جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران گفت: پروژه صاعقه‌گیر جزیره خارگ و اطفای مکانیزه حریق مخازن اجرا می‌شود.\n\nبه گزارش فکرشهر، سید پیروزموسوی صبح یکشنبه در بازدید از پایانه نفتی خارگ اظهار داشت: جزیره خارگ با توجه به برخورداری از بزرگ‌ترین پایانه نفتی کشور و صادرات بخش عمده نفت کشور، اهمیت بالایی در اقتصاد کشور دارد.
کد خبر: ۱۶۹۰۵
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۸

فکرشهر: مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران گفت: پروژه صاعقه‌گیر جزیره خارگ و اطفای مکانیزه حریق مخازن اجرا می‌شود.

\n\n

به گزارش فکرشهر، سید پیروزموسوی صبح یکشنبه در بازدید از پایانه نفتی خارگ اظهار داشت: جزیره خارگ با توجه به برخورداری از بزرگ‌ترین پایانه نفتی کشور و صادرات بخش عمده نفت کشور، اهمیت بالایی در اقتصاد کشور دارد.

\n\n

وی به نقش بسیار مهم واحدهای ایمنی و بهداشت و آتش‌نشانی و سلامت در اجرای دقیق برنامه‌های عملیاتی اشاره کرد و افزود: در چند حادثه رخ داده در پایانه‌های نفتی شاهد واکنش‌های دقیق و به‌موقع کارکنان بخش اچ‌اس‌ای پایانه بودیم که توانست این حوادث را به خوبی مهار کند.

\n\n

موسوی با اشاره به حریق رخ داده بر اثر صاعقه در روی چند مخزن نفتی در جزیره خارگ، اضافه کرد: حضور در حلقه آتش کار بسیار مهمی است و این مخازن هر لحظه امکان انفجار دارند ولی کارکنان این بخش شجاعانه برای اطفای حریق وارد عمل شده و تسلیم حوادث نمی‌شوند.

\n\n

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با اشاره به اینکه کارکنان پایانه با دلبستگی و انگیزه بالا برای حفاظت و حراست از تجهیزات و تاسیسات وارد عمل می‌شوند، ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته، خسارت بسیار کمی به تاسیسات وارد شد.

\n\n

وی از انجام بررسی‌های کارشناسانه برای اجرای پروژه صاعقه‌گیر جزیره خارگ خبر داد و بیان کرد: این پروژه مطابق با شرایط روز دنیا و تغییرات اقلیمی منطقه برای کل جزیره طراحی و اجرا می‌شود.

\n\n

موسوی افزود: اطفای مکانیزه آتش بر روی مخازن را در دستور کار داریم که بر این اساس در هنگام بروز حریق، آژیر به صدا درآمده و تصاویر برای ارزیابی ثبت می‌شود و فوم برای اطفای حریق به‌صورت مکانیزه روی سطح مخزن ریخته می‌شود.

\n\n

وی از تعریف سیستم نشت‌بند برای بهبود کارایی سیلینگ سطح مخازن خبر داد و افزود: در نشستی با حضور سازنده اصلی سیلینگ و همچنین تنها سازنده ایرانی این محصول این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

\n\n

اقدامات شجاعانه آتش‌نشانان پایانه

\n\n

رئیس اچ‌اس‌ای پایانه خارگ نیز در این نشست به تلاش های صورت گرفته توسط آتش‌نشانان پایانه نفتی خارگ اشاره کرد و افزود: در هفته‌های اخیر شاهد بروز حوادثی برای مخازن خارگ بودیم که با تلاش آتش نشانان در سریع‌ترین زمان مهار شد.

\n\n

محمدجواد دریالعل با اشاره به اینکه حریق در پنج مخزن در دوران جنگ نیز سابقه نداشته است، اضافه کرد: همه نیروهای شرکت برای اطفای حریق به نیروهای اچ‌اس‌ای کمک کردند و شاهد اقدامات شجاعانه نیروها بودیم.

\n\n

به گزارش مهر، در هفته گذشته در چند مرحله شاهد بروز حادثه آتش‌سوزی در جزیره خارگ بودیم که در یکی از این حوادث، پنج مخزن جزیره خارگ به صورت همزمان دچار حریق شد.

\n\n

در هنگام بروز حریق بر روی مخازن، هر لحظه امکان انفجار مخازن وجود دارد و با توجه به حجم بالای نفت موجود در این مخازن، خطرات بسیار زیادی را می‌تواند در پی داشته باشد.

\n\n

با وجود این مخاطرات، نیروهای امدادی در جزیره با شجاعت و از جان‌گذشتگی برای اطفای حریق وارد عمل شده و در کمترین زمان ممکن نسبت به اطفای حریق کمک کردند.

\n\n

در جریان بارندگی‌ها و رعد و برق دو هفته گذشته، صاعقه به محل خروج گاز همراه نفت روی سقف مخازن ذخیره نفت خام در جزیره خارگ برخورد کرد و آتش‌سوزی روی سقف مخازخ رخ داد که در کمتر از سه ساعت نسبت به مهار این آتش‌سوزی اقدام شد.

\n\n

در این حادثه سقف پنج مخزن دچار آتش‌سوزی شد؛ در مجموع این مخازن دارای سه میلیون و ٢٥٠ هزار بشکه نفت خام بودند که بدون هدررفتن یک قطره نفت، آتش‌سوزی مهار و از اتلاف و هدررفت یک‌هزار میلیارد تومان سرمایه و ثروت ملی در این حادثه جلوگیری شد.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر