جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
تایید، رد یا عدم احراز؛
فکرشهر: از میان 8 داوطلب بوشهری که در خارج از استان برای نمایندگی مجلس دهم نام نویسی کرده اند، صلاحیت 3 نفر از آنها تایید یا احراز نشد، دو هم اطلاعی در خصوص وضعیت شان نیست، 3 نفر نیز از سد هیات نظارت گذشته اند...
کد خبر: ۱۸۵۰۹
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹

فکرشهر: از میان 8 داوطلب بوشهری که در خارج از استان برای نمایندگی مجلس دهم نام نویسی کرده اند، صلاحیت 3 نفر از آنها تایید یا احراز نشد، دو هم اطلاعی در خصوص وضعیت شان نیست، 3 نفر نیز از سد هیات نظارت گذشته اند.

\n\n

در جریان نام نویسی از داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، شماری از هم استانی ها در حوزه های انتخابیه خارج از استان نام نویسی کردند که شاخص ترین آنها 8 نفر می باشد.

\n\n

در شرایطی که خبر می رسد همه این افراد توسط هیات های اجرایی انتخابات و مستند به استعلام مراجع چهارگانه تایید شده بودند، اما هیات نظارت صلاحیت دو نفر از آنها را از جمله علی افراشته و جوانشیر کدخداپور را احراز نکرد.

\n\n

به گزارش فکرشهر، خبرنگار «خلیج فارس» وضعیت صلاحیت نامزدهای بوشهری خارج از استان را پیگیری کرده است:

\n\n

صلاحیت علی افراشته احراز نشد

\n\n

علی افراشته استاندار اسبق بوشهر که از دوره هشتم مجلس معاونت اجرایی قوه مقننه را برعهده داشته، برای این دوره ابتدا از حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان اعلام آمادگی کرد، اما نهایتا طی پیامی انصراف خود را اعلام نموده و در حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات ثبت نام کرد.

\n\n

در شرایطی که گفته می شود علی افراشته امیدوار است در لیست کاندیداهای موردحمایت علی مطهری تحت عنوان "ائتلاف صدای ملت" در تهران قرار بگیرد، خبر می رسد که هیات نظارت صلاحیت وی را احراز نکرده است.

\n\n

براساس خبری که خبرگزاری خانه ملت (ارگان رسمی مجلس) منتشر کرده، علت عدم احراز صلاحیت علی افراشته معاون اجرایی رئیس مجلس، عدم استعفا از مسئولیت (معاونت رئیس مجلس ) در مهلت مقرر قانونی اعلام شده است.

\n\n

در این خبر آمده: «این در شرایطی می باشد که طبق قانون، معاونین رئیس مجلس نیازی به استعفا برای کاندیداتوری در انتخابات ندارند.

\n\n

با این اوصاف، معاونت قوانین مجلس با ارسال مستندات به هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ، برای بررسی مجدد در این خصوص ، توضیح داده است.»

\n\n

جوانشیر کدخداپور هم عدم احراز گرفت

\n\n

جوانشیر کدخداپور داوطلب دشتستانی نمایندگی مردم شیراز در مجلس هم از سوی هیات نظارت صلاحیتش احراز نشد.

\n\n

وی که در دولت یازدهم معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان و سپس فارس بود و نهایتا به دلیل اختلاف با استاندار سابق از این سمت کنار گذاشته شد، برای انتخابات مجلس دهم به عنوان یکی از گزینه های حامیان دولت برای 5 صندلی نمایندگی شیراز مطرح شده است.

\n\n

کدخداپور ضمن تایید خبر عدم احراز صلاحیتش گفت: دلیل هیات نظارت این بوده که در زمان نام نویسی برای انتخابات، 60 روز از استعفایم نگذشته است و مثلا اگر دو روز دیگر ثبت نام می کردم، این مهلت قانونی رعایت می شد.

\n\n

وی ادامه داد: البته بنده 4 تیرماه و یک روز قبل از مهلت قانونی 60 روزه از معاونت استانداری فارس استعفا کرده و در محل کار حضور نداشته ام، از این رو مستندات خود را به هیات مرکزی نظارت ارائه می کنم.

\n\n

وی همچنین احتمال تغییر حوزه انتخابیه اش به دشتستان در صورت تاییدصلاحیت توسط شورای نگهبان را منتفی دانست.

\n\n

در حوزه انتخابیه شیراز 285 نفر برای 5 کرسی مجلس داوطلب شده بودند که هیات نظارت صلاحیت 74 نفر را رد کرد و 41 نفر هم احراز نشد..

\n\n

تغییر حوزه انتخابیه به دشتستان بعد از تایید صلاحیت

\n\n

غلامرضا اسکندرپور مدیر سابق شعب بانک سپه استان بوشهر که اکنون همین مسئولیت را در قم برعهده دارد، طی دو دوره قبلی انتخابات در دشتستان کاندیدا شد، اما این بار از حوزه انتخابیه تهران نام نویسی کرد.

\n\n

وی درباره وضعیت احراز صلاحیتش گفت: خوشبختانه مورد لطف نظام اسلامی و شورای نگهبان قرار گرفته و صلاحیت بنده از سوی هیات محترم نظارت تایید شد.

\n\n

اسکندری از تغییر حوزه انتخابیه اش به دشتستان خبر داد و گفت: دچار تردیدهایی بودم، با این حال به خاطر از دست ندادن فرصت نام نویسی در انتخابات، این اقدام را در تهران انجام دادم.

\n\n

وی که با «خلیج فارس» گفتگو می کرد، اظهار داشت: براساس ابراز تمایل بسیاری از اهالی زادگاهم و تحلیل هایی که داشته ام، قصد تغییر حوزه انتخابیه به دشتستان را دارم و در مهلت قانونی که به این منظور توسط وزارت کشور پیش بینی شده، اقدام خواهم کرد.

\n\n

عدم اطلاع عبدالله حاجیانی از وضعیت صلاحیتش

\n\n

حجت الاسلام عبدالله حاجیانی نماینده استان در دوره های پنجم و ششم مجلس هم این بار از حوزه انتخابیه تهران نام نویسی کرده و گفته می شود که احتمال دارد در لیست مورد حمایت حزب کارگزاران سازندگی - نزدیک به آیت الله هاشمی رفسنجانی- قرار بگیرد.

\n\n

وی در گفتگویی که سایت خبری مند منتشر کرده، از وضعیت صلاحیتش در هیات نظارت ابراز بی اطلاعی کرده و گفته: به دلیل برگزاری مراسم ختم یکی از بستگان در تهران نیستم و بنابراین تاکنون نامه ای از هیات نطارت بر انتخابات دریافت نداشته ام.

\n\n

حاجیانی درباره اینکه تغییر حوزه انتخابیه اش از تهران به دیر، کنگان، جم و عسلویه چقدر محتمل است؟ گفت: تاکنون تصمیمی در این خصوص نداشته ام.

\n\n

وضعیت مبهم بهرام نکیسا

\n\n

بهرام نکیسا مدیرعامل مستعفی شرکت عمران عالیشهر نیز در جریان نام نویسی کاندیداهای انتخابات مجلس دهم در حوزه انتخابیه تهران نام نویسی کرده، موضوعی که از سوی وی تایید یا تکذیب نشده است.

\n\n

تماس های متعدد خبرنگار ما از روز گذشته با وی برای کسب اطلاع از وضعیت احراز صلاحیتش بی نتیجه ماند و او به تماس هایش پاسخ نمی دهد.

\n\n

گفته می شود نکیسا تمایل دارد پس از تایید صلاحیت، در حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم کاندیدا شود.

\n\n

ردصلاحیت حق شناس به همراه چهره های سرشناس

\n\n

محمدجواد حق شناس استاد دانشگاه و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی که از حوزه انتخابیه تهران کاندیدا شده بود، توسط هیات نظارت ردصلاحیت شد.

\n\n

وی که پیش از این درخواست هایی برای کاندیداتوری اش در بوشهر مطرح بود، اعلام کرد: ضمن تشکر از ابراز محبت هم استانی هایم، تصور می کنم حضور از تهران در پارلمان می تواند در پیگیری وظایف نمایندگی موثرتر باشد.

\n\n

حق شناس ردصلاحیتش را تایید کرد و گفت: در مهلت قانونی اعتراض خود را به هیات مرکزی نظارت ارائه می کنم.

\n\n

همزمان با وی، افرادی چون شهاب‌الدین صدر، محسن رهامی،‌ جواد اطاعت‌، علی صوفی، فاطمه هاشمی، علی مطهری، احمد پورنجاتی، ابوالفضل شکوری، الیاس حضرتی، مرتضی الویری، محمد اشرفی اصفهانی، حمید رسایی و ابراهیم اصغرزاده از چهر‌ه‌های سیاسی در تهران هستند که صلاحیت آنها توسط هیات‌های نظارت تایید نشده است.

\n\n

تایید صلاحیت غلامحسین زارعی در بندر لنگه

\n\n

غلامحسین زارعی فرماندار شهرستان های دشتستان و بندر لنگه و نیز مدیر کل تعاون و نیز میراث فرهنگی در دولت احمدی نژاد که یکی از کاندیداهای احتمالی در حوزه دشتی و تنگستان بود، صلاحیتش در حوزه انتخابیه غرب استان هرمزگان توسط هیات نظارت تایید شد.

\n\n

از مجموع 12 داوطلب نمایندگی مجلس در بندر لنگه، زارعی به همراه 4 چهره دیگر که یکی از آنها نماینده فعلی این حوزه می باشد صلاحیت شان توسط هیات نظارت تایید شده است.

\n\n

از آنجا که زارعی گفته تصمیمی برای تغییر حوزه انتخابیه اش به دشتی و تنگستان ندارد، به نظر می رود وی امیدوار است حضور قریب 2 ساله اش در فرماندار بندر لنگه توانسته باشد اقبال اکثریت این شهرستان را جهت حضورش در مجلس فراهم نماید.

\n\n

عبور عسکر جلالیان از سد هیات نظارت

\n\n

یکی دیگر از بوشهری های سرشناس که عزم نمایندگی در خارج استان را دارد، عسکر جلالیان نماینده دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس هشتم می باشد.

\n\n

وی که در دوره قبل انتخابات در رده چهارم قرار گرفت و از تصدی نمایندگی جنوب استان کنار گذاشته شد، امسال از حوزه انتخابیه دماوند و فیروزکوه در غرب استان تهران نام نویسی کرده است. گفته می شود وی امیدوار است 20 سال حضورش در دماوند و شناختی که از معادلات سیاسی این منطقه دارد، بتواند برایش کارگشا بوده و برای دومین بار وی را روانه مجلس کند.

\n\n

شایان ذکر است برای تنها سهمیه نمایندگی دماوند 38 نفر داوطلب شده اند که طبق خبرهای واصله، هیات نظارت صلاحیت 19 نفر از جمله عسکر جلالیان را تایید کرده است.

\n\n

لیست هایی نهایی در 26 بهمن

\n\n

دست آخر اینکه دو مرحله دیگر بررسی پرونده داوطلبان و رسیدگی به شکایت ردصلاحیت شدگان در شورای نگهبان پیش بینی شده و احتمال تغییراتی در وضعیت 7 هم استانی دارد.

\n\n

گفتنی است لیست نهایی کاندیداهای انتخابات مجلس دهم 26 بهمن ماه از شورای نگهبان به وزارت کشور ارسال می شود و تبلیغات انتخاباتی نیز از 28 بهمن استارت می خورد.

\n\n

انتخابات مجلس دهم همزمان با پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری 7 اسفندماه برگزار خواهد شد.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر