پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: ظریف وزیر خارجه ایران با وزرای خارجه آمریکا(جان کری) و آلمان(والتراشتاین مایر) پس از نشست داخلی وزیران خارجه 1+5 دیدار کرد...
کد خبر: ۱۲۹۱۴
جمعه ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۳

فکرشهر: ظریف وزیر خارجه ایران با وزرای خارجه آمریکا(جان کری) و آلمان(والتراشتاین مایر) پس از نشست داخلی وزیران خارجه 1+5 دیدار کرد.

\n\n

به گزارش فکرشهر، این دیدارها در حالی انجام می‌شود که امروز دومین روز مهلت تعیین شده برای تمدید مذاکرات نیز به اتمام می‌رسد.

\n\n

این در حالی است که سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه که در اجلاس بریکس حضور دارد در جمع خبرنگاران در مورد زمان دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران اظهار کرد:‌ هر چیزی ممکن است. حتی دستیابی به توافق با ایران ظرف چند ساعت آینده نیز ممکن خواهد بود.

\n\n

ریابکوف، نماینده‌ روسیه در مذاکرات هسته‌ای دور آخر مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 را به مرحله‌ آخر صعود به قله‌ اورست تشبیه کرده است.

\n\n

جان کری در صفحه توییتر خود در مورد مذاکرات نوشت که طرف‌ها برای دستیابی به توافق سخت در تلاشند.

\n\n

یک سناتور دموکرات آمریکایی هم به نقل از باراک اوباما مدعی شد که وی معتقد است هم اکنون شانس رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران کمتر از 50 درصد است.

\n\n

بنابر اعلام کاخ سفید، اوباما و تیم متخصصان امنیت ملی او یک تماس ویدیویی را با مذاکره کنندگان آمریکایی در وین انجام داده‌اند.

\n\n

طی دو روز گذشته معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 مذاکرات فشرده ای برای تنظیم توافق‌هایی که در نشست وزیران خارجه صورت می گیرد و باید آن‌ها را در متن توافق وارد و هماهنگ کنند، داشته‌اند. این گفت‌وگوها تا پاسی از شب گذشته ادامه داشت و از صبح روز پنجشنبه نیز ادامه یافته است.

\n\n

هم‌چنین رییس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا نیز از صبح روز پنجشنبه 18 تیرماه گفت‌وگوهای دو جانبه خود را از سر گرفتند.

\n\n

به گفته علی‌اکبر صالحی امروز مباحث فنی پایان می‌یابد.

\n\n

هنوز از حضور وزیران خارجه چین و روسیه طی امروز و فردا خبری منتشر نشده است. و البته لاوروفاعلام کرده است که «آماده‌ام در هر زمان لازم باشد به همتایانم در وین بپیوندم.»

\n\n

او با وزریر خارجه‌ آمریکا که در وین حضور دارد تلفنی گفت‌وگو کرد.

\n\n

مجید تخت روانچی از اعضای تیم مذاکره کننده کشورمان با 1+5 نیز برای شرکت در مراسم ختم مادر همسرخود به تهران خواهد آمد و همان روز بازمی‌گردد.

\n\n

اخیرا اخباری مبنی بر دعوت وزیر خارجه اتریش از کاترین اشتون برای شرکت در مراسم پایانی مذاکرات هسته‌ای منتشر شده بود که این خبر از سوی مارتین وایس سخنگوی وزارت خارجه اتریشتکذیب شد.

\n\n

دکتر محمدجواد ظریف، رییس‌ تیم مذاکراتی ایران با 1+5 در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: به شدت در حال کار هستیم، ولی نباید عجله کرد تا کار به خوبی انجام شود.

\n\n

او ادامه داد: این حرف را جدی بگیرید؛ شما نمی‌توانید اسب‌ها را در وسط مسیر عوض کنید.

\n\n

وزیر خارجه آمریکا نیز تاکید کرد که (در مذاکرات) به پیشرفت‌های واقعی دست پیدا کرده‌ایم ولی قرار نیست که تا ابد بر سر میز مذاکره بنشینیم. از سوی دیگر نباید میز مذاکره را ترک کنیم صرفا به خاطر این که عقربه‌های ساعت به نیمه شب رسیده است.

\n\n

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران حاضر در مقابل هتل کوبورگ با اشاره به مذاکرات فشرده و سختی که در دو هفته گذشته در وین صورت گرفته است، گفت: من به شما این اطمینان را می‌دهم که ما این‌جا نبودیم که صرفا به خاطر این که مذاکره کرده باشیم، ما معتقدیم که به پیشرفت‌های واقعی جهت رسیدن به توافق جامع دست پیدا کرده‌ایم.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر