چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر/ 92 و 93؛
فکرشهر: فروردین ماه 1393 بود که دکتر علیرضا حاجیونی به عنوان رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان معرفی شد. دکتر حاجیونی در حالی این سمت را تحویل گرفت، که در اثر اجرای بی مطالعه ی طرح...
کد خبر: ۱۲۵۶۴
پنجشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۵

فکرشهر: فروردین ماه 1393 بود که دکتر علیرضا حاجیونی به عنوان رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان معرفی شد. دکتر حاجیونی در حالی این سمت را تحویل گرفت، که در اثر اجرای بی مطالعه ی طرح های درمانی دشتستان در سال های گذشته و به خصوص در آذرماه 92، به بخش های زیادی از زیرساخت های درمانی مرکز شهرستان آسیب وارد شده بود و بیماران و مراجعین برای رسیدن به مراکز درمانی شهرستان و پزشکان متخصص یا حتی عمومی، با مشکلات فراوانی روبرو بودند و در کل نابسامانی در حوزه ی بهداشت و درمان بزرگ ترین شهرستان استان بوشهر به وضوح دیده می شد؛ همچنین دشتستان نیز همزمان با سراسر کشور، در انتظار اجرای طرح تحول نظام سلامت به سر می برد و همه ی عوامل با هم مدیریت علمی و خلاق را جهت ساماندهی نیازمند بود.

\n\n

برای بررسی وضعیت این نهاد و همچنین داوری منصفانه و مبتنی بر واقعیات در ارتباط با عملکرد مدیریت این اداره در دو سال گذشته (93-1392)، قصد داریم تا با نگاهی به آمار موجود، ابتدا گستردگی شبکه بهداشت و درمان دشتستان را به تصویر کشیده و سپس با طرح سوالات چالشی از جناب آقای حاجیونی، تصویری واضح تر از عملکرد یک سال گذشته ایشان را در اختیار خوانندگان، علاقه مندان و منتقدان قرار دهیم تا بتوانیم به قضاوتی منصفانه دست یابیم. این مطلب در یک بخش آماری و یک بخش پرسش و پاسخ تهیه شده است.

\n\n

بخش نخست:

\n\n

این بخش برای نشان دادن گستره ی شبکه ی بهداشت و درمان شهرستان دشتستان و همچنین امکان مقایسه عملکرد مدیریت فعلی و گذشته، با دریافت برخی آمارهای مورد نیاز از مسئولان این اداره از سوی مصاحبه کنندگان تنظیم شده است.

\n\n

جدول شماره ی (1): اطلاعات کلی واحدهای مرکز بهداشت و درمان شهرستان دشتستان در سال های 92 و 93

\n\n

\n\n

با توجه به جدول شماره ی (1) و با نگاهی به لیست 101 گانه ی مراکز بهداشتی و درمانی و پایگاه های بهداشتی استان بوشهر، مشخص می گردد که شهرستان دشتستان با داشتن 30 مرکز درمانی شهری و روستایی و پایگاه بهداشتی، نزدیک به یک سوم این مراکز موجود در استان را دارا می باشد. این آمار، غیر از خانه های بهداشت است که دشتستان با توجه به تعداد زیاد روستاهایش، رتبه ی اول استان را در این زمینه در اختیار دارد.

\n\n

جدول شماره ی (2): آمار کل پرسنل شبکه بهداشت و درمان دشتستان بر اساس نوع مدرک تحصیلی در سال های 92 و 93

\n\n

\n\n

بررسی جدول شماره (2) که آمار کلیه ی پرسنل شبکه بهداشت و درمان دشتستان به تفکیک دو سال 92 و 93 و بر اساس مدرک تحصیلی و تخصصی را نشان می دهد، اطلاعات مفیدی پیرامون وضعیت بهداشتی و درمانی شهرستان را نیز در اختیار خوانندگان قرار می دهد.

\n\n

بر اساس جدول فوق، افزایش 59 درصدی در تعداد پزشکان متخصص، افزایش 80 درصدی در تعداد پزشکان عمومی که برای ماه های زیادی، دغدغه ی بیماران و شهروندان دشتستانی را ایجاد نموده بود، افزایش 100 درصدی تعداد دندانپزشکان و دکترای آزمایشگاه، افزایش 50 درصدی دکترای داروسازی و افزایش 12.5 درصدی تعداد پرستاران و 23.5 درصدی تعداد ماماهای سطح شهرستان دشتستان در سال 93 به نسبت سال 92، بهبود قابل توجه ای در حوزه ی درمان شهرستان و شبکه بهداشت و درمان دشتستان را نشان می دهد.

\n\n

همچنین بر اساس جدول شماره (2)، افزایشی 200 درصدی در کارشناس آزمایشگاه غذا و آب و دارو، افزایش 13.3 درصدی کارشناسان بهداشت محیط، افزایش 6 درصدی نیروهای خدماتی و در کل افزایش 16 درصدی در تعداد کارشناسان شبکه ی بهداشت و درمان شهرستان دشتستان، بهبود نسبی وضعیتی بهداشتی این مرکز را نیز مشخص می نماید.

\n\n

هدف از گردآوری آمار فوق، به دست آوردن درکی صحیح و واقعی از گستردگی شبکه ی بهداشت و درمان دشتستان و البته تعداد پرسنل و تغییرات ایجاد شده از لحاظ کمی در این آمار در مقایسه ی دو سال پیاپی 92 و 93 بوده است. 

\n\n

بخش دوم:

\n\n

در این بخش با طرح سوالاتی چالشی در حوزه های مختلف بهداشت و درمان از آقای دکتر حاجیونی، تلاش نموده ایم خوانندگان را با گستره ی بیشتری از حوزه ی بهداشت و درمان دشتستان آشنا کرده و تغییرات کیفی صورت گرفته در این دو سال را با تشریح موارد مختلف مطرح نماییم.

\n\n

فکرشهر: آقای دکتر، میزان بودجه تخصیص یافته به شبکه ی بهداشت و درمان دشتستان در سال 93 چه میزان بوده است؟ آیا مدیریت بهداشت و درمان می تواند در افزایش بودجه تخصیص یافته به شهرستان تاثیرگذار باشد؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، در این زمینه چه برنامه هایی دارید و یا چه اقداماتی را انجام داده اید؟ 

\n\n

میزان بودجه کمی بیش از 100 میلیارد ریال بوده. رئیس شبکه بهداشت نیز با ارائه طرح های توجیهی مختلف و رایزنی با مسئولین شهرستانی و استانی تا حدودی در بودجه اختصاص یافته موثر است. البته دو رویکرد کلی این شبکه در حال حاضر هزینه های منطقی و هدفمند بوده به نحوی که از بودجه اختصاص یافته حداکثر بهره وری انجام گیرد؛ هر چند اگر نیازی به بودجه اضاف بوده نیز با مساعدت فرماندار محترم و ریاست محترم دانشگاه در سال گذشته در این خصوص تعامل خوبی صورت گرفته است.

\n\n

فکرشهر: با توجه به کاهش قیمت نفت و بدنبال آن کاهش احتمالی و یا افزایش اندک بودجه ی وزارت خانه های مختلف، آیا برای افزایش درآمدزایی یا کاهش هزینه ها در این نهاد راهکاری اندیشه شده است؟

\n\n

با توجه به کاهش بودجه عمومی کشور که پس از کاهش قیمت جهانی نفت صورت گرفته است، این شبکه نیز سعی کرده با توجه به آن، اقداماتی در جهت صرفه جویی در هزینه ها و از سوی دیگر افزایش درآمدزایی انجام دهد. در زمینه صرفه جویی با شناسایی محل های ایجاد هزینه، تلاش شده این محل ها حذف یا کم رنگ گردد که از آن جمله می توان به واگذاری ها به بخش خصوصی اشاره کرد. در خصوص درآمد زایی هم سعی شده با اولویت قراردادن کیفیت خدمت رسانی ها و رضایت مندی مراجعین و با خرید تجهیزات جدید و پیشرفته در ضمن جلوگیری از ارجاع بیماران به شهرها و استان های دیگر، درآمدزایی نیز ایجاد گردد؛ مثل تجهیز بخش اندوسکوپی و یا تجهیز آزمایشگاه تشخیص طبی و آزمایشگاه مواد غذایی در سال 93. 

\n\n

فکرشهر: آیا در زمینه تخصیص بودجه و امکانات به مناطق کمتر برخوردار شهرستان نیز نگاه جدیدی وجود داشته است؟

\n\n

در توزیع خدمات بهداشتی درمانی، مناطق دورتر از مرکز شهرستان با نگاه ویژه دیده شده اند. از این دست به تجهیز مرکز بهداشتی درمانی شبانکاره در سال 93 و اقدام جهت تجهیز مرکز بهداشتی درمانی تنگ ارم در اوایل سال 94 می توان اشاره کرد.

\n\n

فکرشهر: مهم ترین کمبودهای شبکه ی بهداشت و درمان شهرستان دشتستان در سال گذشته از نگاه شما چه بوده؟ آیا برنامه ای برای رفع آن ها دارید؟

\n\n

مهم ترین مشکل شبکه بهداشت و درمان، مشکل نیروی انسانی است که با راهکارهایی سعی شده از شدت این مشکل کاسته شود، به نحوی که در کیفیت خدمات تاثیر نداشته باشد. همچنین سعی شده با رایزنی های متعدد با مرکز استان این معضل به نحو مناسبی حل گردد که انشاءا... با هماهنگی انجام شده در سال 94 تا حد زیادی مرتفع می گردد.

\n\n

فکرشهر: در سال گذشته، مهم ترین دستاورد حوزه ی بهداشت و درمان شهرستان دشتستان را چه می دانید؟

\n\n

بی شک مهم ترین دست آورد حوزه بهداشت و درمان در سال گذشته نه تنها در سطح شهرستان که در کل کشور اجرایی برنامه تحول نظام سلامت می باشد. این امر به حمدا... در شهرستان دشتستان نیز همپای سایر نقاط کشور بلکه با کیفیت مطلوب تری انجام گردید به نحوی که کم ترین مشکل به همراه رضایت مندی بالایی انجام شد. تعداد بیماران منتفع شده از این برنامه در سال 93 حدود 26 هزار نفر بوده اند.

\n\n

فکرشهر: آیا در سال گذشته، به منظور ارتقاء سطح کیفی پرسنل، برنامه ای وجود داشته است؟

\n\n

در سال گذشته علاوه بر فعالیت های معمول جهت ارتقاء سطح کیفی پرسنل ضمن نیاز سنجی آموزش در حوزه های مختلف و استفاده از افراد صاحب نظر با انجام آموزش های علمی و عملی سعی شده سطح کیفی پرسنل افزایش یابد، حتی گاهی آموزش های انجام شده برای اولین بار و برای کل استان در شهرستان دشتستان انجام شده. این برنامه های آموزشی در همه سطوح از بهورز تا پزشکان مراکز را شامل می شود.

\n\n

فکرشهر: در سال گذشته چه برنامه یا برنامه هایی جهت ایجاد انگیزه و افزایش رضایت شغلی در میان پرسنل طرح یا اجرا شده است؟ بطور خاص تغییری در وضعیت رفاهی پرستاران صورت گرفته است؟

\n\n

برنامه های انگیزشی در سال گذشته را می توان در چند حوزه بررسی کرد. در حوزه مادی پرداخت هایی هر چند کم و ناکافی در حد بضاعت شبکه بهداشت و درمان به کارکنانی که دارای عملکرد یا کیفیت کاری بهتری بودند، پرداخت شد.
\nالبته سعی شده نظام تشویقی مبتنی بر عملکرد نیز با سازوکارهای مناسب در طول سال جهت افزایش انگیزه انجام گیرد. سایر راهکارهای انگیزشی نیز به صور مختلف مدیریت محترم منابع انسانی دانشگاه مد نظر بوده است که از آن جمله برگزاری مراسمات مختلف و تقدیر از افراد نمونه می باشد.
\nپرستاران نیز در حوزه مادی، همپای سراسر کشور در جهت ارتقاء سطح معیشتی و افزایش انگیزه کاری در نظام پرداخت حقوق وضعیت بهتری پیدا کرده اند.
\nالبته در سال جاری نیز برنامه های خوبی جهت افزایش وضعیت رفاهی و انگیزشی برای پرستاران در نظر گرفته شده که از آن جمله بهبود وضعیت رفاهی و هدفمند کردن پرداخت کارانه و سایر پرداخت ها را می توان نام برد.

\n\n

\n\n

فکرشهر: آیا برنامه ای برای ارتقاء زیر ساخت ها و افزایش امکانات و تجهیزات لازم برای جذب هر چه بیشتر پزشکان (بویژه متخصص و فوق تخصص) و ماندگاری آنان در سطح شهرستان وجود داشته است؟ در همین راستا سال پیش رو را چگونه ارزیابی می کنید؟

\n\n

در خصوص جذب پرشکان متخصص کارهای خوبی صورت گرفته که نگاه به آمارها و مقایسه با آمارهای سال های گذشته بیانگر موضوع می باشد. از جمله این فعالیت ها می توان به تجهیز پانسیون پرشکان و خصوصا متخصصین به امکانات رفاهی و ایجاد تسهیلات خاص جهت جلب رضایت ایشان اشاره کرد.

\n\n

فکرشهر: در زمینه گسترش ارتباطات و همکاری ها با سایر ادارات نیز برنامه و یا اقدامی صورت گرفته است؟ 

\n\n

همکاری بین بخشی، از اولویت های شبکه بهداشت و درمان در سال جاری می باشد به نحوی که در صورت تحقق، از سایر نهادها و ادارات نیز انتظار می رود سهم خود را در حوزه سلامت ایفاء نمایند. در این زمینه سعی شده با سایر ادارات همچون هلال احمر، شهرداری ها، بخشداری ها، شوراهای اسلامی شهرها و روستاها و بهزیستی و سایر نهاده های دولتی و همچنین NGOهای شهرستان هماهنگی های لازم صورت پذیرد.

\n\n

 فکرشهر: برای حفظ و ارتقاء سلامت کودکان، زنان، مادران باردار و سالخوردگان چه برنامه هایی در اولویت بوده اند و بطور مشخص، کدام اقدامات صورت گرفته را از اهمیت بیشتری برخوردار می دانید؟

\n\n

سلامت جامعه خصوصا کودکان و مادران باردار همواره از فعالیت های عمده و اولویت دار نظام سلامت بوده است. در این زمینه علاوه بر فعالیت های معمول جاری جهت سلامت مادران باردار، تسهیلات ویژه ای جهت انتقال مادران پرخطر خصوصا برای مناطق دورافتاده شهرستان در نظر گرفته شده است؛ همچنین محلی جهت اسکان مادران پرخطر در نظر گرفته شده که با این تمهیدات سال گذشته برای اولین بار در شهرستان مرگ مادر باردار نداشته ایم. 

\n\n

در زمینه سلامت کودکان هم، آمار مرگ کودکان زیر 5 سال در سال 93 کاهش خوبی داشته و به 15 در هزار، در طول سال، کاهش یافته که نشان دهنده بهبود مطلوب در این زمینه می باشد.

\n\n

فکرشهر: در زمینه تسریع و بهبود خدمات رسانی به بیماران، مجروحان و... چه برنامه ای وجود داشته و چه اقداماتی صورت گرفته است؟ در همین زمینه، آیا بهبودی در وضعیت اورژانس ها و یا امدادهای جاده ای اتفاق افتاده است؟

\n\n

در زمینه فوریت های پزشکی و امدادرسانی، ضمن تجهیز آمبولانس های موجود و افزودن آمبولانس های نو به ناوگان اورژانس جاده ای، یک مرکز شهری نیز در دست ساخت داریم که با ساخت و تجهیز این مرکز انتظار است که سطح خدمت رسانی از وضعیت کنونی نیز بهتر شود؛ البته آمارها نشان دهنده وضعیت مطلوب شهرستان در این حوزه است به نحوی که میانگین حضورآمبولانس در شهرستان زیر 5 دقیقه است که این شاخص در کشور زیر 8 دقیقه می باشد. همچنین در بخش اورژانس بیمارستانی با خرید و اضافه نمودن تجهیزاتی سعی بر ارتقاء کیفیت شده، از آن جمله می توان به خرید دستگاه اتوپالس برای اولین بار در استان اشاره نمود که کلیه مراحل احیاء را به صورت خودکار و بدون دخالت نیروی انسانی انجام می دهد.
\nهمچنین در سال گذشته در مرکز بهداشتی درمانی شبانکاره اتاق CPR  با تجهیزات کامل تجهیز و راه اندازی شد و برای سال جاری برای 5 مرکز بزرگ شهرستان این برنامه در دستور کار می باشد که امید است با این عمل شاهد بهبود قابل توجه خدمات امدادرسانی باشیم.

\n\n

فکرشهر: روند انتقال و اعزام بیماران برای مداوا چگونه بوده است؟ عمدتا در چه مواردی نیاز به انتقال وجود دارد؟ آیا برای کاهش این روند تدابیری اندیشیده شده است؟

\n\n

با بکارگیری نیروی انسانی مجرب و آموزش های لازم خصوصا در بخش پزشکان مراکز و اجرای صحیح نظام ارجاع، کاهش ارجاع بیماران را شاهد هستیم به نحوی که درحال حاضر کلیه مراکز بهداشتی درمانی شهرستان دارای پزشک هستند و هیچ بیماری در هیچ جای دشتستان جهت مداوا نیاز به مراجعه به مرکز شهرستان ندارد مگر با ویزیت و تشخیص پزشک مرکز و در چارچوب نظام ارجاع.

\n\n

فکرشهر: آیا از میزان نظارت شبکه بهداشت و درمان بر حوزه های بهداشتی و درمانی در سطح شهرستان رضایت کافی را دارید؟ چه عامل یا عامل هایی را سبب ساز این امر می دانید؟ در واقع می خواهم بدانم در این راستا، نظارت در چه حوزه هایی بیشتر بوده است و یا در چه حوزه هایی نیازمند نظارت بیشتر هستیم؟  

\n\n

نظارت بر واحدهای تابعه شهرستان به صور مختلف و توسط کارشناسان مربوطه صورت می گیرد. این نظارت ها توسط واحدهای تخصصی از یک سو و به صورت عمومی و جند جانبه در سطح شهرستان، همچنین توسط کارشناسان استانی در حوزه ها و رده های مختلف و به صورت مداوم صورت می پذیرد. این نظارت ها از واحدهای مختلف در حوزه درمان و بهداشت و از بیمارستان ها تا خانه های بهداشت روستاها انجام می پذیرد. جهت اثر بخشی بهتر این بازدیدها در سال جاری برای نخستین بار برنامه مدون سالانه تهیه شده و برنامه ها جهت پیگیری و رفع مشکلات مشاهده شده و در بازرسی ها در نظر گرفته شده است.

\n\n

فکرشهر: آیا پل ارتباطی میان مدیریت شبکه بهداشت و جامعه وجود داشته است؟ اساسا رسانه ها در نگاه مدیریت فعلی از چه جایگاهی برخوردارند؟

\n\n

ارتباطات مردمی در دیدگاه رئیس شبکه همیشه باید از جایگاه خاص برخوردار باشد، همانطور که تاکنون بوده و ارتباط مستمر با اصحاب رسانه به عنوان پل میان جامعه و حوزه سلامت را نیز می توان  از میزان مصاحبه های انجام شده در سال گذشته مشاهده نمود.
\nهمچنین با توجه به منویات  مقام معظم رهبری و شعار سال که نیاز همدلی و همزبانی مردم و دولت را به عنوان اولویت کاری دولت تعیین فرمودند، این شبکه در سال جاری مطمئنا توجه خاصی به این موضوع خواهد داشت.
\nهمچنین درخصوص ارتباط در فضای مجازی نیز با داشتن دو سایت خبری آموزشی سعی در برقراری ارتباط بیشتر و مطلوب تر با مخاطبین خود در فضای مجازی داشته ایم.

\n\n

فکرشهر: با توجه به اهمیت پیشگری نسبت به درمان، نقش بهداشت در این باره را در چه حد می دانید؟ تاثیر بخش بهداشت محیط و حرفه ای شبکه بهداشت و درمان دشتستان در تامین موضوع پیشگیری چقدر بوده است؟ آیا در این زمینه با کمبود نیرو مواجه نیستید؟ در کل عملکرد این بخش را چگونه ارزیابی می کنید؟ علاوه بر بخش بهداشت، در زمینه ی محیط زیست نیز اقداماتی داشته اید؟ اگر بله، لطفا خلاصه ای از آن را بیان نمایید.

\n\n

در بحث بهداشت محیط، بی شک بسیاری از بیماری ها در محیط سالم قابل کنترل هستند اما باید در این خصوص به چند مورد توجه نمود. مورد اول: با افزایش جمعیت و تغییر عادت زندگی مردم همواره نیازهای بهداشتی جامعه در حال تغییراست که نیازاست امکانات شهری نیز همپای این نیازها ارتقاء یابد، مثل دفع فاضلاب یا زباله های شهری یا آلودگی هوا و مواد غذایی و غیره. 
\nدوم: بهداشت و درمان در حوزه بهداشت محیط بیشتر نقش نظارتی را دارد و نقش اجرایی بیشتر بر عهده شهرداری ها و دهیاری ها یا ادارات آب و فاضلاب و یا جهاد کشاورزی می باشد و بدون همراهی نهادهای مذکور کار زیادی نمی توان انجام داد، البته با جلسات هماهنگی همیشه سعی شده است این همراهی به نحو مطلوب صورت گیرد. 
\nسوم: همکاری مردم و جامعه در خصوص بهداشت محیط می باشد که همواره همکاران ما در بخش بهداشت محیط با ایجاد ارتباط موثر سعی بر جلب مشارکت های مردمی در این خصوص دارند.
\nالبته با تمام این تلاش ها، مشکلاتی در خصوص بهداشت محیط وجود دارد که می توان به محل دفع زباله شهری یا نحوه دفع فاضلاب در شهر اشاره کرد؛ علیرغم اینکه این مشکلات، مشکل کشوری می باشد.
\nاما این امر مانع تلاش در جهت حل این مشکلات نشده و فعالیت های خوبی صورت گرفته که امید است به نتیجه مطلوب برسیم.
\nاز مشکلات جدیدی که اخیرا به عنوان یکی از مهم ترین معضلات شهرستان مطرح شده، استفاده بی رویه از سموم دفع آفات در محصولات کشوری می باشد که در جهت رفع آن، کارگروه تولید محصول در شهرستان تشکیل شده که ضمن آموزش به کشاورزان با انجام آزمایشات تخصصی بر روی محصولات کشاورزی، سعی در افزایش سلامتی این محصولات شده است. البته این یک معضل جهانی است به طوری که شعار جهانی سلامت امسال نیز در این خصوص و ایمنی غذا از مزرعه تا سفره نامگذاری شده است. 
\nعلیرغم کارهای بسیار خوبی که در بخش بهداشت محیط شهرستان صورت گرفته از جمله حذف جوش شیرین و تشدید برخورد با استفاده از جوهر قند در نانوایی ها که قابل تقدیر می باشد، اما همچنان مهم ترین مشکل در بخش نیروی انسانی و در حوزه بهداشت حرفه ای در شهرستان می باشد که امیدواریم با بکارگیری نیروی متخصص در این زمینه، شاهد کاهش مشکلات موجود باشیم.

\n\n

فکرشهر: از وقتی که در اختیار ما گذاشتید، سپاسگزاریم.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر