چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
استاندار بوشهر در پاسخ به فکرشهر پیرامون اتمام طرح های نیمه تمام:
فکرشهر: آخرین خبر از راه آهن بوشهر ـ شیراز/ پتروشیمی دشتستان مشکل جا و مکان ندارد/ ایجاد شهری جدید برای هلیله و بندرگاه/ ارتباط استان با قطر به کجا رسید؟/ اخبار اورژانس هسته ای...
کد خبر: ۱۳۶۵۳
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹

فکرشهر: استاندار بوشهر می گوید بیش از 90 درصد از اعتبارات سال قبل استان محقق شده است و امیدواریم امسال نیز این امر اتفاق بیفتد.

\n\n

مصطفی سالاری در نشست با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال فکرشهر مبنی قول برخی فرمانداران برای اتمام طرح های نیمه تمام بالای 70 درصد پیشرفت تا آخر سال 94 یا نیمه ی اول سال 95 و نیاز به تامین اعتبار آن ها با توجه به کاهش بودجه ی استان در سال جاری، اظهار داشت: هیچ فرماندار، هیچ استاندار و هیچ وزیری چنین قولی نداده و هیچ کس هم نمی تواند یک ساله، تمام پروژه های نیمه تمام مملکت را تمام کند.

\n\n

ما اولویت بندی کرده ایم و بر اساس درصد و میزان اثربخشی طرح ها، برای اتمامشان اعتبار تخصیص می دهیم ولی این که طرح ها تمام شود، امکان پذیر نیست و اگر هم همکاران من قولی داده اند، اصلاحش می کنم چون شدنی نیست.

\n\n

\n\n

پتروشیمی دشتستان مشکل جا و مکان ندارد

\n\n

استاندار بوشهر در پاسخ به سوالی درباره پتروشیمی دشتستان گفت: این پتروشمی مشکل جا و مکان ندارد.

\n\n

وی توضیح داد: مصوبه راه اندازی این پتروشیمی مربوط به دولت قبل است که شرکت سرمایه گذار 3 سال در این خصوص اقدامی نکرد و در نهایت گفت که ما امکان سرمایه گذاری نداریم و وقتی ما پیگیری کردیم گفتند می خواهند امتیازش را بفروشند.

\n\n

سالاری ادامه داد: امتیاز یک نامه ای است که موافقت تامین خوراک را دارد و نه نیاز است به خرید و فروشش و نه امکانش وجود دارد.

\n\n

وی با بیان اینکه کنار گذاشتن سرمایه گذار قبلی براساس ملاحظات سیاسی نبود، بلکه برای انجام کار بود، اظهار کرد: با توجه به این که مجوز این پتروشیمی نیاز به خرید و فروش ندارد، شرکت سرمایه گذار جدید با نام پالایش خارگ جایگزین سرمایه گذار قبلی شد که اعلام کرده با توجه به عدم محدودیت در تامین خوراک از عسلویه یا ماهشهر، محلی که نزدیک پتروشیمی گناوه می باشد چندان مزیتی برایش ندارد و مزیت های دیگر برایش صرف بیشتری دارد، از این رو پیگیر جانمایی محل پتروشیمی است.

\n\n

استاندار بوشهر ادامه داد: اخیرا شرکت سرمایه گذار با حضور در شهرستان دشتستان از محل تعیین شده سابق و گزینه های جدید بازدید و براساس نتیجه کارشناسی، یکی از نقاط انتخاب و مبادرت به سرمایه گذاری می کند، ضمن اینکه ما قول می دهیم واگذاری زمین در کمترین زمان انجام شود.

\n\n

\n\n

آخرین خبر از راه آهن بوشهر ـ شیراز

\n\n

استاندار بوشهر در پاسخ به سوالی پیرامون راه آهن بوشهر ـ شیراز نیز گفت: راه آهن را که شورای اقتصاد تصویب کرد و از سال گذشته مجوز ترک تشریفات آن نیز داده شد و مجوز اجرای آن در قالب فاینانس خارجی که کشور چین بود صادر شد.

\n\n

وی افزود: با تحولات بین المللی و توافق هسته ای که صورت گرفته، محدود نخواهیم بود و می توانیم سازنده ی قطعات و تامین کننده ی مالی طرح را از بین کشورهای متعدد انتخاب کنیم و ناگزیر به انتخاب از یک کشور مشخص و قیمت مشخص نخواهیم بود.

\n\n

سالاری اضافه کرد: این اتفاق در دو تا سه ماه اینده، فراهم می شود و هر کدام از وزرای خارجه و اقتصادی که به ایران سفر کنند، حتما ما نامه هایی به وزرای مربوطه ی خودمان می دهیم که موضوع راه آهن بوشهر و تامین مالی آن هم در مذاکرات گنجانده شود.

\n\n

زمین منطقه آزاد آنقدر شور است که قابل خوردن و بردن نیست

\n\n

استاندار بوشهر در پاسخ به سوالی پیرامون مسکوت ماندن لایحه منطقه آزاد در مجلس به دلیل ارائه نشدن نقشه محدوده آن گفت: ما از روز اول که طرح را ارئه کردیم، نقشه هم دادیم.

\n\n

مصطفی سالاری ادامه داد: محکم و قاطع از طرف من بنویسید که منطقه آزاد نقشه دارد و همزمان با درخواست تاسیس این منطقه، نقشه و محدوده نیز به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ارائه گردیده و در شورای عالی مناطق با حضور معاون اول رییس جمهور بر روی همین نقشه از منطقه آزاد دفاع شد و رای آورد ولی قرار نیست ما نقشه را به همه نشان دهیم.

\n\n

وی اضافه کرد: مگر نشان دادن نقشه رسم است و همه جای مملکت وجود دارد و تنها اینجا ارائه نشده است؟

\n\n

این مسئول ادامه داد: زمین های تعیین شده برای منطقه آزاد بوشهر شور و لم یزرع است و آنقدر شور است که قابل خوردن و بردن نیست.

\n\n

سالاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه زمین خواران به کوه و دریا هم رحم نمی کنند، چه تضمینی است که در محدوده پیشنهادی منطقه آزاد این مشکل پیش نیاید؟ تصریح کرد: سند ثبتی محدوده تعیین شده برای منطقه آزاد بوشهر بنام دولت است و حرفه ای ترین زمین خواران هم نمی توانند مدعی شوند.

\n\n

\n\n

وی همچنین در پاسخ به سوالی گفت که دستگاههای نظامی ادعایی درباره زمین های پیشنهادی برای منطقه آزاد نداشته اند.

\n\n

استاندار بوشهر تصویب نشدن منطقه آزاد بوشهر از سوی مجلس شورای اسلامی را ناشی از اختلاف سلیقه حقوقی دانست و گفت: مجلس معتقد است نقشه منطقه آزاد باید پس از ممهورشدن به مهر دولت در متن لایحه قید و در اختیار مجلس قرار گیرد، اما دولت معتقد است تعیین محدوده می تواند به موجب قانون مصوب مجلس به دولت واگذار شود .

\n\n

وی گفت: اگر تعیین محدوده منطقه آزاد در اختیار دولت نباشد برای کمترین بازنگری در محدوده نیاز به مصوبه مجلس است که فرایند زمان بری خواهد داشت.

\n\n

استاندار بوشهر با بیان اینکه تصویب مناطق آزاد در مجلس بدون ارائه محدوده سابقه داشته، افزود: مناطق آزاد ارس، انزلی و اروند با اختیار تعیین محدوده شان توسط دولت از سوی نمایندگان مجلس تصویب شده و سه منطقه از جمله کیش و قشم نیز با نقشه به تایید مجلس رسیده اند لذا تعیین محدوده منطقه آزاد بوشهر نیز می تواند در حیطه اختیار دولت قرار گیرد.

\n\n

وی گفت: با این وجود، برای سرعت بخشی در روند تصویب منطقه آزاد بوشهر، بدون آنکه نیاز به اصلاح لایحه دولت باشد، نقشه محدوده آن توسط دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد مجدداً به کمیسیون های مجلس به صورت کتبی ابلاغ شده است.

\n\n

\n

ایجاد شهری جدید برای هلیله و بندرگاه

\n\n

استاندار بوشهر در پاسخ به سوالی با این مضمون که با وجود تصویب اعتبار جابجایی روستاهای هلیله و بندرگاه در مجلس، اقدامی برای پایان بلاتکلیفی چهل ساله مناطق همجوار نیروگاه اتمی از سوی دولت صورت نگرفته، گفت: مصوبه 150 میلیارد تومانی مجلس در این خصوص مربوط به دولت قبل و سال 90 است ولی یک ریال هم برای جابجایی هلیله و بندرگاه تخصیص نیافت.

\n\n

سالاری ادامه داد: دولت یازدهم برای پیگیری مطالبات ساکنان این مناطق تلاش دارد و رییس جمهور هم در نشست عمومی اعلام کردند و هم دو بار به شکل انفرادی دستور پیگیری موضوع را دادند و نوبخت معاون رییس جمهور نیز در تیرماه امسال طی نامه ای خواستار اعلام اعتبار مورد نیاز برای اجرای زیر ساخت های محل اسکان مجدد و تامین سایر هزینه ها گردیده اند و سه ماه است که در حال برآورد آن می باشیم.

\n\n

وی اظهارداشت: جابجایی این روستاها دغدغه ی دولت است ولی کار آسانی نیست، اول باید زمینی را اختصاص دهیم و همه ی زیرساخت ها را نیز فراهم کنیم و باید با تک به تک مردم صحبت و توافق کرد و مردم را راضی به جابجایی کرد ولی در کل ساختن یک شهر جدید، ساده نیست.

\n\n

\n

\n\n

اخبار اورژانس هسته ای را صالحی و هاشمی اعلام کنند

\n\n

وی در خصوص سوالی پیرامون ضورت راه اندازی اورژانس هسته ای در بوشهر گفت: این مهم با دو هزار مترمربع به نتیجه رسیده است و در کنارآن یک توافق بسیار خوب نیز بین با ریاست سازمان انرژی اتمی و وزیر بهداشت انجام شده که خبر آن از سوی آقایان دکتر صالحی یا دکتر هاشمی اعلام می شود.

\n\n

سالاری در پاسخ به نقدهای مطرح شده در خصوص اینکه چرا  بیمارستان هسته ای بجای بوشهر در تهران احداث می شود؟ اضافه کرد: ایجاد بیمارستان هسته ای نیازمند کادر درمان، هیات علمی و متخصصین گسترده، جمعیت بالای بیمار مراجعه کننده دارد که نه تنها بوشهر بلکه فارس و اصفهان نیز شاخص های مورد نظر را نداشتند، ضمن اینکه در تهران یک سوم هزینه های پروژه ازسوی شهرداری تهران تامین می شود.

\n\n

وی گفت: از این رو ساخت بیمارستان هسته ای در تهران خواهد بود، ولی سازمان انرژی اتمی در حوزه درمان گام های بلند وموثر دیگری در بوشهر از جمله احداث اورژانس هسته ای و یک اقدام بزرگ دیگر در نظر خواهند داشت که از زبان دکتر صالحی یا دکتر هاشمی وزیر بهداشت بیان می شود.

\n\n

سالاری اضافه کرد: البته نیروگاه اتمی ما هیچ ارتباطی با بیمارستان هسته ای ندارد و هیچ سیکل و بحث علمی از آن به این موضوع مرتبط نیست.

\n\n

ارتباط استان با قطر به کجا رسید؟

\n\n

وی در پاسخ به سوالی پیرامون نتیجه ی تعاملات با قطر نیز گفت: بحثی که ما با قطر داشته و داریم، منطقه ازاد بود که برای ما در مرحله ی تصویب است ولی رویکرد ما سرمایه گذاری در قطر نیست، بلکه می خواهیم ان ها در کشور ما سرمایه گذاری کنند چون بازار بسیار خوبی دارند.

\n\n

استاندار اضافه کرد: بخشی از کار هم موضاعات امنیتی است. نوع کار ما با کویت و قطر و امارات و عربستان مطرح است و استان بوشهر نمی تواند جدای از نهادهای امنیتی ملی تصمیم بگیرد. 

\n\n

به گزارش فکرشهر، اقدامات صورت گرفته در حوزه های زیرساخت های ورزش، طرح تحول درمان، راه ها، آب و فاضلاب و برق و ورزش نیز از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود که در بخش دیگری اطلاع رسانی خواهد شد.

\n\n

\n\n

حواشی:

\n\n

ـ سالاری در این نشست، امر به معروف و نهی از منکر را مهم ترین کاربرد خبرنگاری عنوان کرد.

\n\n

ـ استاندار بوشهر در این نشست، هدف از ایجاد سد ابپا در دشتستان را برای کنترل سیلاب و عدم نیاز به دیوارچینی دره های سطح شهر برازجان اعلام کرد و افزود: این تصمیم در سال قبل اتخاذ شده است!

\n\n

ـ سالاری از ایجاد زمین چمن مصنوعی به ازای هر 5 هزار نفر جمعیت شهری در محلات نیز خبر داد و افزود: اعتبار این طرح از طریق ارزش افزوده و تملک دارایی تامین شده و برخی شهرداران با اعلام شفاهی کارشان را اغاز کرده اند و اگر شهرداری نتواند این کار را انجام دهد، به بهانه ی کمبود زمین می باشد.

\n\n

ـ استاندار بوشهر در پاسخ به سوال خبرنگاری از جم که عنوان نمود به شهرستان های جنوب استان ظلم شده است، گفت: آمریکایی ها 200 سال پیش جنگ جنوب و شمال را انجام دادند و تمام شد و رفت؛ حالا شما می خواهید جنگ جنوب و شمال ایجاد کنید؟ از بین فرمانداران، یک فرماندار کنگانی، یک نفر دیر و 2 نفر جمی هستند! پس روابط منفی بین شهرستانی ایجاد نکنید بلکه چانه بزنید.

\n\n

ـ این مسئول در پاسخ به این موضوع که بحرانی ترین منطقه ی آبی استان اشتباه عنوان شده نیز گفت: برازجان در سال گذشته و اککنون بحرانی ترین منطقه ی آبی استان بوده چرا که اب این شهر ار کازرون بوده که به لحاظ قطعی اب کازرون، بحرانی ترین حال را داشته است.

\n\n

ـ به گزارش فکرشهر، ماشاالله کازرونی که به عنوان پیشکسوت در این نشست حضور داشت، از سرمقاله ی تنها روزنامه ی استان انتقاد کرد و با بیان این که به انقلاب توهین نموده، برخورد قاطع استاندار را خواستار شد که رییس هیات های مذهبی استان نیز در ادامه ی سخنان کازرونی گفت: آقای استاندار یا این موضوع را رسیدگی کرده و برخورد نمایید و یا من 20 نفر را فرستاده و در روزنامه را تخته می کنم!! این سخنان با چنین پاسخی از سوی سالاری روبرو شد که : مملکت قانون دارد!

\n\n

ـ قبل از پایان، سالاری از تغییر مدیر روابط عمومی خود نیز خبر داد و پیمان زنده بودی نیز بعد از این خبر، سخنان استاندار را تایید نمود.

\n\n

ـ در پایان این نشست از ماشالله کارزونی، علی پیرمرادی و سیده صدیقه بگم طباطبایی به عنوان پیشکسوتان عرصه خبر و از بازماندگان خانواده های عزیر افتخاری و ضیا جمالی نیز تجلیل شد.

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر