سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: بیماری های قلبی- عروقی به عنوان اولین علت مرگ در دنیا، ایران و استان بوشهر محسوب می شوند.
کد خبر: ۱۵۱۵۸
سه‌شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵

فکرشهر: بیماری های قلبی- عروقی به عنوان اولین علت مرگ در دنیا، ایران و استان بوشهر محسوب می شوند.

\n\n

به گزارش فکرشهر، شبکه بهداشت و درمان دشتستان، در ادامه نوشت: آخرین یكشنبه ماه سپتامبر میلادی، هر ساله "روز جهانی قلب" نام دارد که امسال مصادف است با 5 مهر ماه 1394. البته این نامگذاری ربطی به ولنتاین ندارد، بلكه تنها به سلامت قلب می‌اندیشد. فرقی ندارد شاعر باشید و قلب را مركز عواطف و احساسات بدانید، یا پزشك باشید و به آن به چشم تلمبه‌ای گوشتی بدون احساس ‌بنگرید، آنچه در نگاه همه مشترك است زندگی است.
\nهمه قلب را منشا زندگی می‌دانند و تپش‌های آن را گرامی می‌دارند. تلمبه‌ای عضلانی كه در سینه قرار دارد و بزرگی آن به اندازه مشت انسان است و وزنش كمتر از یك قوطی نوشابه كه روزانه 100 هزار بار می‌تپد و به طور مداوم در حال كار كردن و تلمبه زدن است، اما آنقدر مهم است كه نه تنها یك روز در سال، بلكه باید همه سال به آن اندیشید.
\nبیماری های قلبی-عروقی به عنوان اولین علت مرگ در دنیا، ایران و استان بوشهر محسوب می شوند. در حال حاضر، این بیماری ها سبب 3/17 میلیون مرگ در سال (در دنیا) که هر سال در حال افزایش نیز هستند و انتظار می رود تا سال 2030، هر ساله 23 میلیون نفر به علت بیماری های قلبی عروقی فوت کنند. در شهرستان دشتستان نیز در سال 1393، بیماری های قلبی عروقی با 7/34 درصد رتبه اول علت مرگ را به خود اختصاص داده اند.
\nآنچه بسیار مهم‌ است، اطلاعات لازم قبل از بیماری است كه به پیشگیری كمك می‌كند. مردم باید بدانند و آگاه باشند از 25 سالگی به بعد باید به منظور بررسی فاكتورهای مهم، تحت آزمایش خون قرار گیرند. باید بدانند چربی خون بالا چه تبعات ناخوشایندی را در پی دارد. باید آگاه باشند اگر دچار درد قفسه سینه شدند، به راحتی از كنارش نگذرند و به پزشك مراجعه كنند. باید مطلع باشند اگر در فامیلشان سابقه بیماری قلبی وجود دارد، بیشتر در معرض خطر هستند. باید آگاه باشند سیگار كشیدن واقعا خطر مشكلات قلبی را افزایش می‌دهد. باید بدانند رژیم غذایی پرچرب، سلامت قلب و عروق آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد. 
\n. با آگاهی از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی، می‌توان میزان خطر احتمالی را تا حد امکان کاهش داد.
\nبصضی عوامل خطر، قابل اصلاح و یا قابل درمان نمیباشند: جنس بیمار، افزایش سن، سابقه خانوادگی، ژنتیک، قومیت و نژاد 
\nعوامل خطر عمده‌ای که قابل کنترل، اصلاح و یا درمان هستند عبارتند از: استرس، کلسترول بالا، فشارخون‌بالا، چاقی و افزایش وزن، عدم فعالیت جسمانی، بیماری دیابت (قند خون)، سیگار (حتی تماس با دود سیگار در افراد غیرسیگاری موجب افزایش میزان بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌گردد).
\nبیماری قلبی معمولا قابل پیشگیری است. پیروی از روش زندگی سالم، خیلی پیچیده نیست و نیاز به سخت گیری هم ندارد كافی است این عادت ها را وارد زندگی خود كنید و از زندگی سالم تر در آینده لذت ببرید.
\nسیگار نكشید: اگر سیگار می كشید، آن را كنار بگذارید. مصرف سیگار به هر میزان كه باشد، زیانبار است. كسانی كه در معرض دود سیگار نیز قرار می گیرند، زیان خواهند دید.
\nورزش، ورزش، ورزش: پیاده روی ساده ترین و باصرفه ترین ورزش است. ورزش منظم با افزایش جریان خون قلب، تقویت انقباضات عضلانی و افزایش میزان برون ده قلب با صرف نیروی كمتر می تواند به پیشگیری از بیماری قلب كمك كند.
\nخوب و درست بخورید: یك رژیم غذایی مناسب و دوستدار قلب را انتخاب كنید. خوردن غذاهای سرشار از میوه، سبزی، حبوبات كامل و لبنیات كم چرب می تواند به حفاظت از قلب شما كمك كند.
\nوزن خود را در حد مناسب حفظ كنید: اضافه وزن می تواند منجر به شرایطی شود كه خطر بیماری های قلبی را در شما زیاد كند؛ مثل بالا رفتن فشارخون، افزایش كلسترول و دیابت.
\nبه طور كلی، مردانی كه دور كمر آنها بیشتر از ۱۲۰ Cm و زنانی كه دور كمر آنها بیش از ۱۰۵ Cm باشد، اضافه وزن دارند.
\nبه طور مرتب سلامت خود را بررسی كنید: فشارخون و كلسترول بالا می تواند به سیستم قلبی عروقی از جمله قلب صدمه بزند اما بدون آزمایش خون و اندازه گیری فشارخون، نخواهید دانست كلسترول و فشارخون تان بالاست یا نه. غربالگری منظم (آزمایش پیش از ابتلا به بیماری) می تواند شما را از این شرایط آگاه كرده، هشدار اولیه برای مراقبت بیشتر باشد.
\nبه دلیل آمار بالای بیماری های قلبی عروقی در سطح شهرستان،شبکه بهداشت و درمان شهرستان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر "مرکز قلب سالم" را با هدف شناسایی بیماران قلبی عروقی و پیشگیری از این بیماری راه اندازی نموده است. تمامی افراد بالای 30 سال، در این مرکز خدماتی همچون اندازه گیری فشارخون، BMI(شاخص توده بدنی)، چاقی شکمی، انجام آزمایشات و همچنین پیش بینی برآورد خطر ده ساله بیماری های قلبی را به صورت رایگان بهره مند خواهند شد.

\n\n

                 پس علیرغم تمام پیشرفت ها ، هنوز هم پیشگیری بهتر از درمان است.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر