چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۵۵۶۵
دوشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸

فکرشهر: رئیس انجمن نجوم بوشهر با بیان اینکه نخستین خورشید گرفتگی قرن پانزدهم در این استان قابل رویت است، گفت: دانش‌آموزان بوشهری می‌توانند فردا (سه‌شنبه سوم آبان) این پدیده نجومی را از طریق برنامه شاد مشاهده کنند.

به گزارش فکرشهر، حسن باغبانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خورشید گرفتگی در این استان فردا (سه‌شنبه سوم آبان) به مدت ۲ساعت و ۲۲ دقیقه، از ساعت ۱۳:۵۵ آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۶:۲۷ ادامه دارد. اوج گرفت نیز ساعت ۱۵ بود.

وی اضافه کرد: خورشیدگرفتگی در همه استان‌های کشور با درصدهای متفاوت قابل مشاهده است، این رخداد در نقاط شمالی کشور با درصد بیشتر و در نقاط جنوبی با درصد کمتری رویت می‌شود.

رئیس انجمن نجوم بوشهر تصریح کرد: درصد گرفت خورشید در بوشهر ۴۴ درصد و در نقاط شمالی استان این میزان بیشتر است.

باغبانی افزود: رصد این خورشیدگرفتگی در پژوهش‌سرای شهید خوشبخت بوشهر، پژوهش‌سرای استاد هاشمی‌زاده خورموج، پژوهش‌سرای نخبگان آبپخش، پژوهش‌سرای ابوریحان بیرونی سعدآباد و پژوهش‌سرای دانش آموزی گناوه انجام خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه اولین خورشیدگرفتگی قرن پانزدهم با چشم غیر مسلح قابل رصد است، تاکید کرد: در زمان رصد این پدیده از عینک‌های مخصوص استاندارد رصد خورشید استفاده شود. اگر این نوع عینک‌ها در دستری نبود، می‌توان از عینک‌های جوشکاری نمره ۱۴ و یا دو لایه نمره ۷ استفاده شود.

رئیس انجمن نجوم بوشهر عنوان کرد: انجمن نجوم و رصدخانه مهر بوشهر این فرصت را از طریق برنامه شاد در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهد داد تا این پدیده نجومی را مشاهده کنند.

باغبانی اظهار کرد: خورشید گرفتگی زمانی رخ می‌دهد که زمین، ماه و خورشید به طور دقیق در یک راستا قرار گیرند و سایه ماه بر روی زمین بیفتد.

وی، خورشیدگرفتگی روز ۳ آبان را از نوع "گرفت جزئی" عنوان کرد و گفت: خورشید گرفتگی "کامل" بعدی برای ایرانی‌ها یک روز قبل از عید نوروز در سال ۱۴۱۲ رخ می‌دهد.

نماز آیات در مواقع خورشیدگرفتگی (کسوف) بر مسلمانان واجب است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر