سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: آیین رونمایی از آلبوم «شهزاده‌ی رویاها» برگزار شد.\n\nبه گزارش فکرشهر از ایسنا، آلبوم «شهزاده‌ی رویاها» با حضور مسیح مریمی، علیرضا شجاع‌پور و بابک شهرکی چهارم بهمن‌ماه در شهرکتاب فرشته رونمایی شد. این آلبوم که قطعات آن از ساخته‌های استاد همایون خرم است، با صدای مسیح مریمی منتشر شد که تنظیم آن توسط بابک شهرکی انجام شده و شاعر آن نیز علیرضا شجاع‌پور است.
کد خبر: ۱۸۶۰۱
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱

فکرشهر: آیین رونمایی از آلبوم «شهزاده‌ی رویاها» برگزار شد.

\n\n

به گزارش فکرشهر از ایسنا، آلبوم «شهزاده‌ی رویاها» با حضور مسیح مریمی، علیرضا شجاع‌پور و بابک شهرکی چهارم بهمن‌ماه در شهرکتاب فرشته رونمایی شد. این آلبوم که قطعات آن از ساخته‌های استاد همایون خرم است، با صدای مسیح مریمی منتشر شد که تنظیم آن توسط بابک شهرکی انجام شده و شاعر آن نیز علیرضا شجاع‌پور است.

\n\n

امیرهمایون خرم متولد ۱۳۰۹ در بوشهر و نوازنده ویولن، موسیقی‌دان و آهنگساز موسیقی ایرانی بود. ساز همایون خرم، سازی پرصلابت، سنگین و عاری از هر نوع خودنمایی بود. گرچه در شیرین‌نوازی خرم را نمی‌توان با پرویز یاحقی و حبیب‌الله بدیعی هم‌تراز دانست، با این حال توانایی او در آفرینش آنی ملودی­‌های جان‌دار و جذاب، بافت تک‌نوازی‌های او را به‌مراتب از کارهای دیگران خوش‌ساخت­‌تر و پرمایه‌تر می‌سازد.

\n\n

1453731950101_IMG_4156.JPG

\n\n

وی بنیادهای علمی آهنگسازی را آموخته بود و بر آن‌ها تسلط داشت. از جمله این‌که هارمونی را با فریدون فرزانه و با شیوه «سارلی» فراگرفته و در سازبندی از کورساکف متأثر بود. خوش‌سلیقگی و نوآوری‌های خرم در تنظیم کارهایش شنیدنی است. شیوه تقسیم ملودی و همراهی سازها نزد خرم بسیار حساب‌شده و پرداخت کار بی­‌خدشه و نقص است. بخش گسترده‌ای از آثار خرم حافظه موسیقایی حداقل سه نسل از ایرانیان را در سیطره خود دارد. دشوار می‌شود ایرانی‌ای را یافت که نتواند ترانه «امشب در سر شوری دارم» را زمزمه کند. گرچه باید تأکید کرد که اعتبار خرم هرگز در ترانه‌های ساده و همه‌پسندش خلاصه نمی‌شد و نمی‌شود. کارهای ارکستری او که غالبا جمله‌بندی‌هایی مرکب و پیچیده توأم با ضرب‌آهنگ‌های بسیار متنوع دارند، نمونه­‌های گاه سمفونی‌گونه­‌ای از موسیقی ایرانی به‌دست می‌دهند که کمتر آهنگسازی یارای برابری با آن‌ها را داشته است.

\n\n

در آغاز این برنامه، مسیح مریمی که دانش‌آموخته رشته عمران است و به‌دلیل علاقه به موسیقی نزد استاد همایون خرم به شاگردی پرداخته و پیش از این آلبوم «هم‌چون گذشته‌ها» را با همکاری استاد خرم و بابک شهرکی به بازار موسیقی عرضه کرده بود، درباره آلبوم «شهزاده رویاها» گفت: مهمترین دلیل گردهم‌آیی ما در این مجموعه، ادایی احترامی است به روح بلند استاد همایون خرم که میراث معنوی و فرهنگی سرزمین ما، ایران است. به‌عنوان عضو کوچکی از خانواده این آلبوم، تشکر می‌کنم از خانواده استاد همایون خرم.

\n\n

یکی از ویژگی های این آلبوم این است که در پنج مقام مختلف تنظیم شده است.

\n\n

بابک شهرکی - تنظیم کننده این آلبوم - نیز گفت: برای این آلبوم زحمات بسیار زیادی کشیده و هزینه‌های زیادی پرداخت شده است. کسانی که متولی چنین امری هستند قاعدتا باید برای‌شان صرفه اقتصادی هم داشته باشد. امری که اکنون در موسیقی امروز خلأ آن احساس می‌شود، بازخوانی موسیقی قدیمی است. بازخوانی این آهنگ‌ها هزینه‌های زیادی دارد. تأمین این هزینه‌ها به کمک گروهی نیاز دارد و اصحاب رسانه با معرفی آن نقش‌تعیین‌کننده‌ای در بهتر شنیده شدن این‌گونه آثار دارند. امیدوارم از دانلود غیرقانونی آلبوم نیز جلوگیری شود.

\n\n

علیرضا شجاع‌پور - شاعر این آلبوم - هم در این مراسم گفت: همایون خرم همیشه حضور دارد. یک فرد باید صاحب بسیاری از ویژگی‌ها باشد تا بتوان مدعی شد که می‌توان به او افتخار کرد.

\n\n

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر