يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: رئیس کمیته ملی المپیک پس از ناکامی تیم فوتبال امید در راهیابی به بازی‌های ریو 2016 گفت: زمانی که بحث مربی خارجی در تیم امید منتفی شد، گفتم نظرم روی حسین فرکی است.
کد خبر: ۱۸۹۰۳
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۹

فکرشهر: رئیس کمیته ملی المپیک پس از ناکامی تیم فوتبال امید در راهیابی به بازی‌های ریو 2016 گفت: زمانی که بحث مربی خارجی در تیم امید منتفی شد، گفتم نظرم روی حسین فرکی است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، روزنامه شرق نوشت: «تیم امید فوتبال کشورمان در راه صعود به المپیک ناکام ماند. البته این اتفاق تازگی نداشت و مشابه تمام اتفاقاتی بود که حداقل در چند دوره گذشته انتخابی المپیک رخ داده بود. با این‌ حال موردی که این ناکامی را بیش از هر زمان دیگری در کانون توجه قرار داد، دخالت وزارت ورزش در انتخاب سرمربی برای تیم ملی امید کشورمان بود. فدراسیون فوتبال به همراه حبیب کاشانی، مدیر تیم ملی امید ابتدا می‌خواستند زلاتکو کرانچار به عنوان سرمربی تیم مشغول به‌ کار شود ولی به‌ ناگاه با تشکیل کمیته‌ای در وزارت ورزش با ذکر این موضوع که کرانچار الکلی است، هدایت این تیم به دستان محمد خاکپور، ملی‌پوش سابق کشورمان افتاد. هدایتی که بی‌حرف و حدیث نبود و در نهایت هم منجر به صعود تیم ملی فوتبال کشورمان به المپیک نشد. اتفاق تازه‌تر واکنش‌هایی بود که بعد از حذف تیم ملی کشورمان رخ داد. وزارت ورزش مسئولیت این ناکامی را بر عهده فدراسیون فوتبال گذاشت(!) و فارغ از این که کمیته تحت‌ نظارت این نهاد مانع از همکاری با کرانچار شده، از پذیرش مسئولیت شانه خالی کرد. فدراسیون فوتبال هم با ارائه توضیحاتی مختصر تلاش کرد، کاری کند که این وسط نه سیخی بسوزد و نه کبابی. با این‌ حال مهم‌ترین این واکنش‌ها، سکوت کمیته ملی المپیک در قبال ناکامی تیم ملی امید است. سکوتی که به نظر می‌رسید مهم‌ترین دلیلش عدم دخالت در انتخاب سرمربیگری تیم ملی امید باشد؛ هرچند پیش‌تر و بعد از اقدام وزارت ورزش مبنی‌ بر مانع‌ شدن از کار کرانچار در تیم ملی این توقع وجود داشت کمیته ملی المپیک و در رأس آن کیومرث هاشمی وارد عمل شود تا انتخاب مناسب‌تری صورت بگیرد. کمیته در شرایطی مورد انتقاد «منفعل‌ بودن» درباره اتفاقات تیم امید قرار گرفته که حالا هاشمی، رئیس این نهاد نه تنها این انتقاد را رد می‌کند بلکه از تلاش برای کمک به تیم ملی امید هم سخن به میان می‌آورد. رئیس کمیته ملی المپیک در این‌ باره به «شرق» می‌گوید: «من این انتقاد را قبول ندارم. هر کس باید در راستای شرح وظایف خودش عمل بکند. آن مقطعی که می‌خواستند کرانچار را به عنوان سرمربی بیاورند دستگاه ورزش اعلام کرد کرانچار باید بیاید در کمیته مربیان خارجی رأی بیاورد که آنجا رأی نیاورد. حالا آنها ورود پیدا کردند. بعد از این که تیم نتیجه نگرفت اولین و بیشترین حمله‌ای که شد به وزارت ورزش بود که چرا در کار تیم دخالت کردید؟ حالا اگر ما هم یک دخالت این‌ چنینی می‌کردیم مثلا خاکپور نباشد حسن باشد، حسن هم اگر نتیجه نمی‌گرفت رسانه و کارشناسان از کمیته انتقاد می‌کردند و می‌گفتند پس نقش فدراسیون چیست. ما وقتی حرفی نمی‌زنیم بحث منفعل‌ بودن نیست.»

\n\n

انتخاب کمیته، فرکی بود

\n\n

هاشمی در ادامه صحبت‌هایش به این مورد اشاره کرد که بهتر بود به استقلال فدراسیون فوتبال اهمیت داده می‌شد: «این موضوع باید جا بیفتد. ما نه‌ تنها در رابطه با فوتبال بلکه در رابطه با همه رشته‌ها این حرف را زدیم. ما گفتیم بالاترین نهاد تخصصی و فنی هر رشته ورزشی فدراسیون است. قطعا کسانی که نظر می‌دهند بهتر از بنده نظر می‌دهند. بنا بر این وقتی من بیایم ورود کنم که شما مربی دلخواه ما را بگذارید فردا روز، برای فدراسیون مشکل درست می‌کنم. من نمی‌توانم بگویم فدراسیون از من تمکین کند. آیا در این حرف من منطق وجود ندارد؟ البته ما بارها گفتیم اگر نظر مشورتی از کمیته خواستید در خدمت هستیم ولی فردا نروید بگویید گزینه ما این بوده.»

\n\n

هاشمی با این‌ حال به وضوح اشاره می‌کند که مربی مورد نظرش برای هدایت تیم ملی امید چه کسی بوده است: «زمانی که بحث مربی خارجی در تیم امید منتفی شد، گفتند نظر مشورتی شما از بین مربیان داخلی چه کسی است که من گفتم نظرم روی حسین فرکی است. به دلایل مختلفی که در تیم‌های مختلف بازیکن و مربی بوده، در بحث باشگاه‌داری موفق بوده، در بحث اخلاق‌مداری... رفتند پیگیری کردند، گفتند فرکی حاضر نیست بیاید. از من خواستند که من هم با ایشان صحبت کنم. خودم شخصا به آقای فرکی زنگ زدم و این درخواست را از ایشان داشتم اما ایشان چون در سال اولی بود که با سپاهان همکاری می‌کردند، گفتند من نسبت به باشگاه تعهد دارم و نمی‌توانم این مسئولیت را قبول کنم. ما در این حد هم ورود پیدا کردیم. من هیچ‌ وقت تا الان این موضوع را جایی نگفته‌ام. می‌خواهم بگویم که باز هم آنجا ما گفتیم تصمیم‌ گیرنده خود فدراسیون است. اگر من بخواهم در کار فدراسیون دخالت کنم ما باید اسم فدراسیون را اداره کل بگذاریم. فدراسیونی که هر حرفی که من می‌زنم و وزارت می‌زد را چشم بگوید می‌شود اداره کل و معنای فدراسیون از آن برداشته می‌شود. متأسفانه یکی از معضلات ورزش ما الان این است. فدراسیون باید استقلال داشته باشد، حتی اگر در حال اشتباه باشد.»

\n\n

هاشمی برای اثبات عقیده‌اش مبنی بر احترام‌ گذاشتن به استقلال فدراسیون‌ها در نهایت گفت: «حتی در کارگروه انتخاب مربیان خارجی وزارت از آقای شاهرخ شهنازی، دبیرکل کمیته خواستند که در آن شرکت کنند که من اجازه ندادم ایشان در این کارگروه باشد. آیا کمیته در اینجا نقش نداشت؟ چرا نقش داشت اما ما اعتقاد داریم فدراسیون باید پاسخگو باشد. کار کمیته آماده‌سازی و پشتیبانی تیم‌ها برای حضور در بازی‌های المپیک است. حالا اگر فدراسیون دراین‌باره کوتاهی کرده است، باید پاسخگو باشد.»

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر