يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
فکرشهر: محمود سریع‌القلم در تازه‌ترین یادداشت خود، 30 ویژگی یک استاد دانشگاه را بیان کرده است. \n\nبه گزارش فکرشهر و به نقل از سایت «سریع‌القلم»، در یادداشت استاد دانشگاه شهید بهشتی، این 30 ویژگی به شرح زیر آمده است: \n\n\n۱- حداقل ۸۰ درصد وقت کاری او، صرف تدریس، تحقیق، مراکز تحقیقاتی و کنفرانس‌های علمی شود؛ \n\n\n۲- خود را در معرض دیدگاه‌های گوناگون قرار دهد؛ \n\n\n۳- تفاوت میان توجیه کردن و استدلال کردن را بداند؛ \n\n\n۴- تفاوت میان تبلیغ کردن و استدلال کردن را بداند؛ 
کد خبر: ۱۴۸۴۰
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۶

فکرشهر: محمود سریع‌القلم در تازه‌ترین یادداشت خود، 30 ویژگی یک استاد دانشگاه را بیان کرده است. 

\n\n

به گزارش فکرشهر و به نقل از سایت «سریع‌القلم»، در یادداشت استاد دانشگاه شهید بهشتی، این 30 ویژگی به شرح زیر آمده است: 

\n\n

\n۱- حداقل ۸۰ درصد وقت کاری او، صرف تدریس، تحقیق، مراکز تحقیقاتی و کنفرانس‌های علمی شود؛ 

\n\n

\n۲- خود را در معرض دیدگاه‌های گوناگون قرار دهد؛ 

\n\n

\n۳- تفاوت میان توجیه کردن و استدلال کردن را بداند؛ 

\n\n

\n۴- تفاوت میان تبلیغ کردن و استدلال کردن را بداند؛ 

\n\n

\n۵- در جریان مباحث و گفتمان‌های رشته خود در سطح بین‌المللی قرار داشته باشد؛ 

\n\n

\n۶- حداقل روزی چهار ساعت مطالعه کند؛ 

\n\n

\n۷- از مریدپروری پرهیز کند؛ 

\n\n

\n۸- برای تبلیغ شخص خود، برنامه‌ریزی نکند؛ 

\n\n

\n۹- مبلّغ افراد نباشد؛ بلکه بسط دهندۀ منطق و استدلال باشد؛ 

\n\n

\n۱۰- دانشجو و مخاطب از نقد افکار او، احساس امنیت کامل کند؛ 

\n\n

\n۱۱- روش تدریس او باعث فکر کردن بیشتر توسط دانشجویان و مخاطبان شود؛ 

\n\n

\n۱۲- اگر از متون او نقد عالمانه‌ای شد، تشکر کرده و پاسخ دهد؛ 

\n\n

\n۱۳- اگر به نظریه‌ای متفاوتی رسید، بگوید قبلاً اشتباه کردم و خود را اصلاح کند؛ 

\n\n

\n۱۴- نظریه‌پرداز صِرف نباشد؛ برای بهبود وضع جامعه راه حل ارائه دهد؛ 

\n\n

\n۱۵- آنقدر بی‌خوابی و زحمت بکشد تا نسبت به نظریه‌پردازی خود، اطمینان پیدا کند؛ 

\n\n

\n۱۶- ضمن کار علمی، با منِ انضمامی خود مبارزه کند؛ 

\n\n

\n۱۷- متانت گفتاری و رفتاری را در هر شرایطی حفظ کند؛ 

\n\n

\n۱۸- در بحث و مناظره، عصبانی نشود، بی‌احترامی نکند، صدای خود را بالا نبرد و از القاب استفاده نکند؛ 

\n\n

\n۱۹- استقلال فکری خود را در شرایط متفاوت اجتماعی و سیاسی حفظ کند؛ 

\n\n

\n۲۰- دانشجوی قوی را تقدیر و دانشجوی ضعیف را تشویق کند؛ 

\n\n

\n۲۱- با هم‌قطاران خود در سطح بین‌المللی در ارتباط باشد؛ 

\n\n

\n۲۲- حداقل به یک زبان خارجی مسلط باشد؛ 

\n\n

\n۲۳- ۹۰ درصد کار علمی و تحقیقاتی او به صورت نوشتن و متن باشد؛ 

\n\n

\n۲۴- از همکاران خود بدگویی نکند؛ 

\n\n

\n۲۵- یک کتاب تأثیرگذار و ماندنی در رشتۀ خود تولید کند؛ 

\n\n

\n۲۶- بنیان‌های فلسفی متون و افکار او با نهایت دقت پرورانده شده باشند؛ 

\n\n

\n۲۷- برای روشنگری، بعضاً با رسانه‌ها مصاحبه کند؛ 

\n\n

\n۲۸- از مراکز قدرت فاصله بگیرد تا بتواند بدون ملاحظه، نتایج فکر و تحقیقات خود را به جامعه علمی و شهروندان عرضه کند؛ 

\n\n

\n۲۹- سراغ صاحبان منصب نرود؛ اگر برای جامعه و بسط علم مفید بود، دعوت بعضی از آن‌ها را بپذیرد؛ 

\n\n

\n۳۰- کسی که بعضاً به دانشگاه سر می‌زند، به معنای دقیق علمی کلمه نمی‌تواند استاد دانشگاه باشد. 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر