چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۵۸۲۸
پنجشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰

فکرشهر: شیوع گسترده بیماری آنفلوآنزا در شهرستان گناوه، تقاضا را برای تزریق سرم بالا برده است به گونه‌ای که در داروخانه‌های این شهرستان این قلم دارو به ندرت یافت می‌شوند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، با آغاز فصل پاییز، بیماری‌های ویروسی همچون سرما خوردگی و آنفلوآنزا در سطح استان بوشهر گسترش پیدا کرده و داروهایی نظیر سرم و  برخی  آنتی‌بیوتیک‌ها به دلیل مصرف بالا، کمیاب و حتی نایاب شده است و مردم دچار سردرگمی شده اند.

در بازدیدهای میدانی صورت گرفته از چندین داروخانه در شهرستان گناوه، بیماران زیادی مشاهده شدند که برای دریافت سرم و دارو با دردست داشتن نسخه تجویز شده  پزشک مراجعه کردند اما با عذر کارکنان آنها مبنی بر اینکه موجود نیست محل را با حالت ناراحتی و نگرانی ترک می کنند.

نبود این داروی اساسی در روزهای اخیر در داروخانه های گناوه، بیماران را دچار سردرگمی کرده‌است و آنانی که نیاز به دریافت سرم دارند، لحظات سختی را تجربه می‌کنند و از مسئولان مربوطه خواستار پیگیری و برطرف شدن این مشکل هستند.

به گفته مسئولان برای بیماران بستری در بیمارستان‌های گناوه و مراجعه کنندگان به مراکز خدمات جامع شهری و روستایی دولتی مشکلی در زمینه تامین سرم وجود ندارد اما در داروخانه‌های شهر، یافت نمی‌شود و این مساله نگرانی‌های بسیاری را برای بیماران ایجاد کرده است.

جدا از موضوع کمیاب شدن سرم و برخی داروهای آنتی بیوتیک در گناوه، داروخانه‌ها به علت مراجعه زیاد بیماران مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا بویژه در شب، باعث شلوغی بیش از حد این مراکز شده است طوریکه برای یک ورق قرص باید مدت‌ها معطل ماند و از سویی احتمال سرایت این بیماری در محیط بسته دوچندان می شود.

"ملیکا" بیماری که حال چنان مساعدی نداشت با دردست داشتن نسخه پزشک گفت: چند روز است که برای تهیه سرم و داروی آنتی بیوتیک به داروخانه های شهر می‌روم، اما هر بار با جواب اینکه موجود نیست و تمام کرده‌ایم، روبرو می‌شوم.

 یکی دیگر از بیماران اظهارداشت: به تشخص دکتر آنفلوآنزا گرفته‌ام و با نسخه برای تهیه دارو به چندین داروخانه مراجعه کردم، اما با دست خالی به خانه برگشتم.

رضا خواجه زاده افزود: با شروع فصل پاییز برخی بیماری‌های ویروسی در استان بوشهر شایع می‌شود و این موضوع امری جدید نیست که انتظار می‌رود مسئولان حساسیت بیشتری داشته باشند.

یک همراه بیمار که خواست نامش فاش نشود در یکی از داروخانه‌های گناوه گفت: شایسته نیست مردم این شهرستان دربه در دنبال سرم بگردند و سرگردان باشند و باید مسئولان هرچه زودتر پیگیر رفع این نیاز مبرم و حیاتی شوند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: اگرچه کمبود سرم و برخی داروها در این شهرستان مساله کشوری است اما  پیگیری لازم برای حل این مشکل ازطریق مرکز استان در اولویت و دستور کار قرار گرفته است.

دکتر عصمت حیدری افزود: باتوجه به شیوع بیماری های فصلی در پاییز از جمله آنفلوآنزا و سرماخوردگی در این منطقه، میزان تقاضا برای دارو از جمله سرم بالا رفته است.

وی بیان کرد: با توجه به کمبود کشوری سرم، اولویت و تاکید بر تامین مراکز دولتی و بیمارستان ها است و در این زمینه این مراکز مشکلی ندارند و تنها داروخانه‌ها با مشکل روبرو هستند.

حیدری افزود: در هفته جاری ۲ هزار عدد سرم برای بیمارستان و ۹۰۰ سرم نیز در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی این شهرستان توزیع شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهارداشت: هم اینک بیمارستان و مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی کمبودی در زمینه سرم ندارند و با پیگیری های به عمل آمده قرار است یک شرکت نیز آخر هفته جاری  سرم داروخانه ها را تامین کند.

وی از تدابیر لازم برای برطرف کردن مشکل معطل ماندن بیماران در داروخانه‌ها برای دریافت دارو اشاره کرد و گفت: در این راستا با هماهنگی به عمل آمده علاوه بر ۲ داروخانه شبانه روزی در سطح شهر، ۲ داروخانه مظفری و کدایی نسز تا ساعت ۱۲ شب باز و به بیماران خدمات ارایه می دهند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر