در بخش بوده است.

\n\n

محمدی اضافه کرد: همچنین برای مقابله با آسیب رساندن به جنگل ها و پوشش گیاهی زمین توزیع 50عدد تنور گازی و سیلندر گاز بین عشایر و روستائیان منطقه از دیگر اقدامات این مجموعه بوده است.

\n\n

دشت های بوشکان و فاریاب شهرستان دشتستان از مناطق مهم کشاورزی استان بوشهر است. 

\n\n

منبع:ایرنا

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر