پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: سال های 84 تا 92، دوران بازسازی دوم است/دانشگاه و دانشجو موتور محرکه جامعه است/ اصلاحات و تشکل های دانشجویی باید وجود داشته باشند/ فرار مغزها یکی از...
کد خبر: ۱۵۸۴۳
سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷

فکرشهر: یک فعال اصلاح طلب گفت: اگر امروز بعد از دو سال مذاکره با قلدران جهانی توانستیم با سرافرازی و اعتماد به نفس کار را پیش ببریم و تحریمها را لغو کنیم به دلیل مقاومت ملی مردم در دوران دفاع مقدس است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، مصطفی معین در همایش «دانشجو و اصلاحات اجتماعی» در دانشگاه خلیج فارس بوشهردر جمع دانشجویان افزود: غیرت مردم ایران و جانبازان و بسیجیانی که آن زمان عاشقانه جبهه ها را پر کردند امروز باعث پیروزی مردان دیپلماسی جمهوری اسلامی شد و اگر قرار بود ایران با کشورهایی مانند عراق و سوریه مقایسه شود ما نابود بودیم.

\n\n

سال های 84 تا 92، دوران بازسازی دوم است

\n\n

وی یادآور شد: خدا به خاطر ابهت ملت ایران در دل سران مذاکره کننده ترس انداخت و فهمیدند این کشور را نمی شود با کشورهای دیگرمقایسه کرد.

\n\n

معین با اشاره به اینکه امروز در دوران بازسازی دوم قرار داریم گفت: امروز بازسازی دوران هشت سال دفاع مقدس که با جنگ سخت از سوی دشمن خارجی همراه بود تمام شده و باید زمینه بازسازی سالهای 84 تا 92 که بعنوان دوران بازسازی دوم است را فراهم کرد.

\n\n

معین با بیان اینکه بازسازی دوم از دوران سازندگی سخت تر و طولانی تر است گفت: در بازسازی دوم باید با شناخت، باور، تاکید، سیاست داخلی و استمرار در کار به فرهنگ و اخلاق اجتماعی جامعه پرداخته شود.

\n\n

نگاه علمی و واقع بینانه اصلاح طلبان

\n\n

وی یادآور شد: نگاه علمی و واقع بینانه اصلاح طلبان این است که اصلاحات را همانند انتقاد در گام نخست باید از خود بعد از دیگران شروع کرد.

\n\n

معین در خصوص دانشگاه ها در دوران سازندگی و اصلاحات گفت: در دولت اصلاحات با تصویب آیین نامه تشکل ها، بیشترین مشارکت دانشجویان مطرح بود طوریکه دانشگاهیان در نقطه اوج فعالیت دانشجویی قرار داشتند.

\n\n

وزیر علوم دولت اصلاحات افزود: در سال 76 در دانشگاه ها تخلف ناچیز و تنگ نظری، سوء ظن و تهدید به خشونت دردانشگاهها نبود و امروز نیاز است که این فضا دوباره به دانشگاهها برگردد.

\n\n

وی یادآورشد: در آن زمان به دلیل فضای باز، نظارت و پاسخگویی بیش از دو تا سه هزار تشکل دانشجویی و سه هزار نشریه دانشجویی با بیشترین قانونمندی در کشور فعال بودند.

\n\n

معین با تاکید براینکه آن فضا و شرایط دانشگاهها با همت شما دانشجویان باید به جامعه بازگردد گفت: دانشگاه، مدرسه نیست و کیفیت آموزش و پژوهش لازمه احیای دانشگاههاست.

\n\n

دانشگاه و دانشجو موتور محرکه جامعه است

\n\n

معین تصریح کرد: دانشگاه و دانشجو موتور محرکه جامعه است و اگر قشر دانشجو در انتخابات ها نباشند حضور مردم نیز در این عرصه ضعیف می شود.

\n\n

به گفته معین، دانشجوی الگو در نظام جمهوری اسلامی باید ضمن تحصیل علم، شناخت درستی از جامعه داشته باشد و نسبت به ظلم یک رژیم نیز بی تفاوت نباشد.

\n\n

وی با تاکید براینکه دانشجو و یک فعال سیاسی اجتماعی نباید بیسواد باشد گفت: دانشجو مظهر انرژی، پویایی، تحرک، سازماندهی، آرمان خواهی، سازمان یافتگی، باهم بودن، همفکری و خرد جمعی است و بهترین دوران زندگی من نیز همین دوران دانشجویی است.

\n\n

معین ادامه داد: با وجود برخی محدودیت ها، نارسایی ها و ضعف ها در دانشگاه ها، ولی شما دانشجویان باید با نگاه واقع بینانه و امید به آینده همه این کمبودها را رفع کنید چون خواستن توانستن است.

\n\n

اصلاحات و تشکل های دانشجویی باید وجود داشته باشند

\n\n

وی اظهار کرد: قرار نیست دانشجو حتی از رئیس دانشگاه هم بالاتر باشد چون رئیس دانشگاهی که برخاسته از رای شما باشد نه اینکه یک مدیریت انتصابی داشته باشد سمبل اقتدارعلمی و اقتدار اساتید است و در این شرایط دانشجویان نیز در تصمیم گیری ها موثر هستند.

\n\n

معین با بیان اینکه زیرساخت دانشگاه خلیج فارس در سالهای 70 تا 72 در استان بوشهر با یکصد دانشجو فراهم شد گفت: امروز با نگاه علمی،انقلابی، مشارکت، عزم، اراده و انسجام می توان خیلی ار کارها را پیش برد.

\n\n

وی ادامه داد: انسان باید منزلت، کرامت و جایگاه داشته باشد تا به رشد و کمال برسد وبرهمین اساس همه دولت ها، نخبگان و دانشگاه باید در خدمت انسان باشند.

\n\n

معین با تاکید براینکه دانشگاه ها باید در همه زمینه ها، دارای استقلال و بازسازی شوند، گفت: اصلاحات و تشکل های دانشجویی باید وجود داشته باشند، رسالت اجتماعی دانشگاه بسیار مهم است و اگر به اجتماع ادای دین نکند از نقش دانشگاه بودن خود ساقط می شود.

\n\n

وزیرعلوم دوران اصلاحات با قدردانی از فعالیت انجمن اسلامی دانشگاه خلیج فارس گفت: باتوجه به اینکه بیشتر انجمن های اسلامی دانشجویی در دانشگاهها منحل شدند ولی فعالیت این انجمن در دانشگاه خلیج فارس بیانگر تطبیق و سازگاری با محیط است و تداوم یک کار از شروع یک کار موثرتر است.

\n\n

وی در خصوص عملکرد دولت تدبیر و امید نیز گفت: مهمترین موفقیت دولت یازدهم در سیاست خارجی و بازگرداندن آرامش بعد از یک دوره پرتنش به جامعه بود.
\nمعین کنترل تورم و کاهش هزینه های کمرشکن درمان را از دیگر اقدام های مثبت دولت تدبیر و امید ذکر کرد.

\n\n

تا جامعه به حقوق خود آگاه و آشنا نباشد به اصلاحات نمی رسد

\n\n

معین با تاکید براینکه توسعه اجتماعی مقدمه توسعه سیاسی و اقتصادی است گفت: تا جامعه به حقوق خود آگاه و آشنا نباشد این جامعه به اصلاحات نمی رسد و با توسعه اجتماعی و نهادهای مدنی می توانیم به اصلاحات برسیم.

\n\n

وی در خصوص دلواپسان نیز گفت: اگر دلواپسی واقعی باشد و بر سلامت عقلی و جسمی تاثیر بگذارد که باید درمان شوند ولی اگر دلواپسی غیر واقعی و ظاهری باشد دعا می کنم با اخلاق و تقوا اصلاح شوند.

\n\n

فرار مغزها یکی از خسارت بارترین اتفاقات در کشور است

\n\n

وی در خصوص مهاجرت دانشجویان نیز گفت: با توجه به جاذبه ها، امکانات، تکریم، مقبولیت و بها دادن به قشر دانشگاهی در کشورهای توسعه یافته ، افراد تمایل به مهاجرت دارند.

\n\n

معین گفت: متاسفانه امروز علاوه بر نخبگان علمی نخبگان اقتصادی و سرمایه داران نیز تمایل به مهاجرت دارند.

\n\n

وی تاکید کرد: فرار مغزها یکی از خسارت بارترین اتفاقات در کشور است.

\n\n

ایرنا

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر