جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۲۰۴۰
دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴

فکرشهر: مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: کمبود بچه ماهی بعنوان ماده اولیه مهمترین مشکل پیش‌روی صنعت پرورش ماهی در قفس در این استان به شمار می‌رود که سبب چالشی برای استخرهای فعال این بخش شده است.

به گزارش فکرشهر، عقیل امینی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: در زمان حاضر تنها یک شرکت با ظرفیت ۱۰ میلیون قطعه بچه ماهی در استان بوشهر فعال است که باید افزون بر تامین نیاز مزرعه‌های فعال در استان بوشهر نیاز استان‌های همجوار از جمله هرمزگان و خوزستان را نیز تامین کند.

وی افزود:در همین ارتباط برای پاسخ به نیاز استخرهای فعال پرورش ماهی در قفس در این استان ۲۷ مجوز با ظرفیت اسمی ۱۲۲میلیون قطعه بچه ماهی صادر و تاکنون عملیات اجرایی یک مورد از این مجوزها با ظرفیت ۵میلیون قطعه بچه ماهی در سال در استان آغاز شده و به زودی عملیات اجرایی چندین کارگاه و شرکت دیگر نیز از سر گرفته می‌شود.

به گفته امینی، پرورش ماهی در قفس بعنوان یک صنعت جدید به شمار می‌رود و استان بوشهر با صدور مجوز تاسیس ۱۳۴ مزرعه با ۹۹ هزار تن ظرفیت اسمی یکی از استان‌های پیشرو در این صنعت است.

وی یادآور شد: از این شمار مجوز صادر شده تا سال گذشته ۱۸ مزرعه با ظرفیت ۱۱ هزار تن مورد بهره‌برداری قرار گرفت که به دلیل کمبود بچه ماهی همه قفس‌ها به طور کامل ذخیره سازی نشد و انتظار است امسال با اضافه شدن ۱۱ مزرعه دیگر ظرفیت تولید بچه ماهی در قفس به ۱۷ هزار تن برسد.

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است تا سال ۱۴۰۴ ظرفیت پرورش ماهی در قفس در این استان به ۶۵ هزار تن برسد.

تامین غواص از دیگر مشکلات صنعت پرورش ماهی در قفس

امینی افزود: حضور غواص برای بررسی اینکه قفس دچار پارگی نشده باشد و یا خزه‌ها را از قفس جدا کند ضروری است.

وی ادامه داد: در همین ارتباط برای تامین غواص با اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر پیگیری لازم جهت آموزش غواص بومی در استان در دستور کار است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر در خصوص تامین غذای مورد نیاز ماهی در قفس گفت: سال گذشته بخشی از نیاز به غذا طرح پرورش ماهی در قفس در استان و بخش دیگری نیز از خارج استان تامین شده است.

وی اظهار کرد: در زمان حاضر ۶ شرکت تولیدی غذای آبزیان در استان فعال هستند اما به دلیل نبود مواد اولیه مورد نیاز تنها بخشی از ظرفیت آنها فعال هستند و همچنان استان از نظر تامین غذای آبزیان به استان‌های فارس و چهار محال و بختیاری وابسته است.

به گفته امینی سرمایه گذاران بخش ماهی در قفس تاسال گذشته در استان بوشهر ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده و همچنین ۷۳ میلیارد تومان نیز تسهیلات به این بخش پرداخت شده است.

شناسایی ۱۵ هزار هکتار زمین برای آبزی پروری در استان بوشهر

مدیرکل شیلات استان بوشهر با اشاره به گران بودن صنعت پرورش ماهی در قفس گفت: در زمان حاضر ۱۵ هزار هکتار زمین در استان بوشهر برای آبزی پروری استعدادیابی شده که قرار است بخشی از آن به پرورش میگو و بخش دیگر به پرورش ماهی در استخرهای پیش ساخته و بتنی اختصاص یابد.

امینی ادامه داد: تلاش می‌شود برای مقرون به صرفه شدن صنعت پرورش ماهی در قفس یک سری استخرهای پیش ساخته در بخش از این زمین‌ها مستقر شود تا با هزینه کمتری این صنعت به روستاهای ساحلی و در میان صیادان گسترش داده شود.

وی تاکید کرد: با توجه به حضور قابل توجه قایق‌های بدون مجوز و وارد شدن فشار بیش از حد به دریا تلاش می‌شود با تهیه استخرهای پیش ساخته در روستاهای ساحلی فعالان این بخش را به سمت این صنعت سوق داد و به این صورت ضمن کاهش فشار بر دریا صرفه اقتصادی بهتری را نیز برای صیادان به دنبال داشته باشد.

امینی یادآور شد: در زمان حاضر استخرهایی در قالب دو پایلوت در خشکی در کنگان ایجاد و امسال باید مورد برداشت قرار گیرد. وی یادآور شد: در صورتی‌که در یک هکتار ۱۰ استخر به کار گذاشته شود از هر استخر تا ۱.۵ تن ماهی و حتی میگو برداشت می‌شود.

به گفته امینی با شرکت‌هایی که استخر تولید می‌کنند با همکاری فرمانداری‌ها کلاس‌های آموزشی و ترویجی در شمال، مرکز و جنوب استان برای آموزش صیادان و ساکنان روستاهای ساحلی استان برگزار می‌شود.

پرورش جلبک، زالو، ماهیان زینتی، کرم نرئیس و صدف خوارکی در بوشهر

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: افزون بر میگو و ماهی پرورش سایر آبزیان از جمله جلبک، زالو، ماهیان زینتی، کرم نرئیس و صدف خوارکی در بوشهر انجام می‌شود.

امینی اظهار کرد: در زمان حاضر یک مزرعه با چهار گلخانه در روستای دهرود راه‌اندازی شده و حدود ۵۰ نفر در آن مشغول به کار هستند و سال گذشته ۱۸ تن در بخش ریزجلبک‌ها تولید شده است.

وی ادامه داد: امسال نیز در زمان حاضر پنج شرکت در بخش تولید جلبک فعال هستند و با اضافه شدن سه شرکت دیگر به این مجموعه پیش بینی می‌شود تولید در این بخش به ۴۰ تن افزایش یابد.

امینی با اشاره به فعال بودن یک شرکت در شهرستان دشتی در بخش پرورش زالو گفت: افزون براین ۲ کارگاه تولید ماهیان زینتی از جمله دیگر فعالیت‌های این اداره کل است.

وی با اشاره به پرورش پلیکت یا کرم خونی یا کرم نرئیس افزود: از کرم نرئیس در صنعت تکثیر میگو استفاده می‌شود و در زمان حاضر ۲ شرکت در شهرک زیست فناوری فعالیت آزمایشگاهی خود را در این بخش شروع کرده‌اند.

امینی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی یک شرکت در زمینه کرم نرئیس گفت: این شرکت پیگیر دریافت تسهیلات است و اگر این طرح محقق شود روستاهای ساحلی درگیر پرورش این نوع کرم و صدف خوراکی می‌شوند.

وی با بیان اینکه صدف خوراکی در استان هیچ مصرف خوراکی ندارد و بیشتر جنبه صادراتی دارد یادآور شد: انتظار است با بهره‌برداری از این طرح‌ها امسال ۸۰ هزار قطعه لارو صدف صادر شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر