جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۴۲۹۶
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰

فکرشهر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: با وجود واگذاری ۸۵ هزار هکتار زمین برای اجرای طرح‌های صنعتی در این استان؛ صنایع مستقر در جنوب نسبت به اجرای تعهدات خود در زمینه توسعه فضای سبز شانه خالی می‌کنند.

به گزارش فکرشهر، عبدالحسین گرشاسبی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: عمل نکردن صنایع به تعهدات خود در خصوص ایجاد فضای سبز در محیط پیرامونی بعنوان ظرفیتی قانونی به شمار می‌رود که در استان بوشهر این ظرفیت برزمین مانده است.

وی افزود: براساس قانون صاحبان صنایع، شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی‌های مستقر در استان که کم هم نیستند باید در ۲۵ درصد زمینی که دریافت کرده‌اند که در استان بوشهر معادل حدود ۲۲ هزار هکتار است اقدام به نهال‌کاری کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر ادامه داد: با وجود برگزاری جلسه‌های متعدد و قول‌های داده شده اما تاکنون اقدام عملی دیده نشده و این افراد باید از این فرصت استفاده کنند.

وی گفت: آلایندگی‌های ناشی از استقرار صنایع در جنوب استان با هیچ فیلتری مگر توسعه فضای سبز و ترسیب کربن امکان پذیر نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اضافه کرد: ۴۶ هزار هکتار از زمین‌های واگذار شده به صنایع در اختیار منطقه ویژه پارس جنوبی قرار دارد که مطابق تفاهم‌نامه سال ۹۶ منابع طبیعی و آبخیزداری با این سازمان باید یک هزار و یکصد هکتار از این زمین‌ها به فضای سبز و جنگل‌کاری اختصاص یابد که بعد از گذشت هفت سال هنوز عملیاتی نشده است.

کاشت یک میلیون و ۶۷۰ اصله نهال در استان بوشهر

گرشاسبی با اشاره به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله درخت گفت: در زمان حاضر تنها ۲۰ درصد کار در زمینه اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در استان بوشهر اجرا شده و ۷۰ درصد کار شامل حفر گودال، استقرار و آبیاری گیاه و مراقبت از گیاه تا سه سال باقی مانده که باید انجام شود.

وی ادامه داد: مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری به تنهایی توان اجرای این طرح مهم و حیاتی را ندارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: براساس فرامین رهبر معظم انقلاب و دستور رئیس جمهور طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ و منابع طبیعی و آبخیزداری نیز مکلف به اجرای آن در مدت چهار سال (۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ ) شد.

وی با بیان اینکه براساس این طرح سالانه باید ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور تولید و کاشت شود یادآور شد: سهم استان بوشهر از این طرح کاشت کاشت ۱۶ میلیون درخت در مدت چهار سال است که تاکنون یک میلیون و ۶۷۰ اصله نهال در استان تولید شده است.

گرشاسبی ادامه داد: با توجه به اینکه طرح کاشت یک میلیارد درخت با تکیه و با استفاده از ظرفیت مردم، دستگاه‌های اجرایی، نهادها، سازمان‌های مردم نهاد، بخش غیر دولتی و خصوصی تعریف و ابلاغ شده صاحبان صنایع نفت و گاز می‌توانند نقش بسزایی در اجرای این طرح داشته باشند.

وی با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی انجام شده استان بوشهر باید سالانه سه میلیون اصله نهال تولید و نسبت به کاشت چهار میلیون اصله نهال اقدام شود گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده یک میلیون اصاله نهال باید با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و نهالستان‌های غیر دولتی محقق شود.

گرشاسبی گفت: بیشتر این نهال‌ها در راستای توسعه زراعت چوب، احیا و غنی سازی جنگل‌هایی که دچار تخریب شده‌اند، توسعه فضاهای سبز اطراف شهرها و روستاها و در بحث بیابانزدای و جنگل‌کاری تعریف شده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار عرصه برای کاشت نهال در استان بوشهر شناسایی شده که ۱۲هزار و ۵۰۰ هکتار از این عرصه برای کاشت درختان حرا (مانگرو) و ۱۴ هزار هکتار از این عرصه نیز غیرساحلی هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: در همین ارتباط قرار است در مدت یک ماه پنج هزار کیلوگرم بذر حرا در جنگل‌های حرای این استان که از سواحل عسلویه ( نایبند) آغاز و تا گناوه و دیلم ادامه دارد بذر تهیه و در نهالستان های استان تولید نهال انجام شود.

وی تاکید کرد: درخت حرا پس از کاشت در زمین‌های ساحلی و جزر و مدی نیاز به مراقبت ندارد و می‌تواند با استفاده از آب شور دریا مراحل رشد و سازگاری خود را طی کند.

به گفته گرشاسبی با توجه به شرایط گرم و خشک و خشکسالی‌هایی که ممکن است حادث شود تلاش می‌شود بیشترین توان خود را بر گسترش جنگل‌های حرا در استان متمرکز کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر