جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: دهمین یادبود شاعر فقید معاصر و بلند آوازه بوشهر، زنده یاد منوچهرآتشی پنجشنبه با حضورخانواده این شاعر، مسئولان، هنرمندان، شاعران و اقشار مختلف مردم استان در محل آرامگاه وی در بوشهر برگزار شد.
کد خبر: ۱۷۵۹۶
جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲

فکرشهر: دهمین یادبود شاعر فقید معاصر و بلند آوازه بوشهر، زنده یاد منوچهرآتشی پنجشنبه با حضورخانواده این شاعر، مسئولان، هنرمندان، شاعران و اقشار مختلف مردم استان در محل آرامگاه وی در بوشهر برگزار شد.

\n\n

به گزارش فکرشهر در این مراسم  شاعر و مدیر خانه ادبیات افغانستان گفت: آتشی شاعری بود که به بومی گرایی افق جهانی بخشید و شعر بومی گرایانه وی یک زبان جهانی انسانی داشت.
\nمحمد صادق دهقان عصر پنجشنبه در آئین بزرگداشت دهمین سالگرد منوچهر آتشی در بوشهر افزود: ویژگی های شعر آتشی برای مخاطبانش با زبان بومی گرایانه بیش از زمان خود قابل فهم است.
\nوی اظهار کرد: شعر آتشی اندیشه گرا بوده وافرادی می توانند با اشعار او ارتباط برقرار کنند که در این مسیر قرار گرفته باشند.
\nوی اظهار کرد: در گذشته پیوند بین علم ، فرهنگ و ادب افغانستان و ایران بیشتر بوده ولی بعد از تحولات سیاسی در افغانستان و همچنین جنگ بین ایران و عراق این پیوند از بین رفته است.
\nدهقان با اعلام اینکه در گذشته مبادله های فرهنگی بین دو کشور قوی تر بوده گفت: مجله هایی مانند کابل از افغانستان و تماشا از ایران که سر دبیر ادبی آن منوچهر آتشی بود، بین این دو کشور مبادله می شد.
\nوی اضافه کرد : برگزاری نشست هایی از قبیل گرامیداشت شاعران دو کشور می تواند این خلا را از بین برده و تعاملات این دو کشور را در زمینه فرهنگ ، هنر و ادب به گذشته برگرداند.
\nوی که دارای دکترای روابط بین الملل از دانشگاه شهید بهشتی تهران است ،ادامه داد: کتابهایی که در افغانستان منتشر می شود کمتر به ایران آورده می شود و به همین دلیل آشنایی در ایران نسبت به مسائل فرهنگی این کشور وجود ندارد.
\nمحمد صادق دهقان در پایان شعری را که زنده یاد منوچهر آتشی برای افغانستان گفته بود ، قرائت کرد.
\nمعاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز، گفت: زنده یاد منوچهرآتشی با اشعار خود نگاهی متفاوت به شعر را به ما نشان داده و اشعار وی آداب فولکلور جنوب را احیا می کند.
\nآناهیتا مظفری ، افزود: استان بوشهر از دیر باز دارای جایگاه ویژه ای در زمینه تمدن و فرهنگ بوده که در خود افرادی چون زنده یاد منوچهر آتشی را داشته است .
\nوی اضافه کرد: آتشی آنچه را که با سادگی از کنارش می گذریم با زبان شعر و نگاهی متفاوت به ما معرفی می کند که نه تنها برای یک زمان بلکه برای هر زمان دیگر قابل استفاده است.
\nمظفری بیان کرد: گرامیداشت یاد و بزرگداشت سالگرد منوچهر آتشی در برنامه های هر ساله این اداره کل قرار خواهد گرفت.
\nبه گزارش ایرنا، منوچهر آتشی در دوم مهرماه 1310، در دهرود بوشکان از توابع شهرستان دشتستان استان بوشهر چشم به جهان گشود و در 29 آبان ماه سال ۱۳۸۴ بر اثر ایست قلبی در سن ۷۴ سالگی در بیمارستان سینا تهران درگذشت.
\nبه درخواست دوستداران این شاعرو با رضایت بستگانش پیکر وی در شهر بوشهر در محله امامزاده عبدالمهیمن (ع) و در جوار مقبره خالو حسین دشتی به خاک سپرده شد.
\nوی چند روز قبل از مرگش در مراسم چهره های ماندگار به عنوان چهره ماندگار ادبیات معرفی شده بود.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر