يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۳۷۶۲
شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶

فکرشهر: رهبران کشورهای آفریقایی روز جمعه ششم مرداد از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، خواستند که طرح پیشنهادی آن‌ها برای صلح با اوکراین را بپذیرد و توافق بین‌­المللی تسهیل صادرات غله اوکراین که مسکو دو هفته پیش آن را لغو کرد تمدید کند.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، هر چند لحن رهبران آفریقایی انتقادی نبود ولی بار دیگر نگرانی این کشورها از پیامدهای جنگ به خصوص بحران مواد غذایی و افزایش قیمت این محصولات را به ولادیمیر پوتین یادآوری کرد.

دنیس ساسو نگسو، رئیس‌جمهور کنگو، در سخنرانی خود خطاب به شرکت‌کنندگان در دومین روز اجلاس همکاری­‌های آفریقا و روسیه در شهر سن پترزبورگ گفت: «طرح صلح پیشنهادی آفریقا باید مورد توجه دقیق قرار گیرد و نباید دست‌کم گرفته شود. ما بار دیگر یادآوری می‌کنیم که خواستار احیای صلح در اروپا هستیم.»

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، نیز از روسیه خواست توافق بین­‌المللی صادرات غله اوکراین از مسیر دریای سیاه را تمدید کند.

 سیسی که کشورش یکی از خریداران اصلی غلات صادراتی از مسیر دریای سیاه است افزود: «احیای این توافق حیاتی است.»

ولادیمیر پوتین در سخنانش بار دیگر مدعی شد که «افزایش بهای مواد غذایی در جهان نتیجه سیاست اشتباه غرب است و به قبل از شروع جنگ در اوکراین برمی‌گردد».

او ادعا کرد که مسکو توافق بین‌­المللی صادرات غلات را تمدید نکرد چون غلات صادراتی به کشورهای فقیر نمی‌رسید و غرب شروط روسیه را که بخشی از توافق دو جانبه بود اجرا نمی‌کرد.

روسیه پس از خروج از این توافق حملات موشکی به انبارها و بندرهای صادرات غله اوکراین را تشدید کرده است.

تحت تاثیر این عوامل بهای غلات و مواد غذایی افزایش یافته است و دولت اوکراین و حامیان غربی آن روسیه را به سوء­استفاده از غذا به عنوان یک ابزار جنگی متهم کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین تلاش می‌کند از اجلاس همکاری آفریقا و روسیه در شهر سن‌پترزبورگ برای تقویت مناسبات مسکو با کشورهای آفریقایی استفاده کند و وعده داد که روسیه تجارت و سرمایه‌گذاری در این کشورها را افزایش خواهد داد.

او پنجشنبه در اولين روز اين اجلاس وعده داد که روسیه در ماه­‌های آینده به شش کشور آفريقايی غلات رایگان خواهد داد.

 پوتین روز جمعه در سخنان خود گفت مسکو به طرح صلح پیشنهادی کشورهای آفریقایی احترام می‌گذارد و در حال بررسی دقیق آن است.

دولت روسیه همواره ادعا کرده که برای مذاکره آماده است ولی هر مذاکره­‌ای باید «واقعیات جدید» را در نظر بگیرد. منظور مسکو از این شرط، پذیرش اشغال حدود بیست درصد از خاک اوکراین و الحاق چهار استان این کشور به روسیه است.

دولت و رئیس‌جمهور اوکراین تاکید کرده‌اند با هر توافقی که به اشغال خاک این کشور توسط روسیه ادامه دهد مخالف هستند.

رئیس‌جمهور روسیه افزود که در ماه­‌های آینده صادرات غله روسیه به کشورهای آفریقایی افزایش خواهد یافت و مسکو هزینه حمل‌ونقل این محموله‌ها را پرداخت خواهد کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر