جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: امام‌جمعه بوشهر گفت: انگلیسی‌ها بدانند اکنون در ایران هزاران هزار رئیسعلی دلواری داریم و اگر بخواهند فکر تجاوز به ایران داشته باشند تمام سرداران ایران رئیسعلی دلواری خواهند شد.
کد خبر: ۱۹۹۰۲
پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۲

فکرشهر: امام‌جمعه بوشهر گفت: انگلیسی‌ها بدانند اکنون در ایران هزاران هزار رئیسعلی دلواری داریم و اگر بخواهند فکر تجاوز به ایران داشته باشند تمام سرداران ایران رئیسعلی دلواری خواهند شد.

\n\n

به گزارش فکرشهر از فارس، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری پیش از ظهر امروز در کنگره رئیسعلی دلواری که با حضور وزیر ارشاد در حال برگزاری است با اشاره به سیر تاریخی مقابله مردم جنوب به‌ویژه استان بوشهر در مقابل استعمار اظهار داشت: قیام مردم جنوب در مقابل انگلیس به رهبری علمایی همچون علامه بلادی، سید علی‌نقی دشتی، مجتهد برازجانی و ... برگ زرینی در تاریخ ایران و منطقه و فضای حرکت‌های آزادی‌بخش و جنبش استقلال‌طلبانه در جهان بود.

\n\n

وی افزود: بعد از قیام مردم جنوب و شهادت رئیسعلی دلواری انگلیس هیچ‌گاه جرأت نکرد در خلیج‌فارس به کشوری حمله کند و قیام مردم جنوب درس عبرتی شد و تحولی عظیم در نوع حرکت‌های تهاجمی جهان ایجاد کرد.

\n\n

امام‌جمعه بوشهر خاطرنشان کرد: در زمان قیام رئیسعلی چند کشور در دنیا نقش تعیین‌کننده داشتند که می‌توان به روسیه تزاری، عثمانی و انگلیس اشاره کرد، انگلیس چهار بار به بوشهر حمله کرده و آخرین آن در زمان رئیسعلی دلواری بود.

\n\n

صفایی بوشهری اظهار داشت: مقاومت مردم استان بوشهر در مقابل استعمار جهانی قدمتی 500 ساله دارد و قدمت قیام مردم جنوب در مقابل استعمار انگلیس تاریخی 200 ساله دارد.

\n\n

وی با اشاره به تحولات تاریخی و مدیریت داخلی در ایران در زمان قیام رئیسعلی دلواری گفت:‌ فضای سیاسی و ملی در ایران مطلوب نبود و دولتی بسیار ضعیف که توان حاکمیت نداشت بر مردم حکومت می‌کرد و حتی یک‌سخن از روشنفکران آن دوران در مرکز کشور به حمایت قیام رئیسعلی وجود نداشت.

\n\n

امام‌جمعه بوشهر با بیان اینکه رئیسعلی دلواری در غربت غریبانه قیام کرد، اظهار داشت:‌ ای کاش امروز می‌توانستیم تعداد و نام کسانی که در رکاب رئیسعلی دلواری به شهادت رسیدند را کشف می‌کردیم و لذا در این زمینه از برخی چهره‌های علمی و تاریخ‌شناس درخواست کردم این کار را انجام دهند.

\n\n

وی گفت: تنها را مقابله با نظام استکبار دارا بودن دانش شناخت دشمن، مدیریت کردن آنان و اتحاد داخلی و برنامه‌ریزی قوی است و رئیسعلی نیز با تمام توان در این زمینه حرکت کرد و نماد مقاومت در تاریخ شد.

\n\n

امام‌جمعه بوشهر تصریح کرد: نام رئیسعلی در تاریخ همواره می‌درخشد چون هیچ نداشت و تنها خدا را داشت و بر این اساس نام و یاد او جاودانه شد.

\n\n

صفایی بوشهری تأکید کرد: انگلیسی‌ها بدانند اکنون در ایران هزاران هزار رئیسعلی دلواری داریم و اگر بخواهند فکر تجاوز به ایران داشته باشند تمام جنوب ایران، منطقه دلوار و تمام سرداران نیز سردار شهید رئیسعلی دلواری خواهند شد و نظام، دولت و مردم از زن و مرد در مقابل انگلیس خواهند ایستاد.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر