سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: نخلداران مناطق دالکی و وحدتیه دشتستان استان بوشهر می گویند: باد گرم موسمی معروف به 'تش باد' باعث خشکیدگی خوشه خرما در نخلستان های منطقه شده و خسارات زیادی به محصولات وارد کرده است...
کد خبر: ۱۳۵۴۷
سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۱

فکرشهر: نخلداران مناطق دالکی و وحدتیه دشتستان استان بوشهر می گویند: باد گرم موسمی معروف به 'تش باد' باعث خشکیدگی خوشه خرما در نخلستان های منطقه شده و خسارات زیادی به محصولات وارد کرده است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، آنان روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزودند: امسال علاوه بر مشکلات نخلداری بویژه باتوجه به شرایط کم آبی و هزینه نهاده های کشاورزی یکی از آفت هایی که باعث خسارت جبران ناپذیری به باغداران این مناطق شده خشکیدگی خوشه خرما به علت باد گرم موسمی است. 

\n\n

یکی از نخلداران منطقه دالکی گفت: محصول دسترنج یکساله ما بر اثر گرمای شدید و کم سابقه چند روز گذشته پژمرده و خراب شده است. 

\n\n

رضا توکلی اضافه کرد: همه درآمد زندگی ما از طریق تولید خرماست و از مسوولان انتظار داریم مشکلات ما را درک کنند و جبران خسارتی را که با بیمه کردن محصولاتمان حق ماست کارشناسی شده پرداخت کنند. 

\n\n

وی ادامه داد: 700 اصله نخل دارم که بیشتر خرمای آنها با درصدهای مختلف آسیب دیده است. 

\n\n

یکی دیگر از نخلداران دشتستانی با ابراز ناراحتی از خشک شدن بخشی از محصول خرمای خود خواستار رسیدگی بیمه و نظارت جهاد کشاورزی بر روند کار شرکت های بیمه ای شد. 

\n\n

علی دایی افزود: همیشه گرما و دمای بالای هوا دردشتستان و بویژه درمناطق دالکی و وحدتیه با پیش بینی هواشناسی برای مرکز استان بوشهر متفاوت است که این اتفاق در چند روز گذشته باعث خسارت به محصولات خرمای این مناطق شده است. 

\n\n

یک نخلدار دیگر اظهار کرد: دو هزار اصله نخل دارم که بطور متوسط سالانه باید یک میلیارد ریال درآمد داشته باشم اما هر ساله به علت مشکلاتی ازجمله آفت طبیعی و نبود فروش و بازاریابی به گونه ای دچار خسارت می شوم. 

\n\n

حسن حمادپور ادامه داد: بر اثر تش باد چند روز گذشته و پژمردگی خوشه های خرما متحمل 300 میلیون ریال خسارت شده ام. وی بیان کرد: خرمای این باغ تنها منبع درآمد و ارتزاق چهار خانوار است و با این خسارت مشکلات زیادی متوجه این خانوارها خواهد شد.

\n\n

حمادپور گفت: باغ های نخل این منطقه بیمه هستند اما بیمه خسارت را غیر کارشناسی پرداخت می کند و بین همه بیمه شدگان بدون در نظر گرفتن میزان خسارت مبلغی مساوی و بسیار ناچیز توزیع می کند. 

\n\n

این باغدار اضافه کرد: کارشناسان بیمه باید حضوری وضعیت محصولات را بررسی و رصد کرده و براساس میزان خسارت کشاورز را حمایت کنند تا باعث ورشکستگی آنان نشود. 

\n\n

یکی از نخلداران منطقه وحدتیه نیز گفت: از مجموع 500 اصله نخل خرما ثمر بیش از 200 اصله آن بر اثر باد گرم و گرد و خاک از دست رفته است. 

\n\n

علیرضا باقرزاده افزود: یکی از تبعات خشکسالی و کم بارانی تشدید بادهای گرم و سوزان و پدیده گرد وخاک است که در این منطقه چند روز اخیر رخ داده و خساراتی به محصولات خرمای نخیلات وارد کرده است. 

\n\n

رییس شورای شهر دالکی گفت: چند روز گذشته وزش باد شدید سوزنده که در50 سال اخیر کم سابقه است، خساراتی به خرمای منطقه دالکی وارد کرده طوری که محصول هرنخل 50 تا 70درصد آسیب دیده است. 

\n\n

حسن بحرانی افزود: این پدیده چون درمرحله خارک و رطب اتفاق افتاده باعث نگرانی و ناراحتی شدید کشاورزان منطقه شده است. 

\n\n

وی از مسوولان استان بوشهر و شهرستان دشتستان خواست به این موضوع به عنوان یک بحران نگاه کنند و در زمینه حمایت از کشاورزان و نظارت بر کار بیمه اهتمام جدی داشته باشند. 

\n\n

بحرانی اضافه کرد: شرکت های بیمه گر براساس روال یکسانی برای همه بیمه کنندگان به یک اندازه خسارت می دهند که نیاز است رویه اصلاح و طبق خسارت میزان غرامت ها تعیین شود. 

\n\n

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی دالکی نیز گفت: خشکیدگی خوشه خرما عارضه ای است که به دلیل وزش بادهای گرم موسمی در مرحله خارک و رطب رخ می دهد. 

\n\n

محمد منفرد افزود: درمنطقه دالکی 460 هزار اصله نخل در دو بخش پایین دست و بالادست رودخانه وجود دارد که 20 درصد مجموع و 80 درصد نخیلات بالادست رودخانه دچار این عارضه و خسارت شده اند. 

\n\n

وی اضافه کرد: این وضعیت باعث نگرانی نخلداران شده است و از مسوولان بیمه می خواهند با کار کارشناسی خسارات را برآورد و جبران کند. 

\n\n

منفرد بیان کرد: این مشکل بیشتر برای نخل هایی که بار سنگین روی آنها بوده رخ داده و خشکسالی های پیاپی و ضعیف شدن درخت و افزایش شدت گرما و گرد و خاک بر میزان خسارت افزوده است. 

\n\n

وی اظهارکرد: راههای مختلفی برای کاهش میزان خسارات ناشی از این پدیده طبیعی آزمایش شده اما نتیجه بخش نبوده است و تحقیقات تا زمان یافتن راه حل اساسی برای این مشکل ادامه دارد. 

\n\n

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی شهر وحدتیه نیز گفت: 500هزار اصله نخل در مناطق وحدتیه و سرقنات وجود دارد که بیش از60 درصد آن دچار عارضه خشکیدگی خوشه خرما شده اند. 

\n\n

محمود دایتی افزود: وزش باد گرم و سوزان همراه گرد و خاک که از 15 تیر امسال دراین منطقه آغاز و به مدت بیش از 10 روز ادامه یافت باعث پژمردگی محصولات خرما شد. 

\n\n

وی اضافه کرد: در مرحله خارک و اوایل رطب شدن محصول درخت نخل اگر باد به این شدت و گرما بوزد محصول درختان پرثمر پژمرده خواهد شد. 

\n\n

شهرستان دشتستان با بیش از چهار میلیون اصله نخل و تولید 120 هزار تن خرما در سال قطب تولید این محصول در کشور و استان بوشهر است.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر