جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: فرماندار شهرستان دشتی بوشهرگفت: توقف طرح آبراه دره انجیر خورموج به دستور بازپرس دادسرای عمومی وانقلاب این شهرستان ودرپی شکایت اداره امور آب شهرستان انجام شده است .\n\nبه گزارش فکرشهر، غلامرضا مهرجو افزود: طرح تبدیل کانال رو باز ابراه دره انجیر خورموج به کانال مسقف وتبدیل آن به یک خیابان توسط شهرداری خورموج دردست اجرا بود که به دلیل شکایت اداره امور آب شهرستان متوقف ودستور تخریب این پروژه صادرشده است.
کد خبر: ۱۵۸۸۴
پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵

فکرشهر: فرماندار شهرستان دشتی بوشهرگفت: توقف طرح آبراه دره انجیر خورموج به دستور بازپرس دادسرای عمومی وانقلاب این شهرستان ودرپی شکایت اداره امور آب شهرستان انجام شده است .

\n\n

به گزارش فکرشهر، غلامرضا مهرجو افزود: طرح تبدیل کانال رو باز ابراه دره انجیر خورموج به کانال مسقف وتبدیل آن به یک خیابان توسط شهرداری خورموج دردست اجرا بود که به دلیل شکایت اداره امور آب شهرستان متوقف ودستور تخریب این پروژه صادرشده است.

\n\n

وی اظهارکرد: ابراه دره انجیر خورموج یک آبراه با حجم ابدهی بالا ودرمرکز شهرخورموج واقع شده وبه دلیل عدم رعایت نظر مشاوران فنی بخصوص مشاوران سازمان امور آب دستور توقف آن توسط مقام قضایی شهرستان صادرشده است. 

\n\n

مهرجو گفت: ساماندهی این آبراه به شکل کنونی و بدون تامین نظر کارشناسان و مشاوران فنی قابل اجرا نیست.

\n\n

مهرجواضافه کرد: با شروع فصل بارش در منطقه بیم آن می رود با مسدود شدن این آبراه ، آب در سطح شهر جاری شود و ضمن خسارت به منازل مسکونی در حاشیه حریم این رودخانه فصلی به محوطه تاریخی قلعه محمد خان خورموج که طرح پارک موزه آن دردست اجراست نیز خسارت وارد کند.

\n\n

وی افزود: رودخانه های فصلی دربیشتر شهرهای این شهرستان وجود دارد و راهکار استفاده از حریم این آبراه های فصلی ایجاد کانال های مسقف نیست.

\n\n

وی تصریح کرد: بهترین راهکار توجه به نظرات کارشناسان و مشاوران فنی از دفترفنی استانداری وسازمان امور آب استان است.

\n\n

مهرجو تاکیدکرد:می توان با احداث سدهای تاخیری و باز گذاشتن مسیر آبراه آن را ساماندهی کرد تا در زمان بارندگی شدید باعث خسارت به ساکنان شهر نشود.

\n\n

فرماندار دشتی گفت: مشاوران و کارشناسان فنی استانداری وسازمان امور اب شهرستان واستان با ساماندهی رودهای فصلی در حریم شهرها به شکل کنونی مخالفند.

\n\n

مهرجو تصریح کرد: به رغم اینکه اعتبار قابل توجهی در طرح اخیر هزینه شده است و برای تخریب سازه نیز نیاز به صرف هزینه است اما نگهداری آن به شکل فعلی نیز می تواند باعث مخاطرات زیادی برای مردم شهر باشد.

\n\n

وی گفت: بنده ومجموعه فرمانداری در مباحث کارشناسی وفنی هیچ گاه ورود مصلحتی نداریم و خواهان اعمال نظریه مشاوران فنی برای جلوگری ازخسارت احتمالی هستم .

\n\n

مهرجو تصریح کرد: در ارتباط با شروع این طرح کارشناسان عمرانی وفنی فرمانداری و استانداری بوشهر مکاتبات واخطارهای لازم را به شورای اسلامی شهر و شهرداری خورموج داده بودند تا به سرنوشت فعلی دچار نشود.

\n\n

مهرجو به همه شهرداران شهرستان تاکید کرد: سعی شود در اجرای مصوبات شوراها برای اجرای طرح های عمرانی درسطح شهرها حتما اصول فنی و نظرات کارشناسان عمرانی فرمانداری ومشاوران را دقیق رعایت کنند.

\n\n

مدیر امور آب شهرستان دشتی نیز درگفت وگو با ایرنا گفت: آبراه دره انجیر خورموج یک ابراه فصلی است که به طول یکهزار و 500 متر از وسط شهرخورموج می گذرد ودرهنگام بارندگی آب بسیار زیادی از بالا دست شهربه دشت های پایین منتقل می کند.

\n\n

سید رضا هاشمی افزود:با اجرای این طرح ومسقف کردن بخشی ازاین آبراه حجم انتقال آب به کمتر از 30 درصد کاهش می یابد.

\n\n

وی اظهارکرد:اجرای این طرح باعث انتقال نیافتن مناسب آب در زمان بارندگی های شدید خواهدشد و با سرریز شدن کانال به سمت منازل مسکونی وواحدهای تجاری طغیان می کند که موجب خسارت شدید به شهروندان واثر تاریخی قلعه محمد خان خواهدشد. 

\n\n

شهردارخورموج درپاسخ به مشکلات بوجود آمده دراجرای طرح دیواره سازی و مسقف کردن ابراه انجیر خورموج گفت: شهرداری در دوره های قبل نیز آبراه های فصلی را در سطح شهر خورموج وبا موافقت استانداری دیواره کشی ومسقف کرده است.

\n\n

احمد شیخیانی افزود: در سال های گذشته شهرداری خورموج با انجام مبادله موافقتنامه با استانداری و از محل اعتبارات استانی چهار آبراه فصلی دیگر را در سطح شهر خورموج مسقف کرده است.

\n\n

شیخیانی گفت: طرح ساماندهی آبراه دره انجیر از محل میدان دکتر ظریف فرد دربالا دست شهر خورموج شروع و تا ابتدای خیابان شهید مطهری این شهر با بتن ریزی و ساخت دیواره اجرا می شود.

\n\n

وی افزود: در سال های گذشته دراین تقاطع خیابان مطهری و دره انجیر، آبنما طراحی شده بود که بدون مشکل خاصی در فصول بارندگی رفت و آمد در این معبر انجام می شد.

\n\n

شیخیانی گفت: از چهار سال قبل این تقاطع با احداث پل در محل آبنمای سابق باعث تسهیل در عبور آب شده و زحمت و خسارت نداشت و در این مورد حتی یک گزارش نیز وجود ندارد.

\n\n

شهردار خورموج گفت: این در حالی است که در شدیدترین بارندگی ها ارتفاع آب حتی به 80 سانتی متر نیز نمی رسد.

\n\n

وی با اشاره به انحراف مسیل اصلی آبراه دره انجیر در سال 65 افزود: در هنگام شهرک سازی مسیر آب این دره از بالادست شهر به سمت ابراه میرشکاری درشمال خورموج منحرف شده و هم اکنون تنها آب های سطحی شهر و معابر در فصل بارندگی در این آبراه جاری می شود.

\n\n

وی تصریح کرد: با اطلاع از این مورد و برای رفع مشکلات عبور و مرور، ایمنی و بهداشت ساکنان محلات حاشیه این دره، شورای شهر برای 250 متر از آبراه یک و نیم کیلومتری دره انجیر در شهر خورموج، لوله گذاری و مسقف سازی را مصوب کرد.

\n\n

شهردار خورموج اضافه کرد: با نیت رفع مشکل مردم این محدوده که سالیان متمادی پیگیر بودند و تسهیل در خدمات عمومی شهرداری به ساکنان این محله اقدام به مسقف کردن 250 متر از این آبراه، حدفاصل خیابان مطهری تا خیابان پاسداران شمالی شده است .

\n\n

شیخیانی گفت: ما اعتقاد نداریم که حجم آب در این مسیر باعث خسارت شود.

\n\n

وی تصریح کرد:در حال حاضر برای لوله گذاری پنجاه متر باقی مانده از طرح زیر دیواره فعلی این ابراه خاکبرداری شده و چنانچه اقدامی برای ترمیم صورت نگیرد، فرو ریزی این دیواره با اولین بارش ها باعث بروز مشکلات جدید وخسارتی برای ساکنان شهر خواهد شد.

\n\n

شهردار خورموج افزود: این شهرداری خواهان همفکری مسوولان و رفع مشکلات این طرح با تامین نطرات کارشناسی مشاور فنی است.

\n\n

به نوشته ی ایرنا، شیخیانی تصریح کرد: اعتبار طرح مسقف سازی آبراه انجیر بیش از سه میلیارد و800میلیون ریال است که تا کنون 80 درصد پیشرفت فیزکی داشته است .

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر