پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۴۴۹۲۹
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱

فکرشهر: امروز برخی نقاط کشور شاهد خیزش گرد و خاک بودند. حتی برخی شهرهای شمالی نیز در اتفاقی بی سابقه شاهد ریزگرها بودند.

شهرستان درگز

به گزارش فکرشهر از ایسنا، کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: در شهرستان درگز شاهد طوفان گردوخاک و وزش باد شدید هستیم. 

وی اظهارداشت: وقوع توفان گرد و خاک و ریزگردها از کشور همسایه امروز شنبه هوای شهرستان درگز را غبار آلود کرده است به طوری که گفته می‌شود دید افقی رانندگان در جاده مرزی و ترانزیتی لطف‌آباد ـ درگز را محدود شده است.

وی افزود: حوالی ساعت 10 و 30 دقیقه امروز سرعت وزش باد در شهرستان درگز به 58 کیلومتر در ساعت رسید.

 مشهد

سازمان هواشناسی خراسان رضوی نیز اعلام کرد: در مشهد هجوم گردوغبار آغاز شده و انتظار داریم تا پایان شب روند افزایشی ادامه پیدا کند. 

گلستان

تهدید ورود ریزگردها به گلستان در چهارمین روز شهریور امسال عملی شد و پراکنده‌شدن گرد و غبار در شهرهای گوناگون استان از جمله گرگان، مردم را با این پدیده نامیمون طبیعی آشناترکرد.

بروز این پدیده به حدی است که در برخی مناطق شعاع دید کاهش یافته و تردد برای خودروها در برخی مسیرها دشوار شده است.

مازندران

کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی مازندران با اشاره به ورود ریزگردها به این استان گفت که به‌علت الودگی هوای ناشی از ورود ریزگردها از ترکمنستان به این خطه شمالی، دید افقی در مناطق شرق این استان اکنون به ۵۰۰ متر کاهش یافته است.

سیدابراهیم تاکامی با اشاره به منشا این آلودگی و وجود ریزگردها در ترکمنستان، افزود: ورود ریزگردها به مازندران باعث کاهش دید افقی ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر در شهرهای گلوگاه، بهشهر و دشت نظیر شده است.

وی با اشاره به تداوم ناپایداری‌های در چند روز آینده در استان، پیش‌بینی کرد که در ساعات بعدازظهر امروز با افزایش ابرناکی آسمان و بارش متناوب باران، ریزگردها فروکش و این آلودگی جوی نیز تا حد زیادی از بین برود.

کرج

 وزش گرد و غبار شدید، هوای کرج را در وضعیت خطرناک قرار داد.

با توجه به وزش باد و گرد و غبار ناشی از آن، شاخص آلودگی هوای کرج در مرز قهوه ای قرار گرفت.

بر اساس آخرین شاخص های سنجش آلودگی هوا، در ساعت 20 امروز چهارم شهریورماه، شاخص آلودگی هوا در شهر کرج 467 پی‌پی‌ام است.

این در حالی است که در محدوده مرکزی شهر کرج ایستگاه فرهنگسرا این شاخص به 500 پی‌پی‌ام رسیده است.

بر اساس رنگ‌بندی اعلام شده از سوی سازمان هواشناسی، آلودگی هوای کرج در حال حاضر به رنگ قهوه‌ای یعنی بسیار خطرناک رسیده است.

توفان گرد و خاک حرکت قطار مشهد-سرخس را لغو کرد

مدیر پایانه ریلی سرخس گفت: قطار مسافربری ساعت ۱۸ و ۵۵ دقیقه مشهد-سرخس به دلیل توفان خاک و ماسه در طول این خطوط ریلی و عدم دید کافی لغو شد.

حمیدرضا قادری  افزود: در پی لغو این قطار برنامه ای، حرکت قطار سرخس به مشهد فردا صبح ساعت پنج و پنج دقیقه نیز انجام نخواهد شد.

هشدارهای ایمنی

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه وضعیت جوی کنونی که با گرد و خاک و ریزگردها همراه است برای بیماران قلبی و تنفسی آسیب جدی دارد که تا حد ممکن از منزل خارج نشوند، خطاب به هموطنان هشدار داد: تا زمان کامل فروکش کردن ریزگردها از ماسک استفاده کرده و توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

گفتنی است که چندی پیش نیز در پی وقوع طوفان و ریزگرد در منطقه سیستان ۸۰۰ تن به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر