جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۷۱۷۴
سه‌شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹

فکرشهر: ارزش سهام بانک شهر از روز ۹ فروردین ماه ۱۴۰۲ از قیمت ۶۴۱۰ ریال به قیمت ۸۳۹۰ ریال در ۴ اردیبهشت ماه رسیده؛ یعنی در ۱۱ روز کاری، قیمت سهام این بانک بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش فکرشهر به نقل از انتخاب، این در حالی است که اتفاق و رویدادقابل توجهی در این بانک رخ نداده که بتواند این رشد را توجیه کند. در چنین شرایطی احتمالا دلیل اصلی این گونه رشدها، ورود سفته بازان به بازار سرمایه و عملیات آن‌ها در بازار است؛ اتفاقی که سال‌های اخیر به کرات درمورد دیگر شرکت‌های بورسی نیز رخ داده است.

ماجرا از این قرار است که در روز‌های اخیر مدیران بانک مرکزی اظهاراتی در خصوص سر و سامان دادان بانک‌ها و موسسات مالی دارای ناترازی و تهدید به ادغام و انحلال این بانک‌ها مطرح کردند. به دنبال این اظهارات، بسیاری از بانک‌ها از جمله بانک شهر با هدف بهبود وضعیت ترازنامه خود و خروج دارایی‌های منجمد، اموال مازادشان را برای فروش به مزایده گذاشتند. این در حالی است که با توجه به شرایط بی ثبات حاکم بر فضای اقتصادی کشور، بسیاری از این اموال دارای پیشنهاد خرید قابل توجهی نبودند، اما همین اقدام بهانه مناسبی برای سفته بازان فعال در بازار بورس شد تا با دستاویز قرار دادن این اخبار سعی کنند تا ارزش انتظاری سهام این بانک را بسیار بیشتر از ارزش فعلی آن در نظر بگیرند.

این در حالی است که زیان انباشته این بانک که نتیجه عملکرد آن در سال‌های گذشته است، رقم هنگفتی و چشمگیری است.

اما این وضعیت چه نتیجه‌ای در پی خواهد داشت؟ تجربه سالیان اخیر بورس می‌گوید وقتی ارزش سهام یک شرکت با سفته بازی و به صورت غیرواقعی بالا می‌رود، پس از مدتی ناگهان سقوط خواهد کرد.

قابل پیش‌بینی است که همین اتفاق در انتظار بانک شهر نیز باشد. به بیان ساده تر، کسانی که به خیال سود قابل توجه و به امید ادامه رشد غیرقابل تصور بانک شهر، سهام این بانک را می‌خرند، باید خود را برای یک وضعیت غیرمنتظره و سقوط ناگهانی سهام بانک نیز آماده کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر