جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
برگزاری کنگره اتحاد ملت ایران اسلامی در 29 مرداد ماه امسال را می توان از نشانه های مثبت از نگاه حاکمیت و مدیریت ارشد سیاسی نظام جمهوری اسلامی و یک گام به پیش تلقی کرد که در صدور مجوز فعالیت برای بخشی از فعالین سیاسی اصلاح طلب متبلور شده است.
کد خبر: ۱۳۹۷۳
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰

برگزاری کنگره اتحاد ملت ایران اسلامی در 29 مرداد ماه امسال را می توان از نشانه های مثبت از نگاه حاکمیت و مدیریت ارشد سیاسی نظام جمهوری اسلامی و یک گام به پیش تلقی کرد که در صدور مجوز فعالیت برای بخشی از فعالین سیاسی اصلاح طلب متبلور شده است.

\n\n

دست اندرکاران عرصه سیاست می دانند که پس از حوادث سال 88 فضای سیاسی کشور به یک خوانش امنیتی سوق پیدا کرد و اصولا هر حرکت سیاسی نقد مدیران اجرایی و یا اعتراض به برخی از تصمیمات قوه مقننه و یا محاکم قضایی را با برداشتی نادرست هموزن حرکتی براندازانه قلمداد کرده و هیچ نوع اعتراضی را که در مرزهای حقوق شناخته شده مردم در قانون اساسی و قانون احزاب به شمار می آمد برنمی تابیدند. اما رفته رفته با عقلانیتی که در سال 90 خود را با حضور بخش قابل توجهی از تصمیم سازان سیاسی و شخصیت های مرجع در جریان اصلاح طلبی به ویژه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراها نمایان شد، این نگرش بدرستی جایگزین نگاه افراطی به تحریم انتخابات شد و اینکه بزرگ ترین ظرفیت و امکان برای مردم سالاری و دموکراسی صندوق های رأی و عمل به قانون و رعایت منافع ملی در تحرکات سیاسی است.

\n\n

انتخابات ریاست جمهوری سال 92 را می توان اوج عقلانیت و تدبیر در مسئولان و تصمیم سازان جمهوری اسلامی و نیز قاطبه مردم ایران اسلامی اعم از مردمان کلانشهرها، شهرهای کوچک، روستاها، مناطق مرزی و مرکزی، زنان و مردان و جوانان و سالخوردگان دانست. پس از انتخابات 92 نیز شاهد تلاش دولت تدبیر و امید برای تحقق وعده هایی که به مردم داده شد نیز بودیم اما به نظر رسید که به درستی حل و فصل پرونده هسته ای و سیاست خارجی در اولویت توجه تصمیم سازان پاستور نشین قرار گرفت و نهایتا این پرونده در 23 تیرماه 94 به نتیجه نهایی رسیده و توانست عملا یکی از برگ های زرین تدبیر و خردورزی را در عرصه تصمیم سازی کلان کشور در طول یک سده اخیر به نمایش بگذارد. و البته در حوزه سیاست داخلی اقتصاد و فرهنگ نیز به نظر می رسید که این تلاش ها در حال پیگیری است اما نتایج آن به دلیل وجود موانع فرا حوزه ای، هنوز با موفقیت صد در صد فاصله دارد. گشایش مجدد خانه احزاب را نیز می توان در زمره تلاش های موفق وزارت کشور به شمار آورد و صدور پروانه حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نیز که به اتفاق آراء اعضاء کمیسیون ماده 10 احزاب یعنی نمایندگان قوه مجریه ، قضاییه و مقننه به اتفاق به فعالیت این بخش از جریان اصلاح طلبی رای دادند به نظر می رسد شاهد برگشت نوعی رفتار همراه با تساهل و تسامح در کمیسیون ماده 10 احزاب در این حوزه هستیم که باید آن را به فال نیک گرفت.

\n\n

از طرف دیگر حضور چهره های شاخصی از اصلاح طلبان در این حوزه همچون دکتر محمدرضا عارف، دکتر مصطفی معین، حجت الاسلام عبدالواحد موسوی لاری و محمدرضا خاتمی و دیگر چهره های نام آشنای اصلاح طلب در این کنگره را نیز می توان به عنوان حرکتی رو به جلو در جریان اصلاح طلبی قلمداد نمود. زیرا اصلاح طلبان نشان دادند با تاسیس حزب نو پا تلاش دارند فعالیت حزبی جدیدی را با رویکرد متفاوت و بکارگیری تجربه های گذشته به نمایش بگذارند و همه تلاش خود را برای فعالیت سیاسی در چارچوب منافع ملی و قانون اساسی بکار بندند . این تلاش باید به طور همزمان توسط نخبگان سیاسی، تصمیم سازان در قوای اجرایی تقنینی و قضایی به طور همزمان حمایت و تقویت شود تا به نتیجه برسد.

\n\n

منبع:روزنامه ایران

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر