سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر:
فکرشهر: در سرمقاله ی سومین شماره ی ماهنامه ی فکرشهر که در تیرماه 94 منتشر شده، به قلم نرگس محمدزاده فرد، مدیرمسئول نشریه آمده است...
کد خبر: ۱۲۹۳۴
شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۹

فکرشهر: در سرمقاله ی سومین شماره ی ماهنامه ی « فکر شهر » که در تیرماه 94 منتشر شده، به قلم نرگس محمدزاده فرد، مدیرمسئول نشریه آمده است:

\n\n

پرده ی اول:

\n\n

دارد خانه می سازد، دقیقا در کوچه ای که می گویند آخرین خیابان محدوده ی رسمی شهر است؛ بگذریم از کسانی که محدوده ی شهر را کوچه ی قبلی می دانند! می گوید مجوز هم دارد. دعوا و درگیری با همسایگان که پیش امد، پرسنل شهرداری هم آمدند، ولی طبق معمول کاری از پیش نبردند. بلوک ها را گذاشت و دیوارش را چید و دربی هم گذاشت و بدون این که سیمانی بین بلوک ها بریزد، منزلی به نام خودش ثبت کرد و رفت. چند وقت یک بار هم می آید و سری به ملکش می زند که مطمئن باشد همسایگان خارج از محدوده و درون دره ها و مسیر سیلاب هایش، دیوار خانه اش را خراب نکرده اند.

\n\n

پرده ی دوم:

\n\n

در محدوده ی شهری، تپه ها صاف می شوند و گچ ریزی می شوند و هر قطعه به چند نفر فروخته می شود! در شهر دیگر یک تپه ی باستانی و فضای تفریحی با لودر تخریب می شود تا به دیگران فروخته شود! در جایی تالاب ها را آتش می زنند تا بعدا بتوانند زمینش را بخورند؛ در جایی دیگر و در وسط کوه، ویلا سازی شده و نماینده ی آن شهرستان در مجلس هم می خواهد برایشان آب و برق بکشد!! در جایی دیگر و به بهانه های مختلف عده ای سعی دارند زمین هایی را برای ـ مثلا ـ کارهای عام المنفعه، به شهری اهدا کنند؛ در حالی که قبل از آن سایر زمین های اطرافش را برخی اعضای شورا و برخی دست اندرکاران خریده اند!! زمین هایی که بعدا قرار است مورد استفاده ی کلان قرار بگیرند و کسانی با استفاده از رانت و منابع اطلاعاتی به آن دست می یابند هم جای خود دارند...

\n\n

پرده ی سوم:

\n\n

در حالی که زمین خواری و دریا خواری و جنگل خواری و کوه خواری و مرتع خواری به انحاء مختلف نه تنها در کل کشور، بلکه در استان بوشهر و به خصوص شهرستان دشتستان گسترش یافته، برخی انتصابات و انتخابات درون سازمانی نیز به این امر گره خورده است. مثلا در شهری با زمین های فراوان زراعی و غیر زراعی در اطرافش، اعضای شورای شهر تصمیم گرفته اند شهردار این شهر « خوش خاک » را با توجه به همین امر انتخاب کنند. به نظر می رسد زمین های شرق و غرب و شمال و جنوب این شهر چنان طعم خوبی دارد و هضم اش چنان راحت است که حتی زمین های اطراف تنها بیمارستان شهر که از نظر بهداشتی غیر قابل مصرف انسانی است!! رابطه ی تنگاتنگی با انتخاب شهردار این شهر پیدا کرده است!! هر چند انتخاب آن محل برای بیمارستان از ابتدا نیز، غیر اصولی و با همین اهداف انجام شده بود.

\n\n

پرده ی چهارم:

\n\n

یکی مدعی است که زمینش «مادرسند» دارد؛ یکی در ارگان مربوطه اسناد را دست کاری می کند و سندهای قدیمی را به نام مدعی و مدعیان می زند و از بایگانی آن اداره خارج می کند؛ در ارگان مرتبط دیگر، شخصی چند هکتار از آن زمین ها را می گیرد و حامی مدعی متقلب می شود؛ در یک اداره پرونده ها گم می شود و در جایی دیگر جا به جا؛ یکی با منابع قدرت و ثروت وصل است و یکی دیگر هم...؛ تازگی ها هم که خبر خوردن زمین های بسیار بزرگ در مناطق ویژه و غیر ویژه به گوش می رسد و برخی نقاط کشور هم از زمین خواری نمایندگان مجلس اخباری شنیده می شود... می توان گفت هر کس که می تواند به فکر جیبی ست که قرار نیست پر شود.

\n\n

پرده ی پنجم:

\n\n

اقتصادی که از بین می رود، به کنار؛ اعتمادی که از مردم سلب شده و می شود هیچ، فسادی که رواج می یابد را می توان ندید ـ همانطور که در چند سال گذشته دیده نشد ـ ولی محیط زیستی که از بین می رود قطعا نگران کننده خواهد بود؛ هر چند نماینده ی مجلسی معتقد باشد محیط زیست برای استفاده ی انسان است و حفاظت نمی خواهد!!

\n\n

پرده ی ششم:

\n\n

فروردین سال قبل معاون حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت که استان بوشهر، رکورددار زمین خواری در کشور است؛ معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز ماه قبل از نداشتن آمار دریاخواری در استان خبر داده بود؛ در عین حال، مدیرکل بازرسی استان بوشهر در مردادماه سال قبل از همراهی برخی کارمندان با سودجویان برای زمین خواری در استان خبر داده بود؛ در چند سال اخیر نیز بارها و بارها رییس کل دادگستری سابق استان ـ حیدر بحرانی ـ گفته بود که « زمین خواری جرم سازمان یافته ی استان بوشهر است»، توجه به آخرین جمله ی مطرح شده در این پارگراف، یک نکته را متبادر می سازد؛ وقتی می گوییم جرمی سازمان یافته است یعنی با تغییر یک نفر و دو نفر و چند نفر از بین نمی رود و انجام جرم برای زمان های طولانی و شاید هم همیشه!! ـ بسته به شرایط ـ تداوم می یابد؛ چیزی شبیه گروه های مافیایی؛ نمونه ی قابل رویت و ملموس آن را هم می توان در فیلم سینمایی « پدرخوانده» دید.

\n\n

پرده ی هفتم:

\n\n

نه تنها کلیه ی مسئولین مربوطه در استان و کشور، بلکه رهبر معظم انقلاب نیز در روزهای آخر سال گذشته (93) بر برخورد با زمین خواران تاکید کردند، با این حال، همچنان دریا خشک می شود، تپه ها صاف می شوند، مسیل های رودخانه فروخته می شوند و درون کوه و مرتع، ویلا و خانه سبز می شود!! هرچند همه ی مسئولین و خصوصا مسئولین دادگستری کشور و استان بوشهر گفته اند که با این مفسده مبارزه می کنند و همه هم بر همکاری تمامی ارگان ها در این امر تاکید دارند، ولی زمین خواری جرمی است که هنوز عنوان جزایی مستقلی ندارد و در عین حال، کمیسیون‌های ماده 100 و ماده 99 خارج از حریم شهرها نیز کارایی لازم را ندارند. در همین راستا به نظر می رسد تنها را مبارزه ی فوری با این پدیده، اجرای طرح کاداستر باشد که تا کنون نه اجرایی شده و نه طرحی برای اجرایش در نظر گرفته شده است و به نظر می رسد در آینده ای نه چندان دور، به پرده ی آخر خواهم رسید.

\n\n

پرده ی آخر:

\n\n

چند روز پیش تلویزیون بخش هایی از سریال پرطرفدار «کلاه قرمزی» را پخش می کرد. در بخشی از برنامه شخصیت «فامیل دور» در پاسخ آقای مجری که می گفت «خونه رو روی زمین می سازن نه تو ساختمون و تو هوا» جواب داد که: « آقای مجری، همه ی زمینا رو خوردن. دیگه جایی نمونده که ما بخوریم» !!!!

\n\n

\n\n

طراح کاریکاتور:سعید جوانمرد

\n\n

 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر