يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: اعدام شیخ نمر، حمله به سفارت عربستان و قطع روابط ریاض با تهران باعث شد بخشی از گفت‌وگوی هاشمی رفسنجانی با هفته‌نامه طلوع صبح که حاوی نکته مهمی در مورد انتخاب رئیس مجلس خبرگان بود، مورد توجه قرار نگیرد و در حاشیه بماند.
کد خبر: ۱۸۱۴۲
سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۷

فکرشهر: اعدام شیخ نمر، حمله به سفارت عربستان و قطع روابط ریاض با تهران باعث شد بخشی از گفت‌وگوی هاشمی رفسنجانی با هفته‌نامه طلوع صبح که حاوی نکته مهمی در مورد انتخاب رئیس مجلس خبرگان بود، مورد توجه قرار نگیرد و در حاشیه بماند.

\n\n

به گزارش فکرشهر، «عصرایران» با این مقدمه، آورده است: هاشمی رفسنجانی در این گفت‌وگو به انتخاب رئیس مجلس خبرگان اشاره می‌کند و می‌گوید: «همان روزها د‌و، سه نفر از خبرگان پیش من آمد‌ند‌ و گفتند‌ که ما بررسی کرد‌یم، 48 نفر به شما رأی مشخص می‌د‌هند‌ و افراد‌ی هم هستند‌ که نمی‌خواهند‌ بگویند‌ و شاید‌ هم بیشتر باشد‌ و اصرار د‌اشتند‌. گفتم من رئیس بود‌م و خود‌م کنار رفتم و چرا اصرار می‌کنید‌؟ گفتند‌ این شرایط یک شرایط خاص است. توضیحاتی د‌اد‌ند‌ که مرا قانع کرد‌ند‌ تا نامزد‌ شوم و شد‌م. تمایل نفسانی‌ام نبود‌، چون به مشورت اهمیت می‌د‌هم و صاحب‌نظرانی از مجمع جمع شد‌ند‌ و گفتند‌ که نامزد‌ شوم.»

\n\n

بسیاری از صاحب‌نظران بر این باور هستند که هاشمی رفسنجانی یکی از ماهرترین شطرنج‌بازان عرصه سیاست ایران است. در این زمینه برخی او را سوای صبغه انقلابی و شخصیت روحانی با سیاست‎مدارانی چون محمدعلی فروغی یا احمد قوام مقایسه می‌کنند؛ چراکه سال‌ها هدایت جریان‌های سیاسی در کشور را به عهده داشتند و در تصمیمات کلان ایران تأثیرگذار بودند.

\n\n

سخنان هاشمی در مورد انتخاب آخرین رئیس مجلس خبرگان در دوره چهارم، نشان می‌دهد که رئیس سابق قوای مجریه و مقننه با آن سابقه سیاست‌ورزی، در مجلس خبرگان دور خورده است و وارد بازی‌ای شده است که نتیجه آن انتخاب آیت‌الله محمد یزدی به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری بود.

\n\n

آنهایی که به دیدار هاشمی آمده بودند از رأی قطعی 48 عضو خبرگان به هاشمی سخن به میان آورده بودند؛ این در حالی است که هاشمی تنها 24 رأی را با خود اختصاص داد و آیت‌الله یزدی با 47 رأی رئیس مجلس خبرگان شد. به نظر می‌رسد این افراد با این وعده که رأی شما برای ریاست مجلس خبرگان قطعی است، هاشمی را مجاب به حضور در انتخابات ریاست مجلس خبرگان کردند.

\n\n

طی سال‌های گذشته همه بر این باور بودند که نظر هاشمی در مجلس خبرگان با توجه به سابقه‌ای که در کشورداری دارد مورد تأیید خبرگان رهبری است و اکثریت اعضای این مجلس هاشمی را یک مجتهد سیاسی می‌دانند. سخنان حائری شیرازی در یک برنامه تلویزیونی در مورد جایگاه هاشمی در مجلس خبرگان تأیید این معناست. او در مورد رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: «هر کسی با آقای هاشمی رقابت کرد، شکست خورد؛ آقای جنتی آمد نشد، دیگران آمدند نشد. آقای مهدوی نیز به دلیل این که آقای هاشمی به احترام آمدن ایشان کاندید نشد، برگزیده شد. آقای مهدوی در نطق افتتاحیه خود گفت آقای هاشمی این منصب را به من تفویض کردند.»

\n\n

برای درک این معنا بهتر است به سراغ آرای هاشمی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان بعد از فوت آیت‌الله مشکینی برویم. رئیس مجمع تشخیص در سال 86 با 41 رأی در مقابل 34 رأی آیت‌الله جنتی از مجموع 76 رأی، توانست به کرسی ریاست مجلس خبرگان تکیه بزند. در انتخابات بعدی هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری که در اسفند 87 برگزار شد، این‌بار محمد یزدی، به عنوان رقیب اصلی ‌هاشمی رفسنجانی وارد عرصه شد اما 26 رأی او در برابر 51 رأی ‌هاشمی‌ رفسنجانی کارساز نشد تا آیت‌الله ‌هاشمی برای دو سال بعد نیز همچنان ریاست این مجلس را برعهده بگیرد.

\n\n

همانطور که مشاهده می‌کنید، هاشمی رفسنجانی در این دو انتخابات با برتری قاطع نسبت به دو رقیب شناخته شده خود توانسته بود بر کرسی ریاست مجلس خبرگان تکیه بزند. همین آمار و ارقام و تفاوت‌ها در رأی هاشمی در سال‌های 86 و 87 با سال 93 نشان می‌دهد که رئیس سابق قوای مقننه و مجریه، در دوره چهارم مجلس خبرگان یک دور بزرگ خورد و شاید بتوان گفت این از معدود رقابت‌های سیاسی است که هاشمی به این شکل به رقبای خود واگذار کرده است.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر