جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۷۷۴۳
سه‌شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۷

فکرشهر: اولین رویداد هم اندیشی انتقال فناوری کسب و کار‌های روستایی با عنوان روستای نوفَن در استانداری بوشهر برگزار شد.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر در اولین رویداد هم اندیشی انتقال فناوری کسب و کار‌های روستایی (روستای نوفَن) در استانداری بوشهر بیان کرد: روستای نوفَن طرحی است که هدف از آن انتقال فناوری بر اساس دانش روستایی است.
 
علی باستین افزود: در شرایطی هستیم که روستا‌ها از تولیدمحوری فاصله گرفته‌اند و مهاجرت از روستا‌ها افزایش یافته که یکی از علل آن توجه نکردن به مهارت و دانش در روستاهاست.
 
وی عنوان کرد: صندوق کارآفرینی امید با انتقال دانش به روستای نوفن و توجه به مزیت تولید در هر روستا به خوبی عمل کرده و موجب افزایش امنیت غذایی و کاهش مهاجرت شده است.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت: در استان بوشهر مزیت‌های بسیاری داریم از جمله قطب تولید خرما هستیم و ۱۴ درصد تامین خرمای کشور در این استان است؛ همچنین با تولید ۷۰۰ هزار تن گوجه‌فرنگی قطب تولید خارج از فصل این محصول در کشور هستیم و ۶۰ درصد میگوی پرورشی کشور نیز در استان تولید می‌شود که از همه این ظرفیت‌ها برای ایجاد کسب و کار در روستا‌ها می‌توان بهره گرفت.
 
مدیر توسعه زیست بوم وکسب و کار صندوق کار آفرینی امید کشور نیز گفت: افزون بر ۳۰ سال از فعالیت این صندوق می‌گذرد صندوقی که هدف از ایجادش حمایت از فرصت‌های شغلی و کسب و کار‌های خرد و کوچک است.
 
 محمدصادق حسنی افزود: از سال ۹۶ با تصویب قانون حمایت از مشاغل روستایی و عشایری تمرکز این صندوق علاوه بر تامین مالی بر ایجاد مدل‌ها و الگو‌های توسعه‌ای، کمک به برگزاری جشنواره کاربوم (کار بومی در مناطق روستایی کشور) و در ادامه حمایت از مشارکت و حضور بانوان روستایی و استفاده از ابزاری به نام صندوق خرد محلی قرار گرفت.
 
وی عنوان کرد: با این اقدام تمرکز بر ایجاد اشتغال برای بیکاران روستایی با مدل روستای بدون بیکار و با تمرکز بر محصول مزیتی آن روستا برای ایجاد کسب و کار است.
 
مدیر توسعه زیست بوم وکسب و کار صندوق کار آفرینی امید کشور یادآور شد: در ۲ سال گذشته در صندوق کارآفرینی امید، طرح روستای نوفن اجرا شده که هدف از آن انتقال فناوری در کسب و کار‌های روستایی است. این طرح که از سال ۱۴۰۰ شروع شد در سال ۱۴۰۱ در ۱۰ استان اجرا شد که در سال جاری در مدت ۶ ماه  باید در کل کشور اجرایی شود.
 
وی گفت: انتقال فناوری و کسب و کار‌های روستایی از سال گذشته آغاز شده و در استان بوشهر هم قرار است سند اشتغال توسعه روستایی با رویکرد فناورانه طراحی شود.
 
حسنی اظهار کرد: آمار بانک مرکزی نشان داده در ۱۰ سال گذشته میزان اعتباری که به صندوق کارآفرینی تخصیص یافته مبلغ کمی در حدود ۱۶ صدم درصد بوده که با توجه به ذات وجودی این صندوق در حمایت از کسب و کار‌های کوچک، با همین مبلغ اندک ۱۹ درصد اشتغال را توسعه داده‌ایم، که البته برای کسب و کار‌های بزرگ شبکه بانکی کشور مسئولیت دارد.
 
وی عنوان کرد: در حال حاضر فارغ التحصیلان دانشگاهی بسیاری در روستا‌ها با رشته‌های مختلف داریم که تمایلی به کار سنتی ندارند، اما اگر همان حرفه در روستا همراه با فناوری باشد و با دانشی که آن‌ها دارند و تمرکز بر تولید مولد  موجب توسعه تولید در روستا‌ها و افزایش بهره‌وری می‎شوند.
 
مدیر توسعه زیست بوم وکسب و کار صندوق کار آفرینی امید کشور عنوان کرد: حضور شرکت‌های دانش بنیان در این عرصه و حمایت پارک‌های علم و فناوری و مرکز رشد و شناخت چالش‌های کسب و کار روستایی ضروری است.
 
وی گفت: طرح روستای نوفن در استان بوشهر قرار است در یکی از مناطق بخش دلوار به علت مزیت شیلاتی و گلخانه‌ای و ظرفیتی که در حوزه نخیلات و خرما دارد، اجرایی شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر