جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: کنگره علمی یکصدمین سال شهادت رئیسعلی دلواری روز پنجشنبه درآیینی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه، استاندار بوشهر و استادان دانشگاههای کشور در مجتمع 9 دی بوشهر برگزار شد.\n\nبه گزارش فکرشهر از ایرنا، دبیر اجرایی کنگره یکصدمین سال شهادت رئیسعلی دلواری دراین آیین گفت: ستاد این کنگره با شش کمیته از اسفند سال گذشته فعالیت خود را درشهرستانهای بوشهر وتنگستان آغاز کرد.
کد خبر: ۱۹۸۹۵
پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰

فکرشهر: کنگره علمی یکصدمین سال شهادت رئیسعلی دلواری روز پنجشنبه درآیینی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه، استاندار بوشهر و استادان دانشگاههای کشور در مجتمع 9 دی بوشهر برگزار شد.

\n\n

به گزارش فکرشهر از ایرنا، دبیر اجرایی کنگره یکصدمین سال شهادت رئیسعلی دلواری دراین آیین گفت: ستاد این کنگره با شش کمیته از اسفند سال گذشته فعالیت خود را درشهرستانهای بوشهر وتنگستان آغاز کرد.

\n\n

فتح الله حقیقی افزود: این ستاد برگزاری دوهمایش تجلیل از مقام شهید رئیسعلی دلواری و همرزمانش و کنگره علمی یکصدمین سال شهادت سردار مبارزه با استعمار انگلیس را برنامه ریزی کرد که همایش اول دوازدهم شهریور ماه امسال همزمان با روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس در شهر دلوار زادگاه رئیسعلی دلواری برگزار شد.

\n\n

وی اضافه کرد: پس از اعلام فراخوان برگزاری کنگره علمی یکصدمین سال شهادت رئیسعلی دلواری از طریق سایت ستاد کنگره 43 مقاله به دبیرخانه رسید که پس از بررسی و بازبینی 13 مقاله برای ارایه در این کنگره مورد پذیرش قرار گرفت.

\n\n

دبیر علمی این کنگره نیز گفت: دوست و دشمن به پاکی، صداقت، شجاعت، خلوص و اسلامیت قیام رئیسعلی دلواری علیه متجاوزان به خاک ایران اذعان دارند.

\n\n

عبدالکریم مشایخی افزود: دلدادگی، ایمان و علاقه مندی شهید رئیسعلی دلواری به ایران در نامه تاریخی او به آیت الله شیخ محمد حسین برازجانی برای کسب اجازه قیام علیه متجاوزان انگلیسی مشخص است.

\n\n

در این کنگره استادان دانشگاههای شیراز، اصفهان، و الزاهراء تهران شرکت دارند.

\n\n

رئیسعلی دلواری (1261-1294 خورشیدی ) آزادی خواه مشروطه طلب و رهبر قیام جنوب در تنگستان و بوشهرعلیه نیروهای متجاوز و استعمارگر انگلیس در جنگ جهانی اول بود.

\n\n

شهید رئیسعلی دلواری در12 شهریور1294هجری شمسی در حالی که به نیروهای متجاوز انگلیسی در محله تنگ صفر بوشهر شبیخون زده بود از پشت سر مورد اصابت گلوله یک خائن قرار گرفت و در سن 33 سالگی به شهادت رسید.

\n\n

به همین مناسب با مصوبه شورای عالی انقلاب در سال 89 روز 12 شهریور به عنوان روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس نام گذاری شده است.

\n\n

هم اکنون مزار شهید رئیسعلی دلواری در جوار حرم علی بن ابی طالب(ع) در وادی السلام در شهر نجف اشرف عراق قرار دارد.

\n\n

بندر دلوار زادگاه رئیسعلی سردار نامی ایران از توابع شهرستان تنگستان در استان بوشهر است. 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر