سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۲۰۰۳۰۷۹
دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۴

فکرشهر: امیربانو کریمی، استاد زبان و ادبیات فارسی و همسر مظاهر مصفا که مادر علی مصفا، بازیگر معروف سینمای ایران هم بود، در ۹۲ سالگی از دنیا رفت.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، گلزار مصفا، دختر این چهره پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی با تأیید این خبر گفت: ایشان بعدازظهر یکشنبه، دهم دی‌ماه در ساری در منزل یکی از دوستان خود از دنیا رفت. مادرم مدت طولانی بیماری قلبی و ریوی داشت و در یک ماه اخیر به دلیل آلودگی هوا به منزل دوستشان در ساری رفته بود.

مراسم تشییع و خاکسپاری این مرحوم چهارشنبه ۱۳ دی در بهشت زهرا برگزار می‌شود.

امیربانو کریمی، درگذشت

امیربانو کریمی نخستین فرزند کریم امیری فیروزکوهی، شاعر، ۹ دی‌ماه ۱۳۱۰ در تهران زاده شد. با پایان تحصیلات متوسطه به کار تدریس پرداخت و تحصیلات خود را تا مقطع دکترای زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران ادامه داد و در همان دانشگاه مشغول به تدریس ادبیات شد. او در زمینه سبک هندی و صائب‌شناسی متبحر بود.

کریمی در چهارمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۳ به عنوان چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی برگزیده شد.

همسر او مظاهر مصفا، شاعر و استاد دانشگاه تهران بود که ۸ آبان ۱۳۹۸ درگذشت. پسرش علی مصفا نیز بازیگر و فیلمساز است.

«تصحیح انتقادی قسم دوم و سوم جوامع الحکایات و لوامع الروایات» (۴ جلد)، جمع‌آوری و حاشیه‌نویسی و تعلیق دیوان امیری فیروزکوهی در ۲ چاپ، «طرح دو بیت و دویست و یک غزل از دیوان صائب تبریزی»، «تصحیح دیوان حکیم فیاض لاهیجی» و «منتخب حدیقه الحقیقه حکیم سنایی» از آثار به‌جامانده از امیربانو کریمی است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر