پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۲۰۱۳
دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸

فکرشهر: گروهی از باستان‌شناسان اسپانیایی نمودارهای دقیقی از یک کشتی غرق شده فینیقی ۲۵۰۰ ساله تهیه کرده‌اند تا بهترین روش بیرون آوردن این کشتی باستانی از زیر دریا را، پیش از آن که طوفان آن را برای همیشه نابود کند، پیدا کنند.

 

به گزارش فکرشهر از یورونیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، کشتی هشت متری «ماسارُن ۲» که نام منطقه‌ای در جنوب شرقی اسپانیا در مورسیا، جایی که پیدا شده، به آن داده شده است یک قطعه منحصر به فرد از مهندسی دریایی باستانی است.

در اواخر سال جاری میلادی، کارشناسان نحوه محافظت و بازیابی لاشه کشتی از زیر آب را - که احتمالاً در اوایل تابستان آینده انجام خواهد شد - توصیه خواهند کرد.

کارلوس دی خوان، باستان‌شناس از مؤسسه باستان‌شناسی دریایی دانشگاه والنسیا، که هماهنگ کننده این پروژه است، گفت که این کشتی را می‌توان از جاهایی که از قبل شکاف‌ و ترک دارد تکه تکه از زیر آب بیرون کشید و مثل یک پازل دوباره آن را سرهم کرد.

او به رویترز گفت: «نجات کشتی، ترمیم آن و به نمایش گذاشتن آن در موزه تا مردم از دیدن آن لذت ببرند، منطقی‌تر است، تا اینکه هر بار که طوفان بزرگی از راه می رسد نگران [نابود شدن آن] باشیم.»

فینیقی‌ها، که در مناطق ساحلی لبنان و سوریه کنونی زندگی می کردند، از ۱۵۰۰ تا ۳۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، مستعمرات و پایگاه‌های تجاری در سراسر دریای مدیترانه ایجاد کردند.

تاریخدانان از روی کشتی «ماسارون ۲» که احتمالاً حدود ۵۸۰ سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده است، برای ثبت نحوه حمل فلزاتی مثل سرب از شبه‌جزیره ایبریا استفاده کرده‌اند.

ماسارن ۲ پس از غرق شدن، بیش از دو هزار سال زیر رسوبات مدفون ماند تا اینکه حدود ۳۰ سال پیش، تغییر در جریان‌های دریایی ناشی از ساختمان‌سازی در سواحل، آن را از زیر شن بیرون آورد.

این کشتی ۲۵۰۰ ساله اکنون در عمق حدوداً ۱.۷ متری زیر آب شفاف مدیترانه قرار دارد که توسط کیسه‌های شن و ساختار فلزی که برای محافظت از آن ساخته شده، احاطه شده است.

ساختار فلزی با سرعتی بیشتر از لاشه کشتی در حال فرو رفتن در شن است و خطر آن وجود داشت که بقایای کشتی را زیر خود خرد کند، در نتیجه باید بخش‌هایی از آن برداشته می‌شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر