سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۶۱۰۷
دوشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸

فکرشهر: دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: ۳۹ گونه حیات وحش که دچار آسیب‌دیدگی بودند، در نقاهتگاه این اداره کل درمان و ۳۵ گونه آن پس از بهبودی در طبیعت این استان رهاسازی شدند.

به گزارش فکرشهر، محمدکاظم اسماعیلی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرد: حیات وحش رها سازی شده در طبیعت این استان پس از بهبودی شامل سه گونه پستاندار، ۲۹ گونه پرنده و سه خزنده است.

وی ادامه داد:  بیشترین آسیب دیدگی پرندگان ناشی از ضعف بدنی حین مهاجرت، شکستگی بال و چیدن شاهپر از سوی انسان‌ها بوده است و تا کنون بیماری‌های عفونی گزارش نشده است.

اسماعیلی اذعان کرد: زیبایی پرندگان حیات وحش سبب شده تا برخی افراد با هدف اهلی کردن اقدام به چیدن پرها به ویژه شاهپر کرده اما پس از ناتوانی در اهلی کردن، آنها را رها می‌کنند و در این صورت پرنده نیازمند یک دوره طولانی مدت درمان است.

دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه برداشتن از لانه از دیگر آسیب‌های مهلک به پرندگان است، تاکید کرد: برداشتن جوجه از لانه به معنای مرگ آن است، بنابراین افراد به هیچ عنوان اقدام به این کار نکنند و در صورت دیدن جوجه‌ای که از لانه افتاده به آن دست نزنند یا حداقل آن را به لانه برگردانند چرا که والدین آن در نزدیکی حضور دارند.

وی اضافه کرد: برداشتن از لانه عامل آسیب دیدگی یک سنجاب شده بود که پس از درمان  به طبیعت بازگردانده شد.

اسماعیلی گفت: نگهداری حیات وحش علاوه بر غیر قانونی ابودن، کاری بسیار سخت است و برخی متخلفان به گمان اینکه می‌توانند این حیوانات را اهلی کنند انها را می‌گیرند اما پس از موفق نشدن آنها را با آسیب‌هایی که دیده‌اند رها می‌کنند.

دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآور شد: جوامع پیرامونی به نوزادان پستانداران نزدیک نشوند چرا که این گونه‌ها هنگامی که بوی انسان به خود بگیرند از گله جدا می‌افتند و با آسیب‌های بسیاری روبرو می‌شوند.

وی ادامه داد: درمان گونه‌های حیات وحش آسیب دیده با هدف بازگشت دوباره آنها به طبیعت در نقاهتگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان انجام می ‌شود و در صورتی که آسیب دیدگی حیوانات اورژانسی باشد از آمبولانس ویژه حیات وحش استفاده می‌شود.

اسماعیلی گفت: هم استانی ها در صورتی که حیوان آسیب دیده‌ای را مشاهده کردند به نزدیک‌ترین اداره محیط زیست اطلاع دهند تا نیروهای واحد درمان برای رسیدگی به آن اقدام کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر