جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۵۷۲۳
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۰

فکرشهر: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: ضعف زیرساخت‌های فرهنگی سبب محدودیت برای گسترش فعالیت علوم قرآنی در این استان شده است.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری در نخستین نشست شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان بوشهر افزود: امروز این استان موزه و مجتمع قرآنی ندارد و موسسه‌های قرآنی نیز از پرداخت اجاره بهای بالا گلایه‌مند هستند.

وی بیان کرد: یکی از کارهای مهم شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی تشخیص نوع زیرساخت‌ها در جغرافیای مشخص براساس اولویت‌ها است.

صفایی بوشهری گفت: هرچند تقویت زیرساخت‌های فرهنگی هزینه‌بر است اما نباید به فراموشی سپرده شود بلکه باید در قالب یک برنامه و سند مشخص ایجاد و تقویت شوند.

وی اظهار کرد: با تلاش اداره کل اوقاف و امور خیریه یک مجتمع قرآنی با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد در دست اجرا است که در صورت تکمیل آن حرکت خوبی در بخش زیرساختی قرآن در بوشهر انجام شده است.

امام جمعه بوشهر برضرورت ایجاد مجتمع‌های قرآنی در تمام مناطق شهری و روستایی شهرستان‌های استان تاکید کرد.

وی یادآور شد: امروز در رابطه با تعالی حوزه‌های مختلف قرآنی به طراحی دقیق نرم‌افزاری نیاز است.

صفایی بوشهری با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده در استان از جمله پایتخت قرآنی گفت: باید از فرصت‌ها و ظرفیت‌های ایجاد شده استفاده کرد تا داشته‌های خود که ریشه تاریخی آن به قرآن ختم می‌شود را از دست ندهیم.

وی تاکید کرد: امروز استان بوشهر به یک برنامه جهاد قرآنی و احیا زندگی قرآنی نیاز دارد که انتظار می‌رود شورای هماهنگی و گسترش قرآنی به آن بپردازد.

امام جمعه بوشهر گفت: با تدوین سند چشم انداز فعالیت‌های قرآنی در قرائت، پژوهش‌، هنر و زندگی قرآنی، روز قرآنی در بوشهر مشخص و از شخصیت‌های بزرگ در این روز تقدیر می‌شود.

وی با بیان اینکه شخصیت‌های قرآنی استان بوشهر مایه عزت هستند اظهار کرد: باید از این ظرفیت مهم برای پیشرفت و تمدن آفرینی استفاده کرد.

صفایی بوشهری با تاکید براینکه باید به سمت انسجام بخشی فعالیت‌های قرآنی حرکت کرد گفت: حرکت‌های پراکنده، بدون سند و بدون قرار گرفتن در ریلی که ایستگاه آن توسعه و پیشرفت قرآنی است بعنوان حرکت‌های غیر اصولی شناخته وموجب ایجاد مشکل می‌شوند.

به گفته امام جمعه بوشهر درهمین ارتباط ساختارسازی، سازماندهی، ساماندهی و انسجام بخشی، برنامه‌ریزی، مدیریت نظارت و بازتولید پروژه‌های قرآنی باید به صورت دانش بنیان و منطبق با جامعه شناسی و روان شناسی جامعه استان انجام شود.

صفایی بوشهری گفت: امروز در حوزه فرهنگ تحول اساسی صورت گرفته و تخصیص بودجه فرهنگی در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان بوشهر گواهی بر این مدعا است.

وی اظهار کرد: دشمن امروز برای جوان، نوجوان و کودک ما خواب‌های بدی دیده است به همین دلیل باید این قشر را با قرآن و کلام وحی مانوس کرد.

امام جمعه بوشهر یادآور شد: اگر فعالیت‌های قرآنی امروز به صورت منسجم انجام نشود به طور یقین دیگران برای ما فعالیت ضد قرآنی انجام می‌دهند.

وی یادآور شد: باید بخشی از زکات جمع آوری شده به فعالیت‌های قرآنی اختصاص یابد.

امام جمعه بوشهر با تاکید بر ضرورت برگزاری جلسه های منظم شورای هماهنگی برنامه های قرآنی گفت: آسیب شناسی و موانع پیشرفت، فرصت‌ها، نقاط قوت و رفع موانع و راهکارها باید مشخص شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی بعنوان بالاترین شورای تصمیم‌گیر در حوزه فعالیت‌های قرآنی کشور و به تبع آن در استان به شمار می‌رود.

عبدالرحیم افروغ افزود: در این شورا سیاستگذاری کلان برنامه‌های قرآنی و به تعبیری مسیرها، راهبردها، هدف‌ها و نقطه تمرکز مشخص می‌شود.

وی بیان کرد: براین اساس حمایت‌ و برنامه‌های موسسه‌ها و مجموعه‌های مختلفی که بعنوان سرانگشتان فعالیت‌های قرآنی هستند باید به این شورا ارجاع و پیرامون آن پایش شود.

به گفته افروغ کارگروه‌های تخصصی متعددی شامل توسعه آموزش عمومی قرآن، توسعه پژوهش و آموزش عالی و فعالیت‌های تبلیغی ترویجی و پشتیبانی، نظارت و ارزیابی که در این ساختار شکل می‌گیرد کمک می‌کند تا به برنامه منجسم، متحد و اثرگذار طبق سند بالادستی در حوزه قرآنی دست یافت و از این پراکندگی جدا شد.

وی ادامه داد: این کار براساس هم اندیشی و کارهای فکری و برنامه‌ریزی انجام شده باعث اثر بخشی بیشتر و قرآنی‌تر شدن جامعه می‌شود و مردم استان که با سبک زندگی قرآنی آشنا هستند بیش از پیش با این فرهنگ مانوس شوند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر