فکرشهر: محمود سریعالقلم در تازهترین یادداشت خود، 30 ویژگی یک استاد دانشگاه را بیان کرده است.
\n\n
به گزارش فکرشهر و به نقل از سایت «سریعالقلم»، در یادداشت استاد دانشگاه شهید بهشتی، این 30 ویژگی به شرح زیر آمده است:
\n\n
\n۱- حداقل ۸۰ درصد وقت کاری او، صرف تدریس، تحقیق، مراکز تحقیقاتی و کنفرانسهای علمی شود؛
\n\n
\n۲- خود را در معرض دیدگاههای گوناگون قرار دهد؛
\n\n
\n۳- تفاوت میان توجیه کردن و استدلال کردن را بداند؛
\n\n
\n۴- تفاوت میان تبلیغ کردن و استدلال کردن را بداند؛
\n\n
\n۵- در جریان مباحث و گفتمانهای رشته خود در سطح بینالمللی قرار داشته باشد؛
\n\n
\n۶- حداقل روزی چهار ساعت مطالعه کند؛
\n\n
\n۷- از مریدپروری پرهیز کند؛
\n\n
\n۸- برای تبلیغ شخص خود، برنامهریزی نکند؛
\n\n
\n۹- مبلّغ افراد نباشد؛ بلکه بسط دهندۀ منطق و استدلال باشد؛
\n\n
\n۱۰- دانشجو و مخاطب از نقد افکار او، احساس امنیت کامل کند؛
\n\n
\n۱۱- روش تدریس او باعث فکر کردن بیشتر توسط دانشجویان و مخاطبان شود؛
\n\n
\n۱۲- اگر از متون او نقد عالمانهای شد، تشکر کرده و پاسخ دهد؛
\n\n
\n۱۳- اگر به نظریهای متفاوتی رسید، بگوید قبلاً اشتباه کردم و خود را اصلاح کند؛
\n\n
\n۱۴- نظریهپرداز صِرف نباشد؛ برای بهبود وضع جامعه راه حل ارائه دهد؛
\n\n
\n۱۵- آنقدر بیخوابی و زحمت بکشد تا نسبت به نظریهپردازی خود، اطمینان پیدا کند؛
\n\n
\n۱۶- ضمن کار علمی، با منِ انضمامی خود مبارزه کند؛
\n\n
\n۱۷- متانت گفتاری و رفتاری را در هر شرایطی حفظ کند؛
\n\n
\n۱۸- در بحث و مناظره، عصبانی نشود، بیاحترامی نکند، صدای خود را بالا نبرد و از القاب استفاده نکند؛
\n\n
\n۱۹- استقلال فکری خود را در شرایط متفاوت اجتماعی و سیاسی حفظ کند؛
\n\n
\n۲۰- دانشجوی قوی را تقدیر و دانشجوی ضعیف را تشویق کند؛
\n\n
\n۲۱- با همقطاران خود در سطح بینالمللی در ارتباط باشد؛
\n\n
\n۲۲- حداقل به یک زبان خارجی مسلط باشد؛
\n\n
\n۲۳- ۹۰ درصد کار علمی و تحقیقاتی او به صورت نوشتن و متن باشد؛
\n\n
\n۲۴- از همکاران خود بدگویی نکند؛
\n\n
\n۲۵- یک کتاب تأثیرگذار و ماندنی در رشتۀ خود تولید کند؛
\n\n
\n۲۶- بنیانهای فلسفی متون و افکار او با نهایت دقت پرورانده شده باشند؛
\n\n
\n۲۷- برای روشنگری، بعضاً با رسانهها مصاحبه کند؛
\n\n
\n۲۸- از مراکز قدرت فاصله بگیرد تا بتواند بدون ملاحظه، نتایج فکر و تحقیقات خود را به جامعه علمی و شهروندان عرضه کند؛
\n\n
\n۲۹- سراغ صاحبان منصب نرود؛ اگر برای جامعه و بسط علم مفید بود، دعوت بعضی از آنها را بپذیرد؛
\n\n
\n۳۰- کسی که بعضاً به دانشگاه سر میزند، به معنای دقیق علمی کلمه نمیتواند استاد دانشگاه باشد.
\n