سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
فکرشهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: با آغاز عملیات برداشتن جاده کنار گذر پل ولایت در خور ( آبراه دریایی ) بستاتین در شهرستان عسلویه این استان که به عنوان ریه جنگل های حرای پارک ملی دریایی نای بند عمل می کند، این جنگل ها دوباره نفس کشیدند.به گزارش فکرشهر، روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیسا استان بوشهر روز سه شنبه به نقل از حسین دلشب افزود: جنگل حرای نای بند آخرین محدوده پراکنش طبیعی و وسیع حرا در کشور است.وی اضافه کرد: این جنگل ها تنها منطقه گردشگری قابل دسترس برای همگان درشهرستان صنعتی عسلویه است که روزانه مورد بازدید عموم مردم و گردشگران قرار می گیرد.
کد خبر: ۱۵۵۴
سه‌شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۶

فکرشهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: با آغاز عملیات برداشتن جاده کنار گذر پل ولایت در خور ( آبراه دریایی ) بستاتین در شهرستان عسلویه این استان که به عنوان ریه جنگل های حرای پارک ملی دریایی نای بند عمل می کند، این جنگل ها دوباره نفس کشیدند.

به گزارش فکرشهر، روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیسا استان بوشهر روز سه شنبه به نقل از حسین دلشب افزود: جنگل حرای نای بند آخرین محدوده پراکنش طبیعی و وسیع حرا در کشور است.

وی اضافه کرد: این جنگل ها تنها منطقه گردشگری قابل دسترس برای همگان درشهرستان صنعتی عسلویه است که روزانه مورد بازدید عموم مردم و گردشگران قرار می گیرد.

دلشب یادآورشد: درسال های اخیر به دلیل جاده سازی، محدود شدن ورودی های جزر و مدی دریا به خور، فعالیت های گسترده صنعتی و به تبع آن آلودگی های تخلیه شده به دریا جنگل حرا دچار آسیب های شدیدی شده طوری که بخش اعظم جنگل حرای نایبند درخور بساتین خشکیده و عمق این خور به دلیل رسوب گذاری به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهارکرد: برای نجات خور بساتین و تبادل آب دریا حین جزر و مد در سفر پربرکت مقام معظم رهبری به شهرستان عسلویه مصوب شد برای کاهش اثرات زیست محیطی جاده احداث شده عسلویه – بساتین، روی دهانه این خور پل احداث شود.

وی گفت: برای ساخت این پل بناچار باید کنارگذر احداث می شد و تبادل جریان بوسیله لوله های بتنی کار گذاشته شده در زیر آن صورت می گرفت که این مساله تاثیرات نامطلوبی بر جای می گذاشت.

دلشب افزود: احداث پل (ولایت) آغاز و با وجود مشکلات بسیار زیاد به پایان رسید اما کنارگذر که در تعهدات مجریان بود جمع آوری نشد.

وی یادآورشد: در گذشته پیگیری های متعددی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه و پارک ملی دریایی نای بند صورت گرفته و نشست هایی با اداره راه و شهرسازی، فرمانداری و استانداری برگزار شد اما به دلیل تامین نشدن اعتبار مالی این مهم تحقق نیافت.

دلشب ادامه داد: در حالی که وجود کنار گذر مانند سدی در مقابل جریان حیاتی جزر و مدی ایستاده بود و خطری بزرگ برای آینده درختان حرا به شمار می رفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: با پیگیری های موثر درسال جاری جدید موضوع درسطح استان به سرانجام رسید و عملیات اجرایی برداشت ˈکنار گذرˈ پل ولایت انجام شده و در روز های آتی به اتمام می رسد و امید است جنگل حرا دوباره بازیابی و احیا شود.

رییس اداره محیط زیست شهرستان عسلویه و پارک ملی دریایی نای بند نیز گفت: درختان حرا سازگار یافته با آب دریا و استقرار یافته درساحل یکی از زیستگاه های حساس، تغییر پذیر و نادراست که ازشرایط طبیعی و انسان تاثیر می پذیرد.

مصطفی موذنی افزود: هر گونه تغییر در این زیستگاه ها می تواند به نابودی آن بیانجامد.

وی ادامه داد: جنگل حرای نایبند دستخوش تغییرات شدیدی بواسطه فعالیت هایی انسانی شده است که باید در یک طرح جامع مورد بررسی قرار گرفته و تدوین برنامه جامع مدیریتی آن در دستور کار قرار گیرد.

موذنی اضافه کرد: هرچند احیای زیستگاه های نابود شده کاری بسیار مشکل و پرهزینه خواهد بود اما اجرای آن ضروری است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر