سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۴۴۲۳۰
جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵

فکرشهر: مدت‌ها پیش از این که گونه ما انسان‌های امروزی یا به اصطلاح «انسان‌های خردمند» از آفریقا خارج شوند، گونه‌های اولیه انسان نیز به سایر نقاط جهان مهاجرت کرده بودند. هرچند، این پراکندگی گاهی اوقات با سختی‌های شدید همراه شده بود.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، خبرگزاری رویترز، پژوهشگران روز پنجشنبه شواهدی از یک رویداد یخبندان عظیم اقیانوس اطلس شمالی، که حدود ۱.۱ میلیون سال پیش رخ داده بود و تقریباً ۴ هزار سال به طول انجامید، را ارائه دادند که بر اساس آن به نظر می‌رسد کل جمعیت انسان‌های کهنی که در اروپا سکنی گزیده بودند را از بین برد.

بنا بر فسیل‌های یافت شده در اسپانیا، گمان می‌رود که این گونه «هومو ارکتوس» یا «انسان راست‌قامت» بوده است، که عموماً اولین عضو از اجداد انسان‌های تکامل‌یافته‌ای‌ محسوب می‌شوند که فراتر از آفریقا گسترش یافتند.

این گونه اولین گونه از انسان‌تباران بود که از نظر تناسبات اندام مانند ما انسان‌های امروزی بود و در ساختن ابزار‌های سنگی نو‌آوری کرد.

به نظر می رسد که سرمایش زمین در این فاصله زمان - که از نظر شدت با عصرهای یخبندان اخیر قابل مقایسه است - اروپا را از منابع غذایی برای انسان‌هایی که «شکارچی-گردآورنده» بودند محروم کرده بود.

به گفته پژوهشگران، انسان راست‌قامت بدون داشتن عایق چربی در بدن احتمالاً تحمل سرما را نداشته و تهیه لباس و سرپناه مناسب و مواد لازم برای روشن کردن آتش نیز برایش حتماً کاری چالش برانگیز بوده است.

هنوز مشخص نیست که چه تعداد از انسان‌های راست‌قامت در این رویداد انقراض منطقه‌ای جان باختند.

کریس استرینگر، انسان‌شناس از موزه تاریخ طبیعی لندن و یکی از نویسندگان این پژوهش، گفت: «ما نظریه محکمی از تعداد جمعیت نداریم، اما مطمئناً با استانداردهای امروزی کم بوده است - احتمالاً فوقش ده‌ها هزار نفر در سراسر اروپا.»

اکسل تیمرمن، فیزیکدان اقلیمی از دانشگاه ملی پوسان در کره جنوبی و یکی دیگر از نویسندگان این پژوهش، گفت: «این مطالعه بینش‌هایی را در مورد نخستین آسیب‌پذیری گونه‌ انسان‌های اولیه در برابر تغییرات محیطی و این که چگونگه با افزایش تنش‌های آب و هوایی سرد و یخبندان سازگار شدند را ارائه می‌دهد.»

نتایج این مطالعه روز پنجشنبه ۱۹ مرداد در ژورنال علمی «ساینس» منتشر شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر