دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: اینترپرتر در تحلیلی به قلم راجر شاناهان به بررسی پیامدهای مثبتی که مداخله نظامی روسیه در سوریه برای ایران داشته پرداخته است.\n\nبه گزارش فکرشهر، این پایگاه خبری نوشت: یکی از دستاوردهای مهم مداخلات نظامی روسیه در سوریه را پذیرش لزوم حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه از جانب آمریکا و متحدان منطقه ای اش ازجمله عربستان سعودی و قطر اعلام کرد.\n\nآمریکا و متحدانش سرانجام اواخر ماه گذشته این نکته را که از ابتدای جنگ داخلی سوریه بدیهی بود، دریافتند که تلاش ها برای پایان دادن به این بحران بدون حضور ایران در پای میز مذاکرات بی نتیجه خواهد بود.
کد خبر: ۱۶۵۲۳
سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۹

فکرشهر: اینترپرتر در تحلیلی به قلم راجر شاناهان به بررسی پیامدهای مثبتی که مداخله نظامی روسیه در سوریه برای ایران داشته پرداخته است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، این پایگاه خبری نوشت: یکی از دستاوردهای مهم مداخلات نظامی روسیه در سوریه را پذیرش لزوم حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه از جانب آمریکا و متحدان منطقه ای اش ازجمله عربستان سعودی و قطر اعلام کرد.

\n\n

آمریکا و متحدانش سرانجام اواخر ماه گذشته این نکته را که از ابتدای جنگ داخلی سوریه بدیهی بود، دریافتند که تلاش ها برای پایان دادن به این بحران بدون حضور ایران در پای میز مذاکرات بی نتیجه خواهد بود.

\n\n

به اعتقاد نویسنده پیش از آن سعودی ها، ترک ها و قطری ها به حدی یک دنده بودند و به حدی اطمینان داشتند، می توانند ائتلاف کارآمدی با جهادی ها تشکیل دهند که از قبول لزوم حضور ایران در کنفرانس های قبلی خودداری می کردند.

\n\n

با توجه به این که کنفرانس وین به جز یک بیانیه، در مورد اهدافش و یک قول مبنی بر برگزاری یک نشست دیگر ظرف چند هفته آینده دستاورد ملموس دیگری نداشت، می توان گفت چشمگیرترین نکته آن فهرست شرکت کنندگان بود.

\n\n

این نشریه اضافه کرد: مبارزه هوایی روسیه در حمایت از دولت اسد و گروه های شبه نظامی تحت حمایت ایران یک هدف راهبردی نسبتا محدود دارد و آن هموار کردن راه رسیدن به صلح برای دمشق است. متحدان سوریه می دانند دمشق نمی تواند برای بازپس گرفتن تمام کشور نیروی لازم را بسیج کند و مسکو و تهران هم تمایلی ندارند این کار را برای آنها انجام دهند. روسیه تنها نیروی زمینی کافی برای محافظت از پایگاه هوایی اصلی خود و تعداد اندکی پایگاه های عملیاتی و احتمالا ارائه برخی کمک ها به نیروهای زمینی متحدان به سوریه اعزام کرده است. اگر گزارش ها مبنی بر این که تعداد نفرات گروه های تحت حمایت ایران حدود 2 هزار نفر می شوند نیز صحیح باشد، می توان گفت این رقم کمتر از آن است که تغییری در اوضاع ایجاد کند.

\n\n

با آگاهی از این نکته که تنها راه حل برای پایان دادن به بحران سوریه از طریق مذاکره حاصل می شود، بدیهی است که مداخله روسیه و ایران تنها به منظور تقویت موضع اسد انجام شده است و این مسئله مستلزم آن است که امنیت مناطق تحت کنترل دولت سوریه تامین شود، خطوط تدارکاتی جهادی ها تحت فشار قرار گیرد و از توان گروه های شبه نظامی مختلف کاسته شود. به همین دلیل است که روسیه خیلی اهمیت نمی دهد کدام گروه مخالف را هدف حمله قرار می دهد. تضعیف هرکدام از آنها به منزله تقویت موضع حامیان حکومت اسد در مذاکرات است.

\n\n

این بدین معنی نیست که روسیه از هدف قرار دادن دولت اسلامی [گروه تکفیری صهیونیستی داعش] یا جبهه النصره منفعتی نمی برد، بلکه آنها هدف اصلی روسیه نیستند.

\n\n

نویسنده در ادامه با بیان این که به دنبال افزایش حضور نیروهای مدافع حرم ایران در سوریه، تلفات نیروهای ایرانی در این کشور افزایش یافته است، افزود: این مسئله نشان دهنده آن است که ایران تا چه حد بر روی نتیجه مذاکرات سوریه در راستای تامین منافع راهبردی خود حساب کرده است.

\n\n

ایران قصد دارد سوریه را در مدار منطقه ای خود نگاه دارد و برای این کار سرمایه گذاری مالی و جانی سنگینی انجام داده است. از این رو بود که ایران هیچگاه نتیجه ای را که در آن حضور نداشت، نمی پذیرفت و مذاکرات وین مبین همین مسئله است.

\n\n

نویسنده در انتها تاکید کرده است که جهان دیگر نمی تواند ایران را از راه حل بحران سوریه خارج نگاه دارد و در عین حال وارد کردن ایران به مذاکرات هم بعید است، سیاست های این کشور را در قبال سوریه تغییردهد. ایران همیشه نفوذ زیادی در سوریه داشته است و اکنون مداخله روسیه و اعتراف کشورهای منطقه به منافع ایران در سوریه این موضع را تقویت کرده است. 

\n\n

 

\n\n

منبع: انتخاب

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر