پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر/ هم زمان با رحلت پیامبر اسلام برگزار شد؛
به گزارش فکرشهر، مراسم گندم کوبی بیشتر در استان های جنوبی کشور نظیر فارس، کهکلویه و بویراحمد و بوشهر برگزار می شود و در شبانکاره، قدمتی بیش از یکصد سال دارد...
کد خبر: ۱۷۴۲۴
جمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۴

فکرشهر: به مناسب رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) مراسم آیینی و مذهبی گندم کوبی در قلعه رستم خانی شهر شبانکاره با استقبال پرشور مردم و مسئولان بخش برگزار گردید.

\n\n

به گزارش فکرشهر، مراسم گندم کوبی بیشتر در استان های جنوبی کشور نظیر فارس، کهکلویه و بویراحمد و بوشهر برگزار می شود و در شبانکاره، قدمتی بیش از یکصد سال دارد.

\n\n

این آیین مذهبی، شب گذشته در قلعه رستم خانی شبانکاره ـ که قدمتی بیش از سی صد سال دارد و بزرگترین بنای خشتی استان است ـ برگزار شد.

\n\n

\n\n

در آیین گندم کوبی، پوست گندم به وسیله هاون چوبی بزرگ (که در گویش محلی جَوَن غله ای نام دارد) و با مشارکت چهار نفر کوبنده به وسیله چوب هایی مخصوص به نام (دسته جَوَن ) و افراد معتمد و قدیمی محل انجام می شود.

\n\n

این مراسم ابتدا با چاووش خوانی و اشعار مذهبی شروع شده و سپس افراد با خواندن اشعار مذهبی به کوبیدن مشغول می شوند؛ بدین صورت که یک نفر در کنار هاون چوبی می خواند و بقیه جواب می دهند. هر ضربه یک تا دو ثانیه زمان می برد و به صورت ضربدری در حالت ایستاده و دست چپ در پشت کمر انجام می شود. 

\n\n

سپس گندم هایی که پوست آن ها جدا شده را درون سینی می ریزند و برای جدا کردن پوست آن به سمت زنان که در قسمت دیگری از مراسم هستند، می برند . ورود سینی یه مجلس، با صلوات بانوان مراسم همراه می باشد. 

\n\n

در مرحله آخر نیز گندم ها درون دیگ های آب جوش ریخته و تا پاسی از شب پخته می شود و سحرگاه بین اهالی شهر تقسیم میشود.

\n\n

آیین گندم کوبی، همه ساله در شب رحلت پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) برگزار می گردد.

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

برای دیدن گزارش تصویری این آیین، (اینجا) کلیک نمایید.

\n\n

 گزارش و عکس: محسن جهان بین

\n\n

 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر