چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۰۸۹۸
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۲

فکرشهر: دمای هوای استان بوشهر طی روزهای آینده بین سه تا ۶ درجه کاهش می‌یابد و انتظار می‌رود که کشاورزان مراقب محصولات خود باشند و اقدامات حفاظتی را انجام دهند.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، استان بوشهر به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی به ویژه محصولات خارج از فصل در کشور محسوب می‌شود و در فصل زمستان بخشی از نیازهای کشاورزی کشور را تأمین می‌کند.

بسیاری از کشاورزان در این فصل مشغول تولید گوجه فرنگی هستند تا در سرمای زمستان نیازهای مردم به این محصول پرکاربرد را تأمین کنند.

یکی از مهمترین چالش‌ها برای کشاورزان در زمستان سرمای شدید است که در صورت عدم پیشگیری از مخاطرات سرما، می‌تواند محصولات یک سال آنها را نابود کرده و یا تولید را با چالشی جدی روبرو سازد.

طی سال‌های گذشته بارها و بارها سرما باعث نابودی محصولات کشاورزی در استان بوشهر شده است و با توجه به پیش‌بینی و هشدار هواشناسی، انتظار می‌رود اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان در دستور کار قرار گیرد.

کاهش ۳ تا ۶ درجه‌ای دما

کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از صدور هشدار کشاورزی سطح زرد برای آگاهی و اقدام در صورت نیاز خبر داد و اظهار داشت: طی روزهای آینده شاهد کاهش دما و احتمال ایجاد تنش دمایی در مزارع و باغات کشاورزی خواهیم بود.

پیام مساعدی اضافه کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که از روز چهارشنبه همزمان با نفوذ یک توده هوای سرد و وزش جریانات سرد شمال غربی روند کاهش دما در سطح استان آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: پیش بینی می‌شود از روز چهارشنبه تا روز جمعه دمای هوا در سطح استان به طور میانگین سه تا ۶ درجه سلسیوس کاهش یابد.

احتمال سرمازدگی در مزارع و باغات

کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان بوشهر با اشاره به احتمال ایجاد تنش دمایی و احتمال سرمازدگی در مزارع و باغات کشاورزی افزود: غالب نقاط استان و با شدت بیشتر در مناطق مرتفع به ویژه شهرستان‌های جم، دشتستان و دشتی تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری و یا کاهش خسارت در مزارع و باغات کشاورزی توصیه: جهت جلوگیری از خسارات احتمالی در مزارع و باغات، تمهیدات لازم اندیشیده شود. باید تمهیدات لازم اندیشیده شده و اقدامات مورد نیاز صورت گیرد.

کشاورزان مراقب باشند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر نیز خواستار اقدامات لازم از سوی کشاورزان شد و اظهار داشت: با توجه به اعلام هواشناسی احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی وجود دارد که کشاورزان باید هوشیار باشند.

کوروش دهقان افزود: بر اساس گزارش هواشناسی با نفوذ یک توده هوای سرد و وزش جریانات سرد شمال غربی روند کاهش دما در سطح استان تا جمعه ادامه دارد.

وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی هواشناسی تا روز جمعه دمای هوا در سطح استان به طور میانگین سه تا شش درجه کاهش می‌یابد.

شدت سرما در نقاط مرتفع استان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر تاکید کرد: با توجه به کاهش دما و احتمال ایجاد تنش دمایی و احتمال سرمازدگی در مزارع و باغات کشاورزی کشاورزان باید مراقبت‌های لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به شدت سرما در نقاط مرتفع استان از جمله جم، دشتستان و دشتی خاطر نشان کرد: توصیه می‌شود کشاورزان برای جلوگیری از خسارات احتمالی در مزارع و باغات، تمهیدات لازم را بیاندیشند.

انتظار می‌رود که کشاورزان با استفاده از تجربیات سال‌های قبل و بهره‌گیری از نظر کارشناسان از ورود خسارت به محصولات خود جلوگیری کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر