پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۶۸۳۹
پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰

فکرشهر: صدرالدین عظیمی، نائب رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: تولید مرغ کیلویی ۶۵ هزار تومان تمام شده است و فروش مرغ کیلویی ۴۵ هزار تومان به معنی تحمیل ضرر ۲۰ هزار تومانی در هر کیلو به دولت و تولیدکنندگان است.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایلنا، صدرالدین عظیمی، نائب رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی قیمت واقعی مرغ زنده با احتساب سود مرغدار را کیلویی ۵۳ تا ۵۵ هزار تومان دانست و گفت: وزارت کشاورزی به‌صورت دستوری قیمت را پایین نگه می‌دارد اما از برای ادامه حیات تولید از تولیدکنندگان نیز حمایت نمی‌کند و کمبود این روزهای مرغ در بازار را می‌توان به عدم حمایت وزرات کشاورزی از تولیدکنندگان نسبت داد.

وی با تایید کاهش تعداد جوجه‌ریزی، تصریح کرد: حدود ۱۱۰ میلیون جوجه ریزی در دی سال گذشته انجام شد اما این عدد در اسفند به ۸۵ میلیون قطعه رسید.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی با اشاره به کاهش تولید جوجه یک روزه از سوی انجمن مربوطه، گفت: ضرر و زیان قابل توجه مرغداران در ماه‌های گذشته باعث شد تولیدکنندگان انگیزه تولید را از دست بدهند و قیمت جوجه یک روزه به ۲ تا ۳ هزار تومان رسید. همین مسئله باعث شد تولیدکنندگان جوجه یک روزه حجم تولید را کاهش و تلاش کردند تولید را با تقاضا هماهنگ کنند.

عظیمی کاهش حجم‌ تولید جوجه یک روزه از سوی انجمن در اسفند را منطقی ندانست و افزود: هرچند کاهش تولید نتیجه ضرر تولیدکنندگان بود. بدون تردید اگر مخارج آنها تامین می‌شد اقدام به خالی کردن جوجه کشی‌ها نمی‌کردند.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که عرضه مرغ کیلویی ۴۵ هزار تومان باعث شکل‌گیری صف‌های طولانی برای خرید این محصول شده است آیا این اقدام به تولیدکنندگان ضرر وارد می‌کند؟‌ گفت: مسئولان می‌خواهند با این اقدام بازار را تنظیم و کمبود مرغ را جبران کنند اما در واقع با این اقدام علاوه بر ضربه زدن به تولیدکنندگان، سرمایه ملی را نیز از بین می‌برند چراکه تولید مرغ کیلویی ۶۵ هزار تومان تمام شده است و فروش مرغ کیلویی ۴۵ هزار تومان به معنی تحمیل ضرر ۲۰ هزار تومانی در هر کیلو به دولت و تولیدکنندگان است.

وی ادامه داد: بخشی از مرغ منجمد وارد چرخه عرضه مستقیم‌ نمی‌شود و به سفره‌ها و سبد کالایی مردم راه پیدا نمی‌کند؛ مشخص نیست که این حجم‌ در کجا عرضه می‌شود.

عظیمی با بیان اینکه در شرایط کمبود مرغ چاره‌ای جزو توزیع مرغ منجمد نداریم، افزود: مرغ منجمد باید عرضه شود چراکه تاحدودی عرضه آن بازار را تنظیم کرد اما قیمت و حجم‌ عرضه آن باید مدیریت شود.

وی کمبود نقدینگی را بزرگترین چالش تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: قیمت باید اصلاح شود تا اینگونه عرضه با تقاضا هماهنگ و بازار آرام شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر