دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر:
فکرشهر: هشتم مهر هر سال برابر سی ام سپتامبر، «روز جهانی ناشنوایان» نام گذاری شده است. هدف از این نام گذاری، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته هایی از زبان اشاره و آگاهی سیاست مداران و همچنین عموم مردم از مشکلاتی است که این قشر با آن رو به رو هستند.
کد خبر: ۱۵۲۳۷
پنجشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۹

فکرشهر: هشتم مهر هر سال برابر سی ام سپتامبر، «روز جهانی ناشنوایان» نام گذاری شده است. هدف از این نام گذاری، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته هایی از زبان اشاره و آگاهی سیاست مداران و همچنین عموم مردم از مشکلاتی است که این قشر با آن رو به رو هستند.

\n\n

شنوایی یکی از حواس برتر انسان است . محروم بودن از حس شنوایی فقط به مفهوم نشنیدن صدا نیست، بلکه ماحصل این محرومیت ، موجب عدم دستیابی به بسیاری از تجربیات مفید و امید بخش زندگی فردی و اجتماعی می شود تا جایی که ممکن است فرد را از مسیر موفقیت دور نماید  . توجه به این مسئله ، که صحبت کردن امری اکتسابی است وانسان از راه شنیدن، زبان محیط اطراف خود رافرا گرفته و سپس قادر به تکلم می گردد، اهمیت ویژه این حس را نشان می دهد . 

\n\n

در اهمیت حس شنوایی، این گفته هِلِن کِلِر، گویاتر از هر سخنی است. او که با وجود نابینایی و ناشنوایی، یکی از موفق ترین افراد استثنایی است، می گوید:«اگر این فرصت به من داده می شد که یکی از دو حس خود را بازیابم، ترجیح می دادم نابینا بمانم، ولی بشنوم».

\n\n

خدا در قرآن می فرماید: 
\n«بگو: اگر خداوند شنوایی و دیدگان شما را بگیرد و بر دل هایتان مهر بزند، کدام معبود آن را به شما پس می دهد؟» شکرانه این نعمت، بهره گیری خداپسندانه و مسئولانه از آن است، چنان که در یکی از دعاها، خواسته بندگان از خداوند این است: «پروردگارا! ما را از گوش ها، چشم ها و نیروهایمان بهره مند گردان».

\n\n

  خانواده و اجتماع با پذیرش واقع بینانه مشکل فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و توانایی های او یاری اش دهند. وضعیت مطلوب برای ناشنوا، استفاده از موقعیت های در دست رس افراد عادی است. وظیفه اصلی در تربیت کودک ناشنوا و کمک به رشد او، بر عهده خانواده است. باید وضعیت واقعی کودک را پذیرفت و بهترین کار را برای کمک به وی انجام داد. پذیرش فرد ناشنوا از طرف خانواده، اجتماع و شناخت تفاوت های او و کنار آمدن با آن، نیازمند عشق، علاقه، صبر، حوصله و برخورد منطقی است.

\n\n

ناشنوایان و كم شنوایان در كارهاى فیزیكى مثل نقاشى، طراحى، امور هنرى، كارهاى فنى و ورزش شبیه به بقیه مردم عادى هستند. عمده ترین توانایى ناشنوایان در كارهاى یدى و مهارت هاى ورزشى است و آن چیزى كه این افراد را همانند افراد عادى مى سازد تربیت بدنى و رشته هاى ورزشى آنان است.

\n\n

ممکن است گفته شود كه ناشنوایى در فرآیند توسعه و شكل گیرى هوش تأثیر منفى دارد، اما این بدان معنى نیست كه آنها نمى توانند به طور عادى در جامعه زندگى، تلاش و ورزش كنند ولى باید توقع از آنها به اندازه باشد.

\n\n

ناشنوایان در پرورش و تفسیر موضوعات ناتوان هستند اما از لحاظ ورزشى بیش از مطالب و موضوعات دیگر به افراد جامعه نزدیكند.

\n\n

*روانشناس بالینی

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر