جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۸۶۲۴
شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۶

فکرشهر: نماینده ولی فقیه دراستان و امام جمعه بوشهر گفت: یکی از دستاوردهای تلاش ۱۲ ساله استان بوشهر در عرصه دانش‌بنیان، تصویب این استان به عنوان منطقه پنجم ویژه علم و فناوری ایران در شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در این راستا ۲۰۰ میلیارد تومان نیز به آن اختصاص یافته است.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری روز شنبه در بازدید از زیرساخت‌های در حال احداث پارک علم و فناوری خلیج فارس اعلام کرد: اعتبار اختصاص یافته هنوز به دلیل مسائل استانی و عدم جانمایی این منطقه ویژه، جذب نشده و مسئولان باید در این عرصه همت والا به خرج دهند و هر چه زودتر فیزیک منطقه ویژه علم و فناوری مشخص و آیین نامه و برنامه حمایت از آن تعیین شود چرا که تحقق آن تاثیر بسیار بالایی در تمام عرصه‌های فناور و دانش بنیان دارد.

تنها راه پیشرفت استان بوشهر توجه به علم و فناوری است

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: تمدن و پیشرفت بدون پایه‌های استوار حاصل نمی‌شود و علم و فناوری پایه های تحقق آن است و تنها راه پیشرفت استان بوشهر توجه ویژه به حوزه علم ودانش و فناوری در عرصه های مختلف به ویژه پارک علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان است.

وی  عنوان کرد: منابع انسانی دانشی، فناور، مبتکر و خلاق، طرح و برنامه، اجرا، بازاریابی و حمایت عمومی و جامع از این حرکت اساسی از ابعاد علم و فناوری است که شکل دهنده پایه‌های تمدن و پیشرفت هستند.

صفایی بوشهری افزود: مسئولان استانی هم پای تلاش‌های واحدهای دانش بنیان و پارک علم و فناوری حرکت نکرده اند و بسیاری از حرکتها یا مبتلا به توقف شده و یا با چالش کاستی حرکت مواجه است که امید است با بیانات رهبر معظم انقلاب و برنامه‌های دولت سیزدهم، اقدامات اساسی در این زمینه صورت گیرد و اختصاص ۱۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی برای زیرساخت‌های این حوزه کار بزرگی در این مسیر است.

وی با بیان اینکه تا زیر ساخت برای حوزه دانش بنیان و فناور آماده نباشد، حرکت های فناورانه دچار چالش های اجرایی می‌شود، گفت: ما سالهای زیادی را از دست داده‌ایم و در حالی که بوشهر می‌تواند در این عرصه الگو دیگر استان‌ها باشد، امروز در برخی از زمینه‌ها عقب مانده است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر برای جبران این کاستی‌ها پیشنهاد کرد: یک نشست تخصصی با حضور بنیاد نخبگان و پارک علم و فناوری تشکیل و مشکلات و موانع این حوزه آسیب شناسی و چالش ها احصا شود و در پایان این مسائل برای ارائه راهکار به شرکت‌های فناور و دانش بنیان ارائه شود و نتیجه در قالب یک دستور العمل تدیون و به مدیریت استانی ارائه شود تا برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز ملاک عمل قرار گیرد.

وی بیان کرد: اداره کل مدیریت و برنامه ریزی امسال ۲۰ میلیارد تومان برای نیازهای زیرساختی پارک علم و فناوری خلیج فارس اختصاص دهد.

نمایشگاه‌های تخصصی چشم و چراغ توسعه استان‌ها است

صفایی بوشهری اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه چشم و چراغ توسعه تخصصی یک استان است ولازم است بر روی برگزاری آن به ۲ صورت حضوری و مجازی توجه ویژه شود.

وی با اشاره به اهمیت بازار سازی برای دانش بنیان‌ها، گفت: باید در عرصه بازار سازی در سطح ملی و بین المللی به صورت جدی فعالیت شود و این موضوع در نشست آسیب شناسی چالش‌های این عرصه نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی عنوان کرد: ایران نیازمند یک بانک اطلاعات جامع نیازمندی‌های فناورانه و ارائه به شرکت ها برای تولید آن دارد و مسئولان باید منظومه نیازهای فناورانه استان و کشور را طوری راهبری کنند که تولید کنندگان دانش بنیان و فناور پیش از تولید این دغدغه ذهنی را نداشته باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر