پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
حمید حسینی، فعال حوزه نفت و پتروشیمی:
فکرشهر: حسینی در رابطه با خطر اقتصادی عراق برای ایران اظهار داشت: عراق همیشه در حوزه نفت و گاز برای ما رقیب بوده است؛ در حوزه نفت عراق چهارمین کشور عضو اوپک است و ظرفیت‌های نفتی قابل توجهی دارد. عراق تلاش می‌کند از...
کد خبر: ۲۰۰۲۴۳۳
سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸

فکرشهر: مهاجرت نیروی کار به نیرو‌های متخصص حوزه نفت به مقصد عراق رسیده است. نیروی کار ایرانی که از توان فنی خوبی برخوردار است در مقابل دستمزدی چندبرابری از آنچه در ایران دریافت می‌کند، ضمن همکاری با شرکت‌های خارجی به توسعه پروژه‌های نفتی عراق کمک می‌کنند، توسعه‌ای که منجر به فروش چند برابری نفت عراق نسبت به ایران شده است.

به گزارش فکرشهر، حمید حسینی، فعال حوزه پتروشیمی، درباره مهاجرت متخصصین نفت و گاز به عراق به «انتخاب» گفت:

مهاجرت متخصصین نفتی مسئله جدیدی نیست و دو سالی هست که نیرو‌ها به عراق می‌روند و خیلی از پروژه‌های فنی نفت و گاز در عراق توسط ایرانی‌ها انجام می‌شود. شرکت‌های خارجی، چون نیروهایشان در عراق نمی‌آیند از متخصصین ایرانی استفاده می‌کنند و قاعدتا این افراد چندین برابر ایران دستمزد می‌گیرند مثلا کارگرانی که در عراق کار می‌کنند دیگر حاضر به کار در ایران نیستند. حتی کسانیکه در حرم‌های مطهر کار می‌کنند هم همانجا جذب بازار می‌شوند.

وی افزود: ما نیروی کار مازاد داریم و این اتفاق خطری ندارد. بالاخره این درآمد در ایران هزینه می‌شود، چون نیروی ایرانی در عراق جایی برای خرج این پول‌ها و زندگی کردن در آنجا ندارد.

وی درباره افزایش توان تولید و فروش نفت توسط عراق بیان کرد: عراق توانست با قرارداد‌هایی که بسته و امتیازاتی که به شرکت‌های خارجی داده، تمامی میادین نفتی اش را توسعه دهد. عجیب بود که در جریان اخیر اوپک پلاس قبول کرد که ۱۹۰ هزار بشکه از تولید کم کند. عراق به شدت نیازمند درآمد ارزی است و ۳.۵ میلیون بشکه نفت صادر می‌کند. آن‌ها ماهانه ۷ میلیارد دلار درامد صادراتی دارند.

حسینی در رابطه با خطر اقتصادی عراق برای ایران اظهار داشت: عراق همیشه در حوزه نفت و گاز برای ما رقیب بوده است؛ در حوزه نفت عراق چهارمین کشور عضو اوپک است و ظرفیت‌های نفتی قابل توجهی دارد. عراق تلاش می‌کند از نظر موقعیت جغرافیایی مسیر ترانزیت ما را از طریق راه اندازی بندر فاو جذب کند. وقتی عراق می‌تواند منابع خود را توسعه دهد منابع نفتی ایران را در میادین مشترک که ۱۲ مورد است در خطر می‌اندازد و از آن‌ها برداشت می‌کند.

حسینی سپس درباره دستیابی ایران به موقعیت فعلی عراق در نفت گفت: لازمه این مسئله تغییر در سیاست خارجی کشور است. عراق با هیچ کشوری مشکل ندارد و روابط سیاسی خوبی با آمریکا و روسیه دارد و سعی کرده روابط خود را با کشور‌های عربی هم توسعه دهد. عراق از ظرفیت تمام شرکت‌های خارجی استفاده کرده است. ما در برنامه هفتم گشایش‌های خوبی داریم مثلا اینکه بتوانیم میادین مشترک را به صورت مشارکت در میدان توسعه دهیم. امیدوارم این اتفاق باعث شد سیاست خارجی کشور به سمتی برود که از ظرفیت شرکت‌های بین المللی استفاده کنیم. دنیا بر روی پول می‌چرخد و در گاز و نفت و پتروشیمی و معادن جاذبه‌هایی برای خارجی وجود دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر