جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: هر سال به طور متوسط 65 هزار نفر به دلایل مختلف به واحد دندان‌پزشکی مراکز بهداشتی درمانی استان بوشهر مراجعه می‌کنند.به گزارش فکرشهر، بهداشت دهان و دندان یکی از رفتارهای مهم بهداشتی است که رعایت آن تأثیر بسزایی در سلامت افراد جامعه دارد.
کد خبر: ۱۲۶۳
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۳

فکرشهر: هر سال به طور متوسط 65 هزار نفر به دلایل مختلف به واحد دندان‌پزشکی مراکز بهداشتی درمانی استان بوشهر مراجعه می‌کنند.

به گزارش فکرشهر، بهداشت دهان و دندان یکی از رفتارهای مهم بهداشتی است که رعایت آن تأثیر بسزایی در سلامت افراد جامعه دارد.

هر سال به طور متوسط 65 هزار نفر به دلایل مختلف به واحد دندانپزشکی مراکز بهداشتی درمانی استان بوشهر مراجعه می‌کنند، 17 هزار و 309 نفر از این تعداد یعنی تقریباً30 درصد مراجعات در سال گذشته به علت پوسیدگی بیش از حد، مجبور به کشیدن تعدادی از دندان‌هایشان شده‌اند و8281 نفر یعنی کمی بیشتر از12 درصد افراد، با مراجعه به موقع توانسته‌اند مانع از دست دادن دندانشان شوند.

با توجه به این ارقام می‌توان گفت بیماری‌های دهان و دندان همواره همشهریان ما را تهدید کرده و هزینه‌های بالایی را بر خانوارها تحمیل می‌کند، پس بهترین راهکار برای پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان رعایت اصول بهداشتی آن است.

با توجه به اینکه بیماری‌های دهان و دندان از همان ابتدای رویش نخستین دندان شیری، می‌تواند اتفاق بیفتد لذا اهمیت توجه به مراقبت از دندانها توسط والدین بسیار مهم است.

برای مراجعه به دندانپزشک منتظر درد دندان نباشید

مسئول واحد دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در آستانه 24 فروردین ماه روز دندانپزشکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بوشهر گفت: برای نخستین مراجعه به دندان‌پزشک منتظر ایجاد درد در دندان‌های کودکتان نباشید و والدین باید بدانند بهتر است از زمان رویش نخستین دندان‌های شیری به صورت منظم هر شش ماه یکبار کودک خود را برای معاینه نزد دندانپزشک ببرند.

آناهیتا حق شناس خطاب به خانواده‌ها افزود: این مراجعات کمک می‌کند هم خودتان اطلاعات و مشاوره‌های مناسب در مورد چگونگی حفظ سلامت دندانهای کودکتان را دریافت کنید و هم کودک با محیط مطب و کارکنان آن آشنا شده و قبل از ایجاد پوسیدگی، درد و آبسه در دندانهایش، چند تجربه خوشایند از دندانپزشکی بدست آورد که در این صورت، کودک برای جلسات درمانی احتمالی در آینده خیلی راحت تر مراجعه خواهد کرد.

وی گفت: اگر کودک شما قبل از مراجعه به دندانپزشکی سوالات و نگرانی‌هایش را با شما مطرح می‌کند، به وی دروغ نگویید و با دادن جواب‌هایی که خودتان هم از آنها اطمینان ندارید، او را دچار تشویش بیشتر نکنید، از این رو بهتر است پاسخ دادن به سوالات وی را به دندان‌پزشک موکول کنید، زیرا دندان‌پزشک کودکان، بخوبی می‌داند چگونه با به کاربردن کلماتی مناسب و درسطح درک کودک، به این سوالات پاسخ دهد و نگرانی‌های کودک را برطرف کند.

کودک را با تهدید به دندانپزشکی نبرید

حق شناس تاکید کرد: هیچگاه کودک را به عنوان تنبیه و یا با تهدید به دندانپزشکی نیاورید و قبل از رفتن به دندانپزشکی به کودک قول جایزه یا هرچیز خوب دیگری ندهید زیرا این نوع قول‌های قبلی معمولاً باعث شکل گرفتن این ذهنیت در کودک می‌شود که قرار است او را جای بدی ببرید، چراکه کودک می‌داند برای رفتن به یک جای خوب مثل پارک جایزه داده نمی‌شود و اگر در نظر دارید به کودک جایزه بدهید بهتر است این اقدام در صورت همکاری قابل قبول او برای انجام درمان، بعد از پایان کار و بدون اطلاع قبلی صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: به هیچ عنوان در حضور کودک راجع به خاطرات و تجربیات بد خود از دندان‌پزشکی صحبت نکنید و بهتر است با دادن پیام‌های مثبت راجع به دندانپزشکی، کودک را به لحاظ روانی آماده رفتن به نزد دندان‌پزشک کنید.

منبع:فارس

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر